Nieuws Actueel

Hotelketen Bastion laat hygiëne in Limburg toetsen

Hotelketen Bastion laat een extern bureau onderzoek doen naar de hygiëne in de vestigingen Heerlen en Maastricht, zo meldt het AD.

Sjors van Beek 23 augustus 2016

Aanleiding vormt de publicatie afgelopen zaterdag waarin voormalige medewerkers een boekje opendoen over hygiënische wantoestanden in deze hotels.

Kakkerlakken

In het onderzoeksverhaal van De Limburger vertelden medewerkers dat er kakkerlakken en ratten door de keukens en restaurants lopen en dat zou worden gesjoemeld met de houdbaarheid van voedingswaren.

Directeur/eigenaar Maik Willems liet gisteren weten dat een onderzoeksbureau de 'situatie in de hotels' gaat bekijken. "Hygiëne is een voornaam goed en daarover mag geen twijfel bestaan", aldus Willems in de verklaring.

Hij wijst verder op de goede beoordelingen van Bastion-gasten op de website Booking.com voor 'schoonheid en hygiëne'. De medewerkers die de kat de bel aanbonden zijn volgens de directeur 'vanwege disfunctioneren niet langer werkzaam bij Bastion'.

Rapporten

De Bastion-hotelketen heeft vorig jaar van de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit) een waarschuwing gehad wegens tekortschietende hygiëne in het filiaal in Heerlen. Ook werd aan Bastion Geleen een boete opgelegd. Dat blijkt uit inspectierapporten die gisteren, na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur, zijn vrijgegeven.

De NVWA heeft de landelijke Bastion-keten sinds 2010 geen goedkeurend groen label meer gegeven vanwege geconstateerde tekorten op het gebied van hygiëne en opslag. Uit de rapporten blijkt dat het Bastion-filiaal in Heerlen in mei 2015 een officiële waarschuwing kreeg na een inspectiebezoek. Aanleiding voor de controle vormde een 'klacht/voedselvergiftiging', blijkt uit de documenten.

Bij de controle werd vastgesteld dat een radiator en de wand erachter vol 'oude, aangekoekte vet-resten en stof' zaten. Ook de randen van de vaatwasser waren 'bezet met oude productresten'. Er zaten 'oude, aangebrande productresten' op de ovens en serviesgoed was niet schoon. Bastion moest de gebreken onmiddellijk verhelpen en deed dat ook.

Gerelateerde artikelen:

Personeel opent zwartboek hygiëne Bastion Hotels