Op de ramen aan de Grotestraat in Nijverdal prijkt met grote letters de naam Otter. Dat is nog steeds wennen voor Marcel en Martine. Jarenlang stond er namelijk Bonvanie. Zelf zeggen ze het soms ook nog verkeerd. Maar sinds een jaar siert een logo dat is ontworpen door hun dochter Lisa de gevel.
Trots om samen te ondernemen
Het stel is bijna dertig jaar getrouwd en sinds een jaar ook samen eigenaar van twee ijssalons. „Ik ben trots dat we dit samen mogen doen”, zegt Martine, terwijl ze Marcel aankijkt, tegen Tubantia. „En natuurlijk met ons team.”
Martine droomde al jaren van een eigen winkel. In 2022 werd ze franchisenemer van Bonvanie. Ook Marcel kwam op maandagen in de zaak helpen. „We merkten al snel dat we eigenlijk te veel ondernemer zijn voor een franchisenemer. Je moet je dan toch aan allerlei regels houden.”
Met een eigen bedrijf ben je continu bezig, ook als je de deur achter je dichttrekt
Faillissement twee dagen van tevoren aangekondigd
Het stel had toevallig in januari vorig jaar al een afspraak met de eigenaar van Bonvanie gepland staan. Het gesprek liep anders dan verwacht. „We hoorden twee dagen van tevoren dat het bedrijf failliet ging”, vertelt Marcel. „De situatie was bizar. We hebben het eerst besproken met onze kinderen.”
Toen ging het snel. De ondernemers zetten alles op alles voor een doorstart. Na een gesprek met de curator namen ze de zaak in Nijverdal, maar ook die in Rijssen over, inclusief personeel. In maart gingen ook daar weer de deuren open. „We wilden dezelfde kwaliteit behouden. Dat is gelukt.”
Van vaste baan naar twee winkels
Voor Marcel veranderde er veel. Hij zegde zijn vaste baan op als technisch verkoper bij een groothandel. „Ik werkte daar veertien jaar en had veel zekerheid. Soms werk je wel iets over voor de baas, maar dit is echt anders. Met een eigen bedrijf ben je continu bezig, ook als je de deur achter je dichttrekt.”
Nu staat hij drie dagen in de week in de zaak in Rijssen. Marcel: „Het was een achtbaan afgelopen jaar. Je leert in twee maanden wat ze je op school amper kunnen bijbrengen. We hebben het slechte, maar zeker ook het goede in mensen gezien.”
De doorstart was niet eenvoudig. „Mensen dachten dat wij ook failliet waren en sommige leveranciers hadden ons geblokkeerd. Het kostte veel tijd en moeite om iedereen alles uit te leggen. Dat was vermoeiend”, vertelt Martine. „Ik heb er wel een traantje om gelaten.”
We kunnen onze aandacht nu goed verdelen. We willen dat het persoonlijk blijft
Waterschade in de zaak
En toen kwam begin september een hevige hoosbui. Marcel: „Ik was thuis en werd gebeld door een van de werknemers in de zaak. Ze vertelde dat het water haar tot aan de voeten kwam. ‘Begin maar met dweilen’, zei ik, terwijl ik naar de zaak haastte. Maar daar kon natuurlijk geen dweil tegenop.”
In de zaak stond ruim 7 centimeter water. Personeel, familie en vrienden: ze hielpen allemaal mee om de zaak weer schoon te krijgen. „We hebben toen gemerkt hoezeer iedereen voor ons klaarstaat.” De vloer en de onderkant van de balies zijn door het water beschadigd en worden volgende week vervangen, een frisse start van het nieuwe jaar.
Positieve energie
De rij voor de deur op een zonnige dag, de hectiek, de gezelligheid: daar genieten de twee van. „We krijgen hier zoveel positieve energie van”, vertelt Marcel. „Mensen zijn altijd vrolijk als het over ijs gaat.” Martine knikt: „De mensen leren ons steeds beter kennen en wij hen ook, daar doen we het voor. De reacties die we krijgen zijn hartverwarmend.”
Het paar opende afgelopen najaar ook hun eigen webshop, waar je ijstaarten voor de kerst en chocoladegeschenken kunt vinden. Het was een langgekoesterde wens, die niet mogelijk was als franchiser. Nog verder groeien? Dat hoeven Marcel en Martine Otter niet zo nodig. „We kunnen onze aandacht nu goed verdelen. We willen dat het persoonlijk blijft.”
Lees ook: Franchisers zien kansen: ‘Als enige Blokker in de omgeving geef ik vol gas’