Nieuws Logistiek en transport

Supers trekken aan de bel: nu zijn ook de plasticzakjes al schaars

Het gebrek aan containers, dat nu al anderhalf jaar duurt, en corona-uitbraken in verschillende landen zetten druk op de logistieke keten. Nu luidt de supermarktbranche de noodklok. De reden: een nijpend tekort aan boterhamzakjes.

Nu.nl 3 september 2021

Sinds februari vorig jaar zijn er veel vertragingen in de internationale wereldhandel, omdat de vraag naar containers groter is dan het aanbod. In het begin van de coronacrisis werden vooral in Azië veel havens gesloten en een hoop containers aan de kant gezet omdat de wereldhandel plots stilviel.

Maar die wereldhandel kwam sneller dan verwacht opnieuw op gang. De havens en containerleveranciers konden de plots sterk gestegen vraag niet meteen volgen. Daar komt bij dat veel landen de afgelopen maanden te maken hadden met corona-uitbraken, waardoor havens gesloten moesten worden. Daardoor is er nu nog steeds een grote achterstand.

Lees ook: Rotterdamse haven loopt vol met containerschepen, einde vertraging nog niet in zicht

Bij alle supermarkten aanleveringsproblemen door gebrek aan containers


Ondernemers in vrijwel alle segmenten hebben last van leveringsproblemen door de stagnerende aanvoer. Vaak is er wel vraag naar producten, maar kunnen ze domweg niet geleverd worden. Dat is ook te voelen in de supermarkt. Zo is er bij Albert Heijn al enkele maanden een tekort aan boterhamzakjes. De supermarktketen haalt de eerder genoemde oorzaken aan als reden voor die tekorten.

Volgens het CBL, de brancheorganisatie van de supermarkten, zijn er bij alle supermarkten aanleveringsproblemen door het gebrek aan containers en de corona-uitbraken. ,,Maar we maken we ons geen zorgen om de voedselvoorziening", zegt de organisatie.

Het CBL zegt dat het niet om voedingsproducten gaat, maar om zogenoemde actielogistiek. Dat zijn producten waarop regelmatig kortingen worden gegeven. ,,Maar als producten voor een bepaalde actie er nog niet zijn, wordt die actie gewoon opgeschoven. De klant merkt er dus weinig van."