Het laatste kwartaal waarin de omzet van de horeca kromp, was het eerste kwartaal van 2021 toen er nog coronamaatregelen golden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Omzet restaurants 5 procent omhoog
Eet- en drinkgelegenheden zagen hun omzet met 4,4 procent stijgen. De omzet van restaurants groeide met 5 procent. Fastfoodrestaurants en cafés hebben respectievelijk 2,8 en 4 procent meer omgezet. Kantines en catering realiseerden met 5,5 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches.
De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, was in het eerste kwartaal 0,6 procent hoger dan een jaar eerder. Hotels hebben 2,3 procent meer omgezet. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, kromp echter met 3,5 procent.
Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden
CBS
Vertrouwen horecaondernemers in de lift
Het CBS meldde daarnaast dat het vertrouwen van horecaondernemers in het tweede kwartaal van 2025 is gestegen naar min 12,3, van min 17,9 in het eerste kwartaal van dit jaar.
Ondanks die verbetering hadden horecaondernemers het minste vertrouwen van alle Nederlandse ondernemers. Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar wat negatiever over het economisch klimaat in de komende drie maanden.
Lees ook: Personeelstekort? Deze jongeren kiezen bewust voor horeca: ‘Dit is mijn passie, geen bijbaan’
Detailhandel zet ruim 4 procent meer om
Ook positieve geluiden uit de wineklstraat: winkeliers hebben in april meer omzet gedraaid dan een jaar eerder, becijferde het CBS. De totale omzet in de detailhandel steeg met 4,2 procent, na een stijging van 4 procent in maart.
Bij winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet met 2,5 procent, terwijl het verkoopvolume met 2,4 procent afnam. De omzet van supermarkten lag 1,8 procent hoger, na een stijging van 2,3 procent in maart.
Kledingwinkels, winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, winkels in recreatieartikelen, schoenenwinkels, drogisterijen en meubelzaken hebben in april meer omgezet. Bij winkels in consumentenelektronica daalde de omzet.
De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, daalde met 4 procent. Webwinkels waarvan de verkoop via internet de hoofdactiviteit is, hebben 7 procent meer omgezet.