Retail

In dit winkelcentrum loopt het nu storm na leegstand: ‘Dit is hartstikke leuk’

Meity Kraay en kleindochter Shazoah maken een selfie in het roze ballenbad Frank de Roo
Frank de Roo
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Altijd al eens in de armen van een teddybeer willen liggen? Of gedroomd van een schommel die wordt gedragen door megavleugels? En wat te denken van een gekke doorstoot op een roze glitterbiljart? In De Koperwiek in Capelle aan den IJssel kan iedereen instagrammable foto’s van zichzelf maken. Een leegstaande winkel is daar namelijk omgebouwd tot een tijdelijk selfiemuseum, zo schrijft het AD.

Meity Kraay en haar 5-jarige kleindochter Shazoah wisten niet wat ze zagen toen ze samen toevallig langs de Be Your Selfy Tour liepen. De dertien ‘fotohokjes’ vol knotsgekke objecten, waar onder een levensgrote unicorn, trokken de aandacht. Shazoah wilde meteen naar binnen, maar ook haar oma vermaakt zich opperbest.

Lees verder onder de advertentie

Heel veel foto's

Samen grijnzen ze naar het oog van de mobiel van oma terwijl ze middenin een roze ballenbad staan. Even later scrollt Meity door de oogst op haar mobieltje. ,,Ik heb heel veel foto’s gemaakt, ik kan er bijna niet mee ophouden”, zegt de Capelse. Wat ze ermee gaat doen? ,,Naar familie sturen en op Instagram zetten. Dit is echt hartstikke leuk.”

Lees ook: ‘Leegstand in winkelstraat begint weer toe te nemen’

Even verderop gieren Mirelle, Linda en Vanessa van de pret. In een selfiekamer vol manshoge lolly’s nemen ze allerhande poses aan voor de foto. De Rotterdamse vriendinnen zijn er speciaal voor naar Capelle gereden. ,,Het is gewoon net een speeltuin”, zegt Vanessa. ,,We voelen ons weer even tien jaar jonger.”

Lees verder onder de advertentie

De entree van 3,95 euro vinden de drie geen enkel probleem. De vriendinnen gingen eerder al eens naar de Wondr Experience en The Upside Down Museum in Amsterdam, maar daar moesten ze meer dan 25 euro entree betalen. ,,Wij vinden dit dus heel goedkoop”, zegt Mirelle. ,,Al is het wel wat kleiner.”

Verkopers-voor-één-dag

Even verderop in De Koperwiek is een lege winkel voor twee maanden omgetoverd tot The Closet Sale. Hier kunnen zich iedere dag nieuwe particulieren melden om er hun eigen spullen te verkopen. Voor enkele tientjes huur krijgen de verkopers-voor-één-dag een ingerichte winkel met toonbank, kledingrekken vol hangers en pashokjes. ,,Het ziet er professioneel uit”, oordeelt Rianne Loeve.

Tekst gaat verder onder de foto

Lees verder onder de advertentie
Rianne Loeve (voorgrond) is samen met vriendin Joyce Melenboer en haar moeder Jacqueline Ponne winkelier voor een dag Frank de Roo
Frank de Roo

Samen met vriendin Joyce Melenboer en haar moeder reed ze ‘s ochtends met vijf auto’s vol met dozen kleding, speelgoed en woonaccessoires vanuit Krimpen en Ouderkerk aan den IJssel naar het Capelse winkelcentrum om hun spullen er tegen spotprijzen uit te stallen. Het levert een hoop snuffelende klanten op. ,,We hebben ook al aardig wat verkocht.”

Lees ook: Leegstand in luxe megawinkelcentrum Mall of the Netherlands: wat is er mis?

Lees verder onder de advertentie

Rianne en Joyce, in het dagelijkse leven dialyse verpleegkundige en leerkracht, praten er al jaren over om samen iets te gaan doen. ,,Maar we hebben het nooit doorgezet”, vertelt Joyce. ,,Toen ik via een collega over dit initiatief hoorde, heb ik me dan ook meteen aangemeld. Wij houden zelf ook van tweedehands shoppen.”

Wij zetten liever iets leuks neer, dan dat we etalages afstickeren

Lars Vermeulen Marketing Manager van Wereldhave

In De Koperwiek zijn vier van de honderd winkelruimten niet gevuld. Het vernieuwde winkelcentrum gaat dus bepaald niet gebukt onder leegstand, maar beleggingsmaatschappij Wereldhave vindt lege units een vervelend gezicht. ,,We zetten er liever iets leuks neer dan dat we etalages gaan afstickeren”, zegt marketing manager Lars Vermeulen.

En dus ontwikkelde de eigenaar en manager van dertien winkelcentra in Nederland leuke belevingsconcepten om winkels tijdelijk mee op te vullen. ,,Is iets succesvol, dan rollen we het uit over de andere winkelcentra.” De Be Your Selfie Tour en The Closet Sale behoren tot de grote hits. ,,Ze lopen als een tierelier.”

Lees verder onder de advertentie
Mirelle, Linda en Vanessa maken tientallen maffe selfies in De Koperwiek Frank de Roo
Frank de Roo