Nieuws Actueel
Zo had Amsterdam Centraal eruit kunnen zien

Een zakencentrum midden in de stad, een ondergrondse sneltram naar IJburg en een gigantische ondergrondse busterminal. Als deze plannen uit de jaren 90 waren doorgevoerd, zag het gebied rond Amsterdam Centraal er nu heel anders uit. Dit bericht Het Parool vrijdag.
De gemeentesite Wijnemenjemee.nl kwam de ambiteuze plannen genaamd 'Manhattan aan het IJ' onlangs tegen in de archieven van Amsterdam. Hierin staat dat de west-, oost- en IJzijde van de Oostelijke Havenkade zich moest ontwikkelen tot zakencentrum zoals de Zuidas dat nu is. Ook moest er een heuse IJ-boulevard komen, lopend van Sloterdijk naar Zeeburg. Verder zou het station worden uitgebreid met een extra spoor en moest er onder het Stationsplein een busterminal komen van 200 bij 80 meter. Rem KoolhaasOm naar IJburg te komen werden plannen gemaakt voor sneltram IJ-rail. Eerst werd die bovengronds ingepland, maar dat veranderde later naar ondergronds. De bereikbaarheid van IJburg was belangrijk, omdat het gebied in het oorsprokelijke plan veel groter zou moeten worden dan nu het geval is. Plannen voor een Noord/Zuidlijn waren er ook, maar dan wel met een station onder het Open Havenfront. In 1992 werd 'Manhattan aan het IJ' door architect Rem Koolhaas officieel gepresenteerd. Het zorgde voor de nodige kritiek. Zo zou niet alles openbaar toegankelijk zijn en waren er twijfels over de financiële haalbaarheid. Bovendien besloot ABN Amro zijn kantoor te vestigen op de plek die we nu de Zuidas noemen, in plaats van op de gedroomde IJ-as. De Zuidas bleek daarnaast een veel betere optie vanwege de bereikbaarheid, onder meer door een gepland station.