‘De matrassenkoning. Klinkt koninklijk. Klinkt belangrijk. Het is een bijnaam die niet zelden aan Joep Verbunt, ceo en oprichter van matrassenfabrikant Matt Sleeps, wordt gehangen. Terecht? Wat vindt de ondernemer zelf van de bijnaam? Het is de eerste vraag die aan hem gesteld wordt in De Ondernemer Live.
,,Matrassenkoning? Ik vind het wel een mooie titel, het is een geuzennaam’’, zegt Verbunt. ,,Wat grappig is: het eerste wat ik in mijn ondernemersleven heb gedaan is de ‘bubbelbadbioscoop’. Mensen noemden me toen de bubbelbadkoning. Nu noemen ze me de matrassenkoning, ik weet niet of het een beter is dan het andere. In ieder geval: zowel een bubbelbad en ons matras liggen heerlijk.’’
Ik vond het vooral interessant om in een markt te stappen die je nog volop kan veranderen
Joep Verbunt MattSleeps
Matt Sleeps niet alleen succesvol met matrassen
Matt Sleeps. Sinds 2016 excelleert de goed uitgeslapen ondernemer (niet eerder dan 10.00 uur verschijnt hij op kantoor!) niet alleen met matrassen, maar ook andere producten die moeten leiden tot een (nog) betere nachtrust. Denk aan boxsprings, hoofdkussens en beddengoed.
Met een piepklein team (Joep heeft slechts 14 man personeel) en dankzij uitgekiende marketing, online en offline, weet Verbunt op te vallen en - het einddoel - te verkopen. De marketing waar de eind-dertiger zelf nog steeds dagelijks druk mee bezig is. ,,Denk aan de media-inkoop, maar ook de gekke stunts bedenken, fotoshoots en nieuwe concepten. Een groot deel van mijn tijd zit daar in. Ontzettend leuk.’’
Of echt alles leuk is? Nee, zo benadrukt Verbunt. ,,De finance-dingen, de problemen rondom werknemers. Maar het is part of the deal. Tegelijkertijd ben ik ook de managing director, de ceo. Dat hoort er ook bij.’’ Nee, de matrassen- en beddenwereld opschudden met Matt Sleeps, daar haalt de ondernemer zijn grootste geluk uit. Maar hoe doe je dat? Wat maakt zijn onderneming zo succesvol? ,,Ik vond het vooral interessant om in een markt die je nog volop kan veranderen te stappen. Een belangrijke markt, want het kopen van een goed bed is een van de belangrijkste aankopen die je kunt doen. Het is een product waarop je een derde van je leven doorbrengt.’’
Lees ook: Cloudpillo neemt lessen uit Duitsland mee naar het VK: ‘Lancering op basis van data’
100.000 matrassen per jaar verkocht
Bijzonder vindt Verbunt het dat veel mensen niet weten op welk merk matras ze slapen. ,,Of ze vinden een nieuw matras te duur, terwijl ze wel elke twee jaar een nieuwe smartphone van een dikke 1.000 euro kopen. Daarnaast is er het gegeven dat het product een suf imago heeft, terwijl het enorm belangrijk is, ontzettend interessant.’’ Dat suffe is niet zo vreemd, de ondernemer zag vooral een outdated matrassenmarkt voordat hij Matt Sleeps startte. Dat kon en moest anders. Die kennis plantte het zaadje voor het huidige merk.
Als je geen winst maakt op het product, gaat er ergens iets mis met je businessmodel
Een merk dat anno 2025 100.000 matrassen per jaar verkoopt. ,,Daarnaast verkopen we tienduizenden kussens, toppers, boxsprings. Alles voor de slaapkamer. De afgelopen jaren zijn we met 1.700 procent gegroeid. We hebben nu een hele mooie positie op de markt en zijn het grootste matrassenmerk van Nederland. Of ik niet zo van de omzetcijfers ben? Nee, ik ben zonder investeerders deze wereld ingegaan. Daar waar de concurrenten zeer veel geld ophaalden. Die bedrijven koketteerden ontzettend met hun omzetgroei: van 10 miljoen naar 25 miljoen naar 100 miljoen.’’
Joep: ,,Maar weet je wat het is: als je in deze business een goed product verkoopt, dan komen je klanten voor tien jaar niet meer terug. En als je geen winst maakt op het product, gaat er ergens iets mis met je businessmodel. Ik zag dat veel partijen hun product met verlies verkochten. Dat wil ik niet. Daarom ben ik altijd gefocust op winst maken, een gezonde business. Het was een langzame, maar gezonde groei. In het begin lastig, maar ik heb er altijd in geloofd. Nu zie je dat verschillende concurrenten die in het begin heel groot leken te worden, inmiddels failliet zijn. Er zijn heel veel afvallers, maar Matt Sleeps is als een van de weinige overgebleven.’’
Hoe ga je met jouw merk viraal? Joep Verbunt legt het in onderstaande video uit:
Belangrijke les voor ondernemers: val op!
Groeien. Daar draait het volgens de ondernemer om. ,,Groeien biedt nieuwe uitdagingen, nieuwe valkuilen en nieuwe mogelijkheden. Elke ondernemer zal dat herkennen en vindt het leuk. Daarnaast wil je voorkomen dat je op een moment niet meer groeit. Daarom zijn we ook live gegaan in het buitenland (Matt Sleeps is onder meer actief in België, Duitsland en Frankrijk, red.), maar dat is niet zo gemakkelijk’’, zegt Verbunt die als belangrijke les noemt dat opvallen zeer belangrijk is.
Je alleen op de prijs concentreren: dat is niet slim. Het is een race to the bottom
Joep Verbunt
,,Als bedrijven links gaan, moet jij ook durven rechts te gaan. Hoe duidelijker dat onderscheid, hoe succesvoller jouw onderneming kan zijn. Je alleen op de prijs of een centimeter meer of minder concentreren: dat is niet slim. Het is een race to the bottom. Dat moet je ten alle tijden voorkomen. Ik was overtuigd van mijn eigen businessmodel. Ik legde mijn ballen op het blok, maar ben er goed uitgekomen.’’
Lees ook: Selfmade in Holland: Joep Verbunt van Matt Sleeps over de grootste dromen voor zijn bedrijf
Hoe dagbladadvertentie viral ging
Opvallen dus. Zoals gezegd, Verbunt is een marketingman in hart en nieren, niet voor niets had hij jarenlang een reclamebureau waarmee hij regelmatig de media haalde. Dat talent komt zeker goed van pas bij Matt Sleeps, keer op keer scoort het merk met slimme campagnes (bekijk de bovenstaande video waarin Verbunt vertelt over eerdere stunts). Online, maar ook in de good old newspapers.
,,Ik kijk naar hoe je kan opvallen op zo’n krantenpagina. Hoe haal je er nog meer uit? Dan ga ik omdenken: wat gebeurt er wanneer je zo’n advertentie op zijn kop plaatst? Je triggert dan iets bij mensen: ‘wat is dit nou weer?’. De advertentie is viral gegaan. Sommige mensen vonden het vooraf een dom idee, maar het tegendeel was waar. Uiteindelijk zijn er ook veel verkopen uit voortgekomen, hebben we er een mooie omzet uit gegenereerd.’’
Wanneer een andere partij instapt, moet je afscheid nemen van je kindje
Opvallend: niet alle mediakanalen werken (direct) goed in de marketingfunnel van het slaapkamermerk: een influencer was in eerste instantie een mismatch, een tweede (andere) influencer paste wel bij Matt Sleeps. ,,Die vorm van marketing is inmiddels volwassen geworden, bij onze eerste poging stond influencermarketing nog in de kinderschoenen.’’
De doelen voor 2025: zijn die er wel bij Joep Verbunt?
Met de gezonde groei en opvallende marketing in het achterhoofd: wat zijn Joep Verbunt zijn doelen voor 2025 met Matt Sleeps? ,,Ik heb nog nooit heel harde doelen gesteld omdat ik geen investeerders heb. Ik heb het juiste team in huis om zo goed mogelijk te groeien. We proberen het iedere dag beter te doen dan gisteren. Dat werkt goed voor ons. Wat spannend wordt dit jaar is dat we veel nieuwe producten gaan lanceren. Lanceringen waarmee we jaren bezig zijn. Onder meer het tweede Matt Sleeps-matras dat vier, vijf jaar in ontwikkeling is geweest. Spannend en leuk is om te zien hoeveel mensen voor dit nieuwe matras gaan. Ik kijk er ontzettend naar uit.’’
Tot slot: gaat Verbunt alsnog aan tafel met investeerders wanneer ze een goed gevulde zak met geld meenemen? ,,Nee. Ik zie nog veel te veel groeikansen waarmee ik zelf aan de slag wil. Wanneer een andere partij instapt, moet je afscheid nemen van je kindje. En ik heb het ook niet per se nodig en wat ga ik dan doen? Natuurlijk praten we met alle partijen, maar voor mij is dit nog niet het moment om zo’n stap te zetten. Ik vind Matt Sleeps nog steeds veel te leuk.’’
Lees ook: 1.700 procent groei: ondernemer Joep Verbunt over het wakkere sprookje van Matt Sleeps