Nieuws Actueel

Pure liefhebbers bestoken de markt van de barbecue met The Caveman Grill

De beste ideeën ontstaan uit eigen behoeften. Althans, uit passie voor barbecueën in het geval van de vrienden Piet Hein Smit, Guy van Erven Dorens en José Evers. Hun liefde voor het grillen van vlees is ongekend. En daarom hebben zij zichzelf met hun Caveman Grill in een interessant ondernemersavontuur gestort. Eentje waarin zelfs sterrenchef Ron Blaauw een flinke rol speelt.

Robbert Daalder | Foto's Marco Bakker 16 mei 2019

Caveman Grill barbecue Piet Hein Smit

,,Guy en ik waren zo’n vijf jaar geleden aan het houthakken in Frankrijk. En in dit land heb je heerlijke eendenborstfilet. Nu zijn wij gek op barbecueën en na een dag hard werken is zo’n stuk vlees ontzettend lekker. Dat wil je! Het probleem is alleen dat er aan één kant van zo’n filet veel vet zit. Druppelt dit op het vuur van je barbecue, dan krijg je enorme vlammen waardoor het vlees verbrandt. Niet alleen zonde, maar ook ongezond. Ik zal nooit vergeten hoe vaak ik ons roostertje met de eend hoger boven het vuur heb moeten houden om dit tegen te gaan. Daar moet een oplossing voor komen, dachten we toen. Dat Guy een culinaire god is, bewees hij met een barbecue waarvan het rooster met een wiel in hoogte verstelbaar is.”

Zuid-Amerikaanse variant van The Caveman Grill

De twee zien een mogelijk gat in de markt en onderzoeken of er een vergelijkbaar concept bestaat. Het blijkt het geval in Zuid-Amerika, maar deze is doorgaans niet gebouwd om te stoken op hout of open vuur. Een pré voor Smit en Van Erven Dorens. Briketten zijn volgepompt met olie, je moet er goed mee kunnen timen, het is ongezond en bovendien is houtsmaak op vlees een extra ingrediënt, meent Smit. De ontwikkeling gaat van start.

Caveman Grill in markt zetten met formule

,,Ik ben partner van XXS, een creative agency in Amsterdam, waarbinnen we met de zogenaamde 1.111 formule werken. Dat werkt als volgt: je krijgt 1 punt voor het idee voor een product, 11 punten voor het businessplan, 100 punten voor het prototype en 1000 punten als je op de markt bent. Hiermee voorzie je jezelf van een stappenplan. De ervaring leert dat het ontwikkelen van een prototype een struikelblok is. Het kost veel geld. En hoe zit het met je marketingstrategie? En hoe rol je die uit? Hoe zorg je voor tractie op de markt? Je moet er echt heel goed over nadenken. Onze kennis rond deze formule gebruiken we nu voor de ontwikkeling van ons eigen product en inmiddels voldoen we aan alle aspecten. We zijn op de markt. De eerste vijftig Caveman Grills zijn verkocht.”

Plekje met Caveman Grill niet zomaar bemachtigd

Smit bestempelt zichzelf, Van Erven Dorens en mede-bedenker Evers als ‘extreme kwaliteitsfreaks’ en dus zijn de beste materialen gebruikt voor de ontwikkeling van hun grill. Denk aan vuurvaste stenen en metaal dat wordt gebruikt in de scheepsbouw. ,,Heel mooi, het is alleen wel een huge motherfucker die 170 kilo weegt en door die materialen 2995 euro kost. Bovendien begeven we ons nu tussen het stevige geweld van de barbecuewereld en heb je dus niet zomaar je plekje tussen de Webers en Green Eggs bemachtigd.”

Caveman Grill barbecue Piet Hein Smit 2

Barbecue in keuken van sterrenchef

,,Maar nu komt het. In eerste instantie zetten wij in op strandtenten als belangrijkste afnemers. Met de Caveman Grill kun je tenslotte grote partijen vlees tegelijkertijd bereiden. We staan daadwerkelijk bij Vooges in Zandvoort en Strandzuid in Amsterdam, maar Ron Blaauw is er dus ook helemaal weg van. Guy geeft veel productdemonstraties waarmee hij de aandacht van Ron trok. ‘Ik wil in mijn keuken op hout kunnen grillen’, zei Ron, waarop hij contact met ons zocht. En daarmee bracht hij ons weer op een nieuw idee. Naast een kleinere/goedkopere versie voor de retail produceren, kunnen we dus ook een keukenmodel aanbieden. Ron heeft zijn op maat gemaakte Caveman nu staan en maakt daar ook filmpjes over. Iedereen pikt het op, ideaal! Inmiddels zijn we ook bezig met een sterrestaurant als Beluga en is er contact met De Librije.”

Caveman Grill via influencer naar Duitsland

,,Over filmpjes gesproken", vervolgt de bevlogen Smit. ,,Tijdens een beurs werden we opgemerkt door een Duitse jongen die ook een item wilde maken. Hij bleek een influencer te zijn met honderdduizenden volgers. De promotie rond onze grill is in Duitsland een eigen leven gaan leiden. Iets wat er mede voor heeft gezorgd dat we ook in Duitsland verkopen.”

Caveman Grill barbecue Piet Hein Smit 1

Overtuiging in scherpe visie rond Caveman Grill

De mannen achter The Caveman Grill doen alles uit eigen middelen. Puur vanuit de overtuiging dat het gaat lukken met een hele scherpe visie. ,,Die visie moet rotsvast zijn. Je overtuiging is de stip aan de horizon. Echt. Bij XXS zien we vaak dat business ideeën daar op stuklopen. Zet door. Zorg ervoor dat je niet wordt ingehaald door de tijd."

Aanpassingsvermogen vereist om succes te bereiken

,,En let op: de weg ernaartoe vraagt aanpassingsvermogen. Je krijgt met situaties te maken waarmee je vooraf geen rekening hebt gehouden. Dat kan ook niet. Dat verhaal over die Duitse influencer is daar een voorbeeld van. We hebben veel testen met ons product uitgezet in het segment waarin mensen met hoge inkomens zitten. Met Ron Blaauw en de Duitse passie voor barbecueën bleek dat we het in een andere hoek moesten zoeken. Bij de mensen die gewoon van lekker koken houden. Bij hen vinden we tractie. Dit kun je van tevoren niet bedenken en dat maakt het zo mooi.”

Mannen achter Caveman Grill willen markt openbreken

,,We willen er nu voor gaan zorgen dat we de markt echt gaan openbreken”, antwoordt de barbecue-ondernemer op de vraag wat de toekomstplannen zijn. ,,Dat moet gaan lukken met de kleinere en goedkopere home variant die eraan zit te komen. We zien dat veel mensen het idee hebben dat zo’n robuuste barbecue een ver-van-mijn-bed-show is en daarom gaan we door met de demonstraties. Het is namelijk ontzettend makkelijk om vlees op hout te grillen! Daarnaast is het eten van minder vlees momenteel een hot item en om daar op te antwoorden, geloof ik dat we goede abonnementen moeten aanbieden. Dat je spullen thuisgestuurd krijgt waarvan je weet waar het vandaan komt. Want als je vlees eet, zorg dan dat je kwaliteit in huis hebt.”