Nieuws Actueel

Indoormarkt nieuwe troef voor Scheepjeshof

Het was leegstand troef in het Veenendaalse winkelcentrum Scheepjeshof. Maar er is nieuw elan én een nieuwe indoormarkt, die handelaars en bezoekers trekt, zo schrijft De Gelderlander.

Eric Wijnacker | Foto: Herman Stöver 6 februari 2017

Markt 1065 1

Het lijkt erop dat Veenendaal het 28 jaar jonge overdekte winkelcentrum Scheepjeshof weer omarmt: bijna alle winkelpanden zijn nu verhuurd. Een indoormarkt bracht zaterdag veel handelaren en klanten op de been.

En daar hadden de ondernemers enkele jaren geleden amper op durven hopen, zegt André de Koning. Hij baat al twintig jaar een tijdschriftenzaak uit in het overdekte winkelcentrum en zag als voorzitter van de winkeliers hoe het een jaar of tien geleden helemaal mis leek te gaan. Steeds meer winkelruimtes kwamen leeg te staan en de verloedering leek toe te slaan.

Ommekeer

Een nieuwe eigenaar, Punt Beheer, een verbouwing en een keuze voor meer discountzaken zorgde voor de ommekeer.

"We staan er weer goed voor, bijna alles is verhuurd en de mensen weten ons weer te vinden."

Dus staat er nu, bijna drie decennia na de sluiting en sloop van de roemruchte Scheepjeswolfabriek, op die plek aan de noordoostrand van het uitgestrekte Veenendaalse winkelcentrum een Scheepjeshof die er weer toe doet. "Dat voelt heel goed", aldus De Koning.

Indoormarkt

Nog vrolijker is ondernemer Ton de Kievid. De Veenendaler is niet alleen betrokken bij een modezaak in de Scheepjeshof, maar is ook de motor achter een noviteit die zaterdag van start ging: een indoormarkt.

Hij glimt van blijdschap. "Het is lekker druk, de handelaren zijn tevreden. Een overdekte markt op de verdieping van ons winkelcentrum waar tien jaar geleden een restaurant en een kapper vertrokken. Sindsdien was er leegstand en nu bruist het hier weer. Je moet er wel wat voor doen. Als ondernemer zeg ik altijd: je moet niet alleen halen, ook brengen. Dus is er vandaag muziek van shantykoor Het Anker en delen we soms kleine presentjes uit. Laatst hebben we hier 6.000 bloemetjes weggegeven aan klanten van de Scheepjeshof. Daarmee kweek je goodwill. En zie: het werkt. Mensen weten ons weer te vinden. Die indoormarkt is een nieuwe troef."