Nieuws Maakindustrie

Deze ondernemer start bedrijf in bartafels ondanks lockdown

Waar sommige ondernemers bang zijn om kopje onder te gaan door corona, pakt Merijn Janssen (38) het juist groter aan. Uitgerekend nu de horeca en bedrijfskantines gesloten zijn, start hij een bedrijf in bartafels.

Sam van Ierssel (AD) 6 januari 2021

Merijn Janssen bartafels

Merijn Janssen tussen de bartafels die hij aan de man gaat proberen te brengen. Foto: Sem Wijnhoven/DCI Media

Ondernemen zit Janssen in het bloed; als 22-jarige student hielp hij zijn ouders al met de online marketing van hun bed and breakfast in Portugal. Andermans business was leuk, maar het leek hem nog leuker om zijn eigen business op te zetten: ,,Tijdens de verbouwing van ons huis kwam ik in contact met een ongediertebestrijder. Zo ben ik in 2013 gestart met het online platform Beestjes Kwijt. Door de jaren heen zijn er een heleboel projecten bijgekomen. Rioolprobleem Kwijt, Slotenprobleem Kwijt en Lekkageprobleem Kwijt bijvoorbeeld. We helpen mensen met een spoedprobleem in contact te komen met een vakman,’’ vertelt Janssen in het ED.

Ontwerper van bartafels

Twee jaar geleden kwam hij in contact met Paul van Hoeven, de ontwerper van de bartafels: ,,Daar zag ik wel wat in. Hij maakt mooie dingen met zijn handen, maar heeft geen kaas gegeten van marketing. Eigenlijk wilde ik een platform voor ambachtslieden opzetten, maar ik ging nu de individuele samenwerking aan met Paul. We hebben nu de NJOJ Brand Store opgezet. Daar vanuit gaan we onze bartafels, geheel naar eigen smaak samen te stellen, verkopen. Sinds drie december van dit jaar is onze site live.’’

''Ik verwacht dat we in 2021 duizend orders gaan halen. Ik ben er dus heel positief over''

Merijn Janssen, ondernemer

Onderneming starten in coronatijd

Een onderneming in bartafels beginnen midden in de coronacrisis. En dat terwijl alle horecagelegenheden en bedrijfskantines gesloten zijn. Velen zouden het niet aandurven, maar de 38-jarige ondernemer ziet er geen gevaren in: ,,De online markt heeft de afgelopen periode een hoge vlucht genomen. Daarom kun je in deze periode gewoon een online platform opzetten. Ik verwacht dat onze doelgroep ook zal bestaan uit particulieren. Je kunt de bartafels namelijk mooi gebruiken voor een feestje. Daar moeten wij nu dus vindbaarheid en bekendheid in opbouwen. Dat doe je niet in een dag, maar dat komt wel. Na regen komt altijd zonneschijn.’’

Janssen heeft grote plannen voor het bedrijf: ,,Het kantoor waarin wij met ons onlinemarketingbedrijf Problemen Kwijt gevestigd zijn, gaan we helemaal verbouwen. De benedenverdieping zal een soort levende showroom worden. We willen een restaurant en vergaderruimtes maken waar verschillende lokale partijen hun meubels of andere designproducten in kunnen verwerken. De bartafels krijgen natuurlijk ook een plekje. Via een dergelijke showroom kom je laagdrempelig in contact met mooie producten’’

De ondernemer ziet de toekomst van de NJOJ Brand Store dan ook positief in: ,,Begin december zijn we online gegaan. We zijn nog bezig met het opzetten van de marketingstrategie, maar vorige week hebben we de eerste bartafel al verkocht. Ik verwacht dat we in 2021 duizend orders gaan halen. Ik ben dus heel positief erover.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.