,,Ja? Moet ik er ook bij?’’ herhaalt Marius Konijnendijk (58) het verzoek van de fotograaf en loopt de trap op. Daar staan zoon Jim, dochter Daisy, neef Nick en nicht Jesca al klaar. ‘De nieuwe generatie’ noemt Marius de vier vol trots. Sinds begin vorig jaar vormen zij met de broers Paul (63) en Marius de directie van het familiebedrijf dat in 1937 werd opgericht.
Hun plek vinden binnen Konijnendijk Mode
Het was een vraag die beide broers ieder aan hun kinderen stelden: ‘Wie ziet voor zichzelf een toekomst binnen het bedrijf?’ ,,Vier van de zes hadden interesse. Dat is toch fantastisch! Ze hebben ruim een jaar nodig gehad om hun plek te vinden, die hebben ze stuk voor stuk gevonden. Dat is heel natuurlijk verlopen’’, vertelt Marius enthousiast aan AD.
Alles wat mijn ouders hebben neergezet, vind je terug bij ons en onze kinderen
Beide broers hadden het volste vertrouwen in het kwartet, wetend dat ondernemerschap en gastvrijheid in de genen zitten. ,,Het eerste komt van mijn vader, die nog steeds betrokken is. Het tweede absoluut van mijn moeder. Alles wat mijn ouders hebben neergezet, vind je terug bij ons en onze kinderen. Zij zijn ook doorspekt met passie voor het vak. Een kledingwinkel leiden is leuk, maar er komt heel veel bij kijken. Voordat die deur opent, moet binnen en buiten alles netjes zijn. Klopt de routing in de winkel, hangt de kleding netjes, staat de muziek op het juiste volume, is de temperatuur in de winkel goed? Het is een hele puzzel en die van ons steekt geweldig in elkaar’’, klinkt het overtuigd.
Met dank aan de medewerkers, vervolgt hij zijn verhaal. ,,Het allerbelangrijkste zijn de mensen op de vloer. Ze zijn deskundig, luisteren naar de klant en weten dat om te zetten in het juiste kledingadvies. Daar gaat het om. Nieuwe collega’s leren dat op onze eigen Mode Academy, waar ze worden opgeleid tot personal shopper, stylist en kleurenspecialist.’’
Lees ook: Ondernemen met familie: tips van tweeling Mariëlle en Niels Smit
Uitbreiding van Konijnendijk Mode
Vanaf het moment van aantreden van de vier jonge directieleden, werd ook een begin gemaakt met een grootse verbouwing van de modezaak. In veertien maanden tijd is de winkelvloer uitgebreid van 4.000 naar 6.000 vierkante meter. Het aantal merken groeit van 150 naar 200. Dat is te danken aan de klant, geeft Marius aan. ,,Door het toenemend aantal bezoekers werd de horeca te klein, het aantal paskamers te gering en de magazijnen te klein. Een vierde uitbreiding van de zaak was gewoon noodzakelijk.’’
De afgelopen weken konden klanten al een deel van de ‘nieuwe look’ ontdekken in de bestaande modezaak. De komende anderhalve week is de winkel gesloten om alles in te richten en af te ronden voor de feestelijke opening op 13, 14 en 15 maart. De zaterdag ervoor is er al een bijeenkomst voor de bouwvakkers, leveranciers, relaties en vertegenwoordigers van de gemeente met ’s avonds een feest voor medewerkers. ,,Op maandag en dinsdag hebben ze training en inspiratiedagen en daarna zijn ze een dag vrij, zodat iedereen zich kan voorbereiden op de opening’’, vertelt Marius.
We hadden nieuwe mensen nodig vanwege de uitbreiding en die hebben we ook weer snel gevonden
Dat werkt goed, weet hij uit ervaring. ,,De menselijke factor staat bij ons voorop. Dat betaalt zich uit, in relaxte medewerkers. Onze missie is dat iedere klant als ambassadeur de winkel verlaat, daarvoor heb je ‘mensenmensen’ nodig, die het fijn vinden om hier te werken. Het zijn er inmiddels al negentig. We hadden nieuwe mensen nodig vanwege de uitbreiding en die hebben we ook weer snel gevonden. Ze willen hier graag werken.’’
Cocktails bij Konijnendijk Mode
De uitbreiding van de modezaak wordt in de hele winkel doorgevoerd. Geen enkele plek ontkomt eraan of is al aangepakt. De herenafdeling krijgt er een extra verdieping bij en ook de damesafdeling wordt fors uitgebreid. Bovendien komt er meer ruimte voor horeca. Het huidige grand café The Ritz houdt zijn plek voor koffie, thee en iets lekkers en op de eerste verdieping van de nieuwbouw wordt restaurant The Tailor geopend, waar twee chef-koks de lunches verzorgen en waar plaats is voor negentig gasten. ,,Mooi hè?’’ geniet Marius, terwijl hij naar de grote raampartijen loopt. ,,In de zomer kunnen de ramen naar beneden, zodat je heerlijk buiten zit.’’ Op de herenafdeling worden ook een mancave en een koffiebar ingericht. Bij de dames komt een cocktailbar bij de speciale party-afdeling voor bruidsmoeders en -oma’s.
Lees ook: Josh V wilde absoluut geen winkel, nu opent ze een tweede: ‘Omzetgroei boven verwachting’
Terwijl klanten op de laatste dag voor de tijdelijke sluiting nog in en uitlopen, wordt er in het nieuwe gedeelte volop gepoetst en gestofzuigd zodat alles klaar is voor de nieuwe inrichting. Halverwege de eerste verdieping houdt Marius stil bij het balkon dat zicht geeft op de entree. ,,De balie daar wordt de plek voor onze gastvrouw’’, legt Konijnendijk uit. ,,Veel van onze klanten zijn bekend, maar we krijgen ook steeds meer nieuwe klanten. Die willen we welkom heten en gastvrij ontvangen.’’
Vooral voor degenen die ‘de stad gewend zijn’ is dat nodig, weet hij. Met een brede glimlach: ,,Die komen van de snelweg, zien de koeien en de knotwilgen, rijden het dorp in en denken vaak dat ze verkeerd zijn gereden. Tot ze hier binnenkomen en echt niet weten wat ze zien. Die komen in een andere wereld, daar helpen wij ze graag op weg.’’
Lees ook: Modeketen Vanilia maakt geen doorstart na faillissement
Historie Konijnendijk Mode
In 1937 openden Paulus Arie Konijnendijk en zijn vrouw Saar hun eerste winkel aan de Dorpsstraat in Zuid-Beijerland. Zij legden de basis voor het familiebedrijf. De tweede generatie, Ad Konijnendijk en zijn vrouw Aart, nam de zaak over. Onder hun leiding groeide het bedrijf gestaag. In 1991 verhuisden zij naar een grotere locatie in Zuid-Beijerland en kwam de derde generatie met Paul en Marius aan het roer. In 1998 werd er opnieuw uitgebreid aan de Gravin Sabinastraat. In 2007 volgde de opening van een winkel van 4000 vierkante meter. Sinds 2024 is de vierde generatie aan boord: Nick, Jim, Daisy en Jesca. Zij zetten het familiebedrijf voort.