Nieuws Horeca

Bij Vishandel Ruud den Haan in Rotterdam eet je de beste haring van Nederland

Vraag een Rotterdammer naar de naam van een viswinkel en de kans is groot dat hij Vishandel Ruud den Haan noemt. Het familiebedrijf komt dit jaar als beste uit de bus bij de Nationale Haringtest van het Algemeen Dagblad.

PAUL HOVIUS | Beeld: Rick Arnold 21 juli 2017

Haringtest 8

Tussen de oorkondes aan de wand, die getuigen van eerdere successen, kijkt vader Ruud den Haan, de ouwe, vanaf een portretfoto toe. Terwijl het traanvocht de ogen vult, staan de drie mannen stilzwijgend met de armen om elkaar heen. ,,Hier kun je alleen maar van dromen'', zegt Christian (35). ,,Natuurlijk fantaseer je stiekem wel eens dat je eerste wordt. We zijn niet voor niets al eerder hoog geëindigd. Maar dat het nu ook echt is gelukt, daar zijn geen woorden voor.''

Schoolvoorbeeld

Keurmeesters Aad Taal en John Oosterhuis aarzelen geen seconde om een 10 te geven aan de Hollandse Nieuwe van Vishandel Ruud den Haan, gevestigd aan de Oudedijk in Rotterdam. ,,Een volle romige en zilte smaak. Schoolvoorbeeld van alles wat de Hollandse Nieuwe tot een echte delicatesse maakt.''

Lees ook: Bram Ladage: Van patatkraam tot miljoenenbedrijf

Steeds breder

Uit de Nationale Haringtest, die morgen verschijnt, blijkt dat de top steeds breder wordt. Maar liefst 48 van de 148 bezochte verkooppunten behalen een score van 8 of hoger. Dat er ook nog wel iets te verbeteren valt, blijkt daarentegen uit de treurige constatering dat op 31 adressen de keurmeesters uitkomen op het eindcijfer 2,5 of lager.

Haantjes in de vis

Vraag een Rotterdammer naar de naam van een viswinkel en de kans is groot dat hij Vishandel Ruud den Haan noemt. Robert en Christian zijn de vierde generatie Haantjes in de vis. Aan het begin van de vorige eeuw ging overgrootvader Bertus met zijn manden vol haring de Rotterdamse straten af. Huis voor huis ventte hij zijn waren uit. In 1924 volgde een sprong voorwaarts met de haringkraam aan het Noordplein, destijds wereldberoemd in Rotterdam. Zoon Rinus neemt de zaak over en ook diens zoon Ruud treedt in de voetsporen van zijn vader.

Trefpunt

Het is Ruud die in 1982 besluit om samen met zijn vrouw Alice een viswinkel aan de Oudedijk te openen. Binnen de kortste keren ontwikkelt de viswinkel zich tot het trefpunt van de chique wijk Kralingen. Het vakmanschap van Ruud en de hartelijkheid en oprechte belangstelling voor haar klanten van Alice zijn de ingrediënten van een cocktail waar iedereen van geniet.

Middenstandsgezin

In die sfeer groeien ook de tweelingbroers Robert en Christian op. Hun eerste woordje is bij wijze van spreken 'vis'. Zoals in veel middenstandsgezinnen draait het leven om de winkel. Van jongs af aan leren zij de handen uit de mouwen steken. De broers leren alles over vis en krijgen tegelijkertijd respect voor de klant en gastheerschap met de paplepel ingegoten. In 2000 verandert alles door het plotselinge overlijden van vader Ruud. De dan 18-jarige Robert en Christian geven beiden hun studie op en springen moeder Alice bij. Robert: ,,We hadden net ons rijbewijs, dus het was mogelijk om naar de afslag in Scheveningen te rijden.''

Harde leerschool

De praktijk is een harde leerschool. Het is vallen, opstaan en weer struikelen. In 2006 besluiten Robert en Christian de zaak te verkopen en in loondienst te gaan. Dan blijkt het bloed toch te kruipen waar het niet gaan kan. Een jaar later kopen ze de zaak terug. Met bloedgabber en 'derde broer' Seth (36) zijn zij sindsdien niet meer weg te denken uit Rotterdam.

Welkom

Christian: ,,Wij helpen de mensen zoals wij zelf graag geholpen willen worden.'' Het is een detail, maar ze begroeten de klant bij binnenkomst en kijken hem of haar aan. Waar mogelijk spreken zij de klant bij naam aan en weten van de vaste klanten wat ze gaan bestellen. Seth: ,,Iedereen komt bij ons over de vloer en iedereen is even welkom. Of je nu wekelijks voor 100 euro vis koopt of alleen een scholletje.''

Gebakken tongetje

Dus zie je ze in een paar uur allemaal voorbijkomen: de snelle zakenman in die iets te grote auto, de bejaarde adellijke dame, de vermoeide huisvrouw, de vader met zijn jonge kinderen of de man die speciaal uit België komt voor de wilde zalm. Vaste klant Jannet Visser: ,,Ik neem voor mijn moeder graag een gebakken tongetje mee. Zij vinden het helemaal geen probleem om dat dan voor mij even in een koekenpan in de boter te bakken.''

Bedachtzaam

De drie mannen, in de wandelgangen ook wel Kwik, Kwek en Kwak genoemd, vullen elkaar naadloos aan. Een blik, handgebaar of half woord is voldoende. Altijd rustig, bedachtzaam en vriendelijk. Robert: ,,Hier zijn wij het meest. Deze winkel is ons thuis.''

Ruimte

Goed op elkaar ingespeeld zijn, is ook wel een voorwaarde, want aan één ding ontbreekt het Vishandel Ruud Den Haan en dat is ruimte. Het aantal vierkante meters voor zowel klant als bediening is beperkt. Christian: ,,Wij zouden dolgraag ruimer in ons jasje zitten, maar het is zoals het is.''

Kwaliteit

Omdat kwaliteit doorslaggevend is, is Robert vier dagen per week om 05.00 uur 's morgens op de visafslag in Scheveningen te vinden. ,,Je kunt alles in principe door de groothandel laten bezorgen. Dat zou nog voordeliger zijn ook. Maar alleen als ik zelf vergelijk, kan ik de keuze voor de beste kwaliteit maken.''

Dna

Dat geldt dus ook voor de Hollandse Nieuwe. Bij haring- en zeevisgroothandel Atlantic in Scheveningen keuren zij dit jaar talloze partijen. Net zolang tot het ultieme maatje is gevonden. Robert: ,,Wij kopen de emmers bevroren in en ontdooien zelf. Dat geeft de mogelijkheid om op smaak nog een beetje te spelen om op die manier een optimaal product te krijgen. Want haring zit ons toch het meeste in het dna.''