Blog Logistiek en transport
Tesla en Nikola stelen de show, DAF levert
Het kan daar in de Verenigde Staten allemaal mooi gepresenteerd worden en al, maar het is toch echt het Nederlandse DAF dat de beloften wél waarmaakt. En dan heeft transport-expert Iep van der Meer het in dit geval over de volledig elektrische DAF CF, een truck die in samenwerking met VDL werd ontwikkeld. Dag Tesla, dag Nikola.

Toen Elon Musk eind 2017 het podium betrad om zijn Tesla Semi-truck te onthullen stond de wereld op de kop. De nieuwe 'Messias van de Duurzaamheid' kondigde zijn elektrische truck aan met als belangrijkste argument: de acceleratie. Daarmee wist de truckwereld al dat het nergens over ging, maar in de ogen van onwetenden en argelozen, waaronder ook vele politici, was dit wereldnieuws.
Het was een wat merkwaardig vormgegeven truck die de wereld zou moeten veranderen. Sindsdien zijn er wat testtrucks gesignaleerd maar officieel hebben we er niets meer van vernomen.
(Video: de presentatie van de Tesla Semi in 2017)
Tesla Truck
Het zou ook heel vreemd zijn als een bedrijf als Tesla, zonder enige ervaring met bedrijfswagens vanuit het niets in een paar jaar een truck zou kunnen ontwikkelen. Bedrijven als DAF of Scania hebben alleen al zeven tot acht jaar nodig voor een nieuwe generatie trucks. Daarbij komt het verhaal van Tesla dat er zelfs Europese orders geschreven zouden zijn. Dat is merkwaardig, want het model dat getoond werd in de Verenigde Staten zou in Europa nooit een type goedkeuring krijgen.
En toen was daar ineens het eveneens Amerikaanse Nikola met een zo mogelijk nog futuristischer ontwerp van een elektrische én een waterstof truck. Anders dan Tesla toonde Nikola wel meteen een Europese versie, de zogenaamde Nikola Tre. Een truck die in ieder geval voldoet aan de Europese maatvoering.
Ook Nikola wist naar eigen zeggen inmiddels Europese klanten te verleiden tot het doen van een aanbetaling en het plaatsen van orders. Toch speelde exact hetzelfde probleem als bij Tesla, namelijk dat ook Nikola totaal geen ervaring heeft als truckbouwer. Met de investering van 250 miljoen euro van CNH, de moeder van Iveco veranderde dat.
Met Iveco heeft Nikola namelijk niet alleen extra cash binnen gehaald, maar ook toegang tot een Europees netwerk en jarenlange ervaring met zware bedrijfswagens.
Nikola Tre
Dat begint ergens op te lijken, en onlangs werd in Italië de eerste vrucht van de samenwerking gepresenteerd. De Nikola Tre voor Europa, gebaseerd op de nieuwe Iveco S-Way.
De styling is fantastisch met heel veel slimme LED-lampjes en een nieuw ontworpen grille, maar technisch is het prototype nog een lege dop. Volgens Nikola rijdt er volgend jaar al een volledig elektrische versie van deze truck op accu’s en moeten we tot 2021 wachten voordat we met de Fuel Cell versie kunnen rijden. Die gebruikt waterstof om onderweg zelf stroom te leveren voor de elektromotor.
Prototype
En ja, we zijn onder de indruk van de Nikola Tre (zie de foto hieronder) met zijn fancy vormgeving, zijn fraaie blauwe LED-lampjes en de ambities die Nikola uitspreekt tijdens ronkende presentaties. Op dit moment is het nieuwe truckmerk echter net zo ver als Tesla. Er rijdt namelijk nog niks en er is nog niks te koop.
Volgend jaar komt er dan wel een prototype, maar over serieproductie of zelfs een locatie waar dat zou moeten plaatsvinden is nog geen besluit genomen.
DAF
Hoe anders doen ze dat in Eindhoven. De volledig elektrische DAF CF, een truck die in samenwerking met VDL werd ontwikkeld, rijdt namelijk al en is gewoon te koop. Zonder flashy design en spannende LED designlampjes maar gewoon met een bordje op de grille met de tekst: ‘electric’.
Iep van der Meer
Transport-expert
Transport-expert Iep van der Meer schrijft al meer dan 25 jaar voor verschillende chauffeurs- en vakbladen in binnen- en buitenland. Hij maakt in Europa deel uit van de groep specialisten die de bij de industrie zeer gerespecteerde ‘duizend punten-test’ uitvoert. In Nederland werkt hij onder meer voor de websites BigTruck, Trailertotaal.nl en TransportenMilieu.nl.