De Ondernemer Vandaag
Meer weten over de ontwikkelingen die belangrijk zijn voor ondernemers? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief De Ondernemer Vandaag, die op doordeweekse dagen rond lunchtijd in je mailbox valt. Inschrijven is gratis, eenvoudig en kan via deze link. Volg ook deondernemer.nl/zzp, voor het laatste nieuws, relevant voor zzp'ers.
Naast drie rijdende keukens beschikt Hanneke over twee voormalige schoonmaakautootjes van de Efteling die ze heeft omgebouwd tot mobiele koffiewagens. Dat doet ze onder de naam Möcky. Zo heet ook haar cateringbedrijf. Verder heeft Hanneke sinds corona een bezorgrestaurant voor pizza’s. De ondernemer heeft ruim twintig mensen op de loonlijst staan, maar zelf staat ze ook graag in een rollende keuken om kaasburgers of pizza’s te bakken.
Afdrachtpercentages op muziekfestivals te hoog
Ze heeft wel eens op Pinkpop of Best Kept Secret gestaan, maar doet dat haast niet meer: muziekfestivals die door collega-foodtruckers als een soort Champions League worden beschouwd en waar de afdrachtpercentages ruim boven 40 procent liggen.
,,Dat betekent dat de prijzen van mijn producten ook hoger moeten zijn dan op festivals waar de afdrachten minder hoog zijn. Ik zal wel moeten, wil ik nog een normale omzet halen. Laatst zag ik op een festival dat een patatje met mayonaise 8,50 euro kostte. Ik snap de verkoper volledig, de prijs is te rechtvaardigen, want alles is ook duurder geworden. Maar het is gewoon te veel geld. Daarbij komt: het kost heel veel tijd om op te bouwen en af te breken. Je bent er zo een dag of zes mee bezig. En eerlijk gezegd word ik ook niet zo blij van dronken volk op grote muziekfestivals.’’
De foodtrucks van Hanneke staan onder meer op Festival Trek, het grootste rondreizende foodfestival van Nederland dat tijdens het festivalseizoen acht steden aandoet. Ze betaalt de organisatie een vast bedrag (stageld). ,,Of je nu 10.000 of 20.000 euro omzet haalt, je afdracht is hetzelfde. Maar als ik het omreken, is de afdracht bij Festival Trek 20 à 25 procent. Dat vind ik heel redelijk.’’ Het komt hier grofweg op neer: op dag één verdient ze haar stageld terug, op dag twee de inkoop van spullen. Met de omzet van dag drie betaalt ze haar personeel, dag vier is haar eigen boterham. Ook staat ze onder meer op Indian Summer, Truckerville Festival Enschede, Rrrollend en enkele festivals in België (Rave Rebels, HAP en Halloween)
Als ik het omreken, is de afdracht bij Festival Trek 20 à 25 procent. Dat vind ik heel redelijk
Het begin: passie voor koffie
Tijdens de nadagen van de vorige crisis, in 2011, ging haar eetcafé in Zoetermeer failliet. Dat was een zure periode, maar bij de pakken neerzitten was het laatste wat Hanneke wilde.
Ze ging aan de slag als bedrijfsleider bij een prestigieus restaurant (Koetjes en Kalfjes), vervolgens werkte ze als sales manager bij Van der Valk Avifauna, het bekende vogelpark. Ook deed ze wat freelance-opdrachten in de horeca. In 2017 leerde ze haar huidige man kennen. En dankzij hem werd ze weer ondernemer. ,,Hij vroeg: wat zou je het allerliefste willen doen? Ik hoefde daar niet lang over na te denken: als barista aan de slag. En dan voor mezelf. Ik heb een grote passie voor koffie. En dan vooral hoe ze dat in Italië doen: staand in een barretje, met liefde gemaakt. Als ik naar Italië ga, is dat het eerste wat ik doe als we de grens zijn gepasseerd: zo’n koffiebarretje opzoeken.’’
Lees ook: Van baantjes-hopper naar worstenkoning: Hans Worst leeft al 20 jaar een foodtruckdroom
Hanneke kocht voor 2000 euro een tweedehands koffiemachine en koffiemolen. Haar broer René, tevens compagnon, bouwde een mobiele bar die precies in haar Ford Mondeo paste. Haar eerste event was bij Enversed in Eindhoven, een bedrijf dat gespecialiseerd is in virtual reality. Ze voelde zich helemaal in haar element. Een nadeel: die koffiebar moest met twee man opgebouwd en afgebroken worden. En er zaten nog geen wielen onder. Al snel besloot ze een bus te kopen.
Reeuwijkse kaaskop
In 2017 kocht Hanneke een oude schaftkeet die ze liet ombouwen tot kaaskar. ,,Ik heb een passie voor koffie, maar ben ook een echte kaaskop. Mobiele koffiekarretjes schoten als paddenstoelen uit de grond, maar ik wilde ook graag iets doen wat niemand anders deed. Kaas dus. Geen blokjes kaas, maar kaasgerechten. Ik heb een 100 procent kaasburger ontwikkeld, maar verkoop ook andere kaasgerechten. En kaas is in deze regio in overvloed. Mijn eerste festival met Just Say Cheese was Kannen en Kruiken in Amersfoort.’’
Internationaal ondernemen met foodtruck
Het kaas-concept sloeg aan, ook in het buitenland. ,,Ik was gevraagd om mee te doen aan HAP in België, een rondreizend food festival dat langs achttien plaatsen gaat. Hartstikke leuk, want dan ben je tijdens het festivalseizoen ongeveer elke weekend onder de pannen. Maar dat betekende dus ook dat ik met de kaaswagen niet ergens anders kon staan. Daarom heb ik een tweede kaaswagen aangeschaft. Die heb ik met HAP terugverdiend.’’
De zaken liepen goed, in 2019 besloot ze ook een pizzawagen aan te schaffen: Just Say Pizza. En zo groeide het bedrijf gestaag. ,,Ik betaal alles uit eigen vermogen, heb gelukkig geen enkele lening uitstaan.’’ En toen kwam corona. Alle festivals werden gecanceld. Met haar pizzawagen mocht ze gelukkig een paar maanden in Reeuwijk staan, maar moest uiteindelijk plaats maken voor de oliebollenkraam. Om toch inkomsten te genereren, besloot ze een bezorgrestaurant te beginnen, vanuit een loods op een industrieterrein in Reeuwijk. Corona ging voorbij, maar het succesvolle bezorgrestaurant bleef.
Lees ook: Foodtrucks steeds populairder: ‘Deze trend zal nog twintig jaar duren’
Op 5 mei 2022 stond Hanneke eindelijk weer op een festival met haar kaaskar: Trek in Rotterdam. ,,Het was bizar druk, mensen konden eindelijk weer los. Bij de ingang stond een wachtrij van minimaal twee uur. En er werd veel geld uitgegeven. Iedereen stond versteld: de organisatie en de foodtruckers. Een gekkenhuis.’’
Terugtrekkende beweging
Hanneke ziet dit jaar echter een terugtrekkende beweging. Festivals die voorheen snel uitverkocht waren, zijn dat nu niet. Een flink aantal foodtruckers heeft corona niet overleefd en zijn failliet gegaan, weet Hanneke. Ook is het uitgavenpatroon veranderd: mensen houden de hand meer op de knip.
,,Eten en drinken zijn ook duur geworden. Ik was op Paaspop, met een groepje van vier. Niet om te werken, maar voor een leuk dagje uit. Een kaartje kost 90 euro per stuk. Dat had ik weliswaar gekregen, maar toch. En voor eten en drinken waren we met z’n vieren 160 euro kwijt. Het was echt een geweldig festival, maar ik schrok van de prijzen.’’
Lees ook: Ondernemers aan het woord: blijven bier en frietje betaalbaar op festivals?
Voorfinancieren festivals
De organisatie van een groot festival – de naam kan niet genoemd worden - vroeg of Hanneke met acht afgiftepunten op het festivalterrein pizza’s wilde verkopen. Ze stond er niet onwelwillend tegenover, 10.000 pizza’s per dag maken, maar ze kreeg het financieel niet voor elkaar. ,,Ik had een ton moeten voorfinancieren, omdat ik veel materiaal moest huren: ovens, tenten, koeling, noem maar op. En ik moest heel veel inkopen. Bij een bank aankloppen heeft geen zin. Ik stelde voor om te splitten met anderen, maar dat was geen optie.’’
Foodtruck kopen? Aanbod genoeg
Hanneke zegt dat je niet heel rijk hoeft te zijn om als foodtrucker aan de slag te gaan. Het belangrijkste: een uniek concept. Wie met Vietnamese loempia’s de festivalwereld wil veroveren, maakt geen kans. Een beetje foodtruck is te koop vanaf 10.000 euro. ,,Ik kijk bijna dagelijks even op Marktplaats en Facebook-groepen over Foodtruckers. Er is genoeg aanbod. Het is maar net hoe handig je bent. Verder heb je opslag- en koelingsruimte nodig. En vergeet je inkoop niet. Al met al denk ik dat je met een investering van 15.000 euro kunt beginnen.’’
Ik vind gastvrijheid heel belangrijk. Naast lekker eten en gezelligheid is hospitality een kernwaarde voor mijn bedrijf. Je kunt echt een behoorlijke boterham met een foodtruck verdienen, maar maximale omzet draaien is voor mij geen kernwaarde
Wees origineel
En hoe krijg je een voet tussen de deur bij festivalorganisaties? Hanneke: ,,Voor corona gold: voor jou tien anderen, maar daar is nu geen sprake meer van. Hoe origineler de wagen, hoe makkelijker je ergens binnenkomt. Veel organisaties vragen van te voren wat je als foodtrucker gaat bijdragen aan de sfeer op een festival. Wees ook hierin zo origineel mogelijk. En als je op een festival binnen bent, probeer er als eigenaar zelf ook af en toe te staan. Organisaties vinden dat prettig.’’
Andere tip: behandel je klanten zoals je zelf ook graag behandeld wil worden. ,,Ik vind gastvrijheid heel belangrijk. Naast lekker eten en gezelligheid is hospitality een kernwaarde voor mijn bedrijf. Geld verdienen is belangrijk. En je kunt ook echt een behoorlijke boterham met een foodtruck verdienen, maar maximale omzet draaien is voor mij geen kernwaarde.’’