Nieuws Actueel

Jitse Groen oprichter van Thuisbezorgd.nl: ‘Het is gewoon elke dag buffelen’

Van onze redactie 3 juli 2015

Jitse Zakenmannen 1

De avonturen van Groen op de markt van bezorgmaaltijden laten zich lezen als een jongensboek. Met Thuisbezorgd.nl zorgde hij in de eerste jaren van het nieuwe millennium voor een revolutie. “In feite hebben we de afhaalmarkt van maaltijden deels omgebogen in een bezorgmarkt. Met dank aan internet.” Het concept van Thuisbezorgd.nl is simpel. Het bedrijf maakt afspraken met restaurants en leidt bezoekers via de portal Thuisbezorgd.nl naar de spijskaart van het restaurant. De websurfer doet zijn bestelling, betaalt en het restaurant zorgt voor de bezorging.

Callcenter in actie Thuisbezorgd krijgt een provisie van tien procent per bestelling, maar de klant betaalt dezelfde prijs die hij bij een telefonische bestelling ook betaalt. Bij de restaurants die samenwerken met Thuisbezorgd.nl staat een kastje in de keuken met display waarop de bestelling en het bezorgadres binnenkomen. “Ons kastje ratelt en de kok moet op een knop drukken waarmee hij aangeeft dat de bestelling is ontvangen,” legt Groen uit. “Laat hij dat na, dan komt ons callcenter in actie en gaat bellen met de kok. Op die manier gaat bijna nooit een bestelling de mist in.”

Veertig apps Het callcenter is er voor die vijf procent van de gevallen waarin een bestelling dreigt mis te lopen, zegt Groen. Van de 175 callcentermedewerkers die Takeaway.com heeft, werken er circa 100 in Enschede. “Vanuit Enschede bedienen we Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.” In Enschede zitten ook veertig van de zeventig IT’ers die de apps bouwen. Groen: “We hebben in het voormalige brouwhuis van Grolsch in Roombeek vijfhonderd vierkante meter bij gehuurd. We runnen nu veertig apps in zeven verschillende talen, tot in het Vietnamees en Japans aan toe. Vorig jaar hebben we een branchegenoot in Vietnam overgenomen. Dat bedrijf was daar opgezet door een Nederlander en die heeft het aan ons verkocht. En in Vietnam wonen weer veel Japanners. Vandaar ook een app in het Japans.”

Tien miljoen maaltijden Vijfhonderd mensen werken er nu bij Takeaway.com, dat in acht landen opereert. Een jaar terug waren dat er nog tweehonderdvijftig. Via het bedrijf worden jaarlijks tien miljoen maaltijden besteld bij ruim 30.000 aangesloten restaurants. De belangrijkste taak van Groen momenteel is dan ook het managen van de groei. Dat hij groeicijfers van vijftig procent per jaar gewend is, is ook zijn valkuil. “Ik ben veeleisend,” bekent Groen. “Ik ben gewend geraakt aan een enorm tempo van expansie en verwacht van de managers dat ze dat tempo er in houden. Ik leg de lat hoog. Waar ik echt niet tegen kan, is dat managers beslissingen willen nemen op basis van cijfers waarvan ik in één oogopslag weet dat ze niet kloppen. Als ik dat zie, word ik echt kwaad. De gemiddelde leeftijd hier is 29 jaar, medewerkers krijgen enorme kansen om mee te groeien met het bedrijf. Ik denk dat we alleen om die reden al een heel aantrekkelijke werkgever zijn.”

Buffelen Zelf werkt hij twaalf uur per dag, zegt Groen. “Niet meer in de weekeinden, zoals vroeger. Maar nog altijd vijftig procent meer dan iemand die veertig uur per week werkt. Het komt me niet allemaal aanwaaien, zoals wel eens wordt gesuggereerd. Het is gewoon elke dag buffelen.

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen twee keer per week verhalen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl

Lees ook: - Wie staan er in het Twentse Zakenmannen Magazine?- 8 opvallende quotes van Twentse zakenmannenFoto: Twentse Zakenmannen.