Nieuws Horeca
Eindhovense oliebollenkraam raakt na 44 jaar vaste plek kwijt door ‘systeemfout’
Vierenveertig jaar lang bakte Henny Bierens-de Wit in de wintermaanden oliebollen in haar kraam in Winkelcentrum Woensel. Maar dat is voorlopig verleden tijd. Eind dit jaar staat een concurrent op haar plekje. ,,Wrang? Dit is gewoon verschrikkelijk.”

Henny Bierens en haar man Piet bij de kraam in Winkelcentrum Woensel. Privéfoto
Bierens lijkt de dupe te zijn geworden van een nieuw, digitaal inschrijvingssysteem dat de gemeente Eindhoven hanteert voor seizoensplaatsen. Door een ‘onverklaarbare fout’ in het systeem en dubbele boekingen via die nieuwe website vist Bierens nu achter het net.
Ze is des duivels. ,,We zouden dit jaar nota bene ons 45-jarig jubileum vieren op die plek”, zegt de 64-jarige Eindhovense, zwaar teleurgesteld, tegen het AD. De kwestie raakt CDA-raadslid Remco van Dooren, die benaderd werd door Bierens. In schriftelijke vragen aan het college van B en W dringt hij er op aan de inschrijvingsprocedure opnieuw te doen.
''Inmiddels is de gemeente in overleg om mij een alternatieve plek aan te bieden, op een A-locatie. Maar dat wil ik niet: in Winkelcentrum Woensel heb ik een vaste klantenkring opgebouwd''
44 jaar op dezelfde plek en een vaste klantenkring opgebouwd
Volgens het raadslid was Bierens er als de kippen bij toen de website live ging. Dat gebeurde, na enkele eerdere pogingen, op 19 april. ,,Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer die al 44 jaar op dezelfde plek staat en daar een vaste klantenkring heeft opgebouwd, nu door een technische fout haar plaats kwijt is.”
Bierens: ,,Ik zat die ochtend al vroeg bij de computer te wachten. Klokslag negen uur schreef ik mij in en maakte direct het verschuldigde bedrag over naar de gemeente. Anderhalf uur later werd ik gebeld. Ik werd zelfs gefeliciteerd: ‘Henny, ik heb goed nieuws. Je hebt de plaats’.”
Lees ook: Waarom deze foodtruck-ondernemer grote festivals mijdt: ‘8,50 voor frietje met is te veel geld’
‘Onverklaarbare fout in systeem’
Maar enkele dagen later kreeg de oliebollenverkoopster een teleurstellende mail van de gemeente. Door een 'onverklaarbare fout in het systeem’ waren er op 19 april voor enkele standplaatsen dubbele boekingen gedaan. Er zou op korte termijn mogelijk een gesprek volgen met betrokken ondernemers, om ‘in gezamenlijkheid tot een oplossing te kunnen komen’, zo stond in de mail. Eventueel zou er ook nog geloot kunnen worden.
Maar dat gesprek kwam er volgens Bierens nooit, net zo min als die loting. ,,Uiteindelijk werd ik op 9 juni gebeld: ‘Helaas, mevrouw, u heeft de plaats tóch niet’. Inmiddels is de gemeente in overleg om mij een alternatieve plek aan te bieden, op een A-locatie. Maar dat wil ik niet: in Winkelcentrum Woensel heb ik een vaste klantenkring opgebouwd.”
''Ik ben hier al maanden mee bezig. Heb er gewoon slapeloze nachten van. Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering al ingeschakeld''
'Wat moet ik met excuses? Daar bereik ik niks mee'
Bierens zegt excuses te hebben gekregen van de gemeente. ,,Maar wat moet ik met excuses? Daar bereik ik niks mee. Ik ben hier al maanden mee bezig”, verzucht ze. ,,Heb er gewoon slapeloze nachten van.” Ze laat het er niet bij zitten: ,,Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering al ingeschakeld.”
Van Dooren: ,,Het is echt superwrang en heel vervelend voor deze mensen. Ik vraag me ook werkelijk af: is zo’n nieuw digitaal systeem nodig als mensen al zó lang op een vaste plek staan? Bovendien: zo’n digitale inschrijving zet mensen die niet zo heel handig zijn met computers op achterstand.”
Omdat er door raadslid Van Dooren al vragen zijn gesteld over de kwestie, gaat de gemeente nu niet in op vragen van het ED.
Lees ook: Eigenaars cafetaria jaar na gedwongen sluiting radeloos: ‘Ik houd me groot, maar ga kapot’