Nieuws Actueel

Hoe kom ik hoog in Google met mijn website?

Maar liefst 1 op de 3 zoekmachinegebruikers klikt op het bovenste zoekresultaat. Voor het tweede resultaat zijn dit 1 op de 5 mensen en voor de posities daaronder daalt de doorklikratio alsmaar verder.

Ton Heerze 14 november 2017

Ton heerze

De topposities in Google – dát is dus waar je als bedrijf wilt staan. Het garandeert je simpelweg van meer bezoekers, meer klanten en daardoor ook meer omzet, zo schrijft Ton Heerze van Webton.

Hoe kom ik als ondernemer hoog in Google?

Google beloont websites die de meest relevante informatie over een bepaald onderwerp verstrekken met een hoge notering in de zoekresultaten. Heel zwart-wit gesteld meet de zoekmachine deze relevantie door te kijken naar content (op de website) en naar links (buiten de website).

Met name links hebben sinds jaar en dag een grote invloed. Elke geplaatst link vanaf een andere site ziet Google als een voorkeursstem van een gebruiker. Dit bevestigt de relevantie en kwaliteit van jouw eigen website en daarom heeft vrijwel elke hoog rankende website sterke backlinks achter zich.

Wat is linkbuilding?

Anno 2017 bepalen links nog altijd voor ruwweg 50% je ranking in Google. Ze kunnen je succes in de zoekmachine maken of breken. Het aanleggen van backlinks naar je website – ook wel linkbuilding genoemd - is daarom een absolute must.

Het aanleggen van deze links kan op verschillende manieren. Zo kun je op vrij toegankelijke websites bijvoorbeeld zelf links plaatsen (deze hebben echter weinig waarde) of kun je andere ondernemers benaderen voor een backlink op hun website (dit werkt vaak niet of kost veel geld). Zelf linkbuilden is dan ook bepaald geen makkelijke opgave.

Hoe kan ik als ondernemer succesvol linkbuilden?

Linkbuilden is een complex proces en behelst méér dan het uitbreiden van je linkprofiel met zoveel mogelijk links. Net zoals bij zoveel dingen gaat het namelijk niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Er zijn twee factoren van doorslaggevend belang voor het succes van je linkbuilding campagne:

1. Relevantie

Dit is het toverwoord als het aankomt op hoog ranken in Google. Je content moet relevant zijn en daarom verwerk je zoekwoorden om goed te scoren. Maar ook de links naar je website moeten relevant zijn, anders twijfelt de zoekmachine aan de inhoudelijke meerwaarde van de doorverwijzing.

In de praktijk betekent dit dat je niet op elke site backlinks kunt plaatsen. De meerwaarde van een link naar een groenteboer op de website van een autoreparatiebedrijf is Google onduidelijk. Veel van dit soort links doen bewuste manipulatie vermoeden en kunnen zelfs averechts werken voor je ranking.

Het is daarom van belang om alleen te linkbuilden op onderwerp gerelateerde sites die raakvlakken vertonen met jouw branche. Een backlink vanaf zo’n website oogt niet alleen betrouwbaar, maar wordt door de zoekmachine ook maximaal gewaardeerd door de sterke relevantie.

2. Autoriteit

Relevantie alleen is echter niet zaligmakend. De reputatie van een site met een backlink straalt namelijk ook af op jouw website. Leg jij een link aan op een onderwerp gerelateerde website van lage kwaliteit, dan hecht Google hier weinig waarde aan. Het is immers niet zo lastig zo’n link te verkrijgen en het zegt daarom weinig over de meerwaarde van jouw eigen site.

Een ander verhaal is het als je backlink staat op een website die een hoog aanzien geniet. Als mensen op zo’n bekend platform naar jouw site verwijzen, moet de informatie die je aanbiedt wel ijzersterk zijn – zo luidt de redenatie van Google.

Het bemachtigen van zo’n link is niet altijd eenvoudig. Je moet het geluk hebben dat iemand bereid is naar jouw content te linken, maar dat gebeurt minder vaak dan je zou willen. Het inschakelen van een gespecialiseerd linkbuilding bureau is daarom een handig alternatief. Zo’n partij heeft toegang tot websites met een hoge autoriteit en relevantie en verzekert je daarmee van zeer effectieve links.

Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet je wat linkbuilding is en welke zaken hierbij voor jou als ondernemer van belang zijn. In de praktijk spelen honderden factoren een rol om een sterk en duurzaam linkprofiel op te bouwen. Het kennen en toepassen hiervan is een tijdrovend en kennisintensief karwei. Zeker omdat het een vakgebied betreft dat continu evolueert.

Voor de beste resultaten is het dan ook raadzaam advies in te winnen bij een gespecialiseerde linkbuilder. Zo’n partij weet welke strategieën werken en kan zijn expertise aantonen met eerder behaalde resultaten. Want dat is waar linkbuilden uiteindelijk allemaal om draait.