Het klinkt zo simpel: een website waar mensen terechtkunnen om eten te bestellen. Geen platform, maar een website waar je met een klik wordt doorgestuurd naar deelnemende restaurants. Het is een van de plannen die Antonio Cerchia van restaurant Casa Napoli in Zwolle heeft om de grote afhankelijkheid van Thuisbezorgd te doorbreken, zo schrijft de Stentor.
De ondernemer heeft zich met meerdere Zwolse restauranthouders verenigd. De manier waarop Thuisbezorgd opereert, is de ondernemers al heel lang een doorn in het oog. Dat sentiment is niet nieuw, maar het blijkt voor restauranteigenaren moeilijk om een vuist te maken tegen macht van de bezorgdienst.
Cerchia is echter overtuigd van zijn zaak. Binnen Zwolle neemt hij het voortouw en hij is daarin behoorlijk fanatiek. Hoe wil hij Thuisbezorgd klein krijgen? Nou, in ieder geval door het groots aan te pakken. Daarom zoekt hij naar zoveel mogelijk medestanders. Te beginnen in Zwolle.
,,Het is belangrijk om de grote jongens te mobiliseren. In Zwolle zitten we nu met een tiental ondernemers in een app-groep en werken we aan een plan: een website waar mensen zonder tussenkomst van een platform bij restaurants kunnen bestellen.
Daarnaast heb ik een lijst van zo’n 80 ondernemers in Nederland die ik allemaal wil mobiliseren. Het is belangrijk om dit met z'n allen doen want alleen dan kunnen we Thuisbezorgd een tik geven. Naast de website wil ik een landelijke actiedag organiseren waarbij we gezamenlijk op een zondag, de drukste dag van de week, onze bestelopties in Thuisbezorgd uitzetten.”
Oneerlijk
De restauranthouders zijn vooral boos vanwege de torenhoge commissie die Thuisbezorgd vraagt, gemiddeld zo'n 14 procent van de omzet. Dat percentage kan oplopen, bijvoorbeeld als ook gebruik wordt gemaakt van bezorgers van Thuisbezorgd. Ook is niet voor iedere ondernemer de hoogte van de commissie hetzelfde, menen de ondernemers.
Lees ook: Klanten die reserveren en niet komen opdagen groeiend probleem voor ondernemers: ‘Bel ze op’
Oneerlijk vindt Atilla Beyas van restaurant Istanbul. Hij is een van de ondernemers die zich bij Cerchia heeft aangesloten. ,,Ik noem de werkwijze van Thuisbezorgd legaal afpersen. Als restauranthouder ben je zo afhankelijk van hen. Ze berekenen de commissie over de omzet maar houden totaal geen rekening met de gestegen kosten die ik heb voor inkoop, personeel en energie.
En het is niet alleen de hoge commissie die hem steekt. ,,Zet jij je bestellingen maar eens stop. Dan zak je onmiddellijk in de ranking. Een top-15 notering is sowieso alleen mogelijk tegen betaling.”
‘Macht online platforms ongezond’
Koninklijke Horeca Nederland herkent de signalen. De belangenvereniging ziet de macht van online platforms (Thuisbezorgd, UberEats) toenemen en meent dat deze ‘ongezonde vormen’ begint aan te nemen. Door fusies en overnames ontstaat een platformmarkt met slechts een paar spelers.
,,Het gevolg is dat ondernemers minder vrij kunnen bewegen", zo laat een woordvoerder weten. ,,Ondernemers kunnen hun eigen productaanbod of prijzen onvoldoende bepalen. Daarnaast hanteren de platformen marktverstorende contractvoorwaarden. KHN vraagt al jarenlang aandacht in Den Haag en Brussel om deze machtspositie aan te pakken.”
Signaal
Mohammed Mahlem van Santa Maria hekelt de grote afhankelijkheid van Thuisbezorgd. Afhankelijk van de drukte draagt hij gemiddeld zo’n 6000 tot 7000 euro per maand aan commissie af. Maar ermee stoppen is volgens hem ook een risico.
Thuisbezorgd is afhankelijk van ons, wij niet van hen
Antonio Cerchia Restaurant Casa Napoli
,,Ik heb eens een week technische problemen gehad waardoor ik geen bestellingen via Thuisbezorgd kon aannemen. Dat heeft mij de helft minder bestellingen opgeleverd. Het is bizar hoeveel macht zij daar hebben en voor wat? Wij doen al het werk.’’
De ondernemers hopen dat vanuit Zwolle het balletje verder gaat rollen. Mhalem: ,,Het is belangrijk dat iedereen meedoet.” Cerchia: ,,Willen we een signaal afgeven, dan is het belangrijk dat meer ondernemers zich bij ons aansluiten. Wij willen Thuisbezorgd laten merken dat zij afhankelijk is van ons, en wij niet van haar.”
Tot slot doen de ondernemers ook een beroep op de klant zelf. Beyas: ,,Met hetzelfde gemak waarmee je naar Thuisbezorgd gaat, tik je mijn website in.” Cerchia: ,,Aan de mensen zou ik willen vragen: haal die app van je telefoon en bestel gewoon bij de restaurants zelf.”
Antonio Cerchia is niet de eerste met dit plan. Zo waren ondernemers eerder hetzelfde al van plan.
Reactie Thuisbezorgd
Thuisbezorgd laat weten dat de verschillen in commissie ontstaan door de verschillende manieren waarop restauranthouders met het platform kunnen samenwerken.
Janna Oosthoek: ,,Restaurants kunnen hun eten zelf bezorgen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om onze bezorgers te gebruiken. Die werken in loondienst. In het eerstgenoemde model is de commissie lager dan wanneer er bezorging bij komt. Op deze manier kunnen partners die (nog) niet in staat zijn zelf te bezorgen toch gebruikmaken van ons platform. Op dit moment zijn er geen plannen om de commissie te verhogen.”
Als Thuisbezorgd.nl is het onze expertise om een grote groep mensen aan partners te koppelen. Daar investeren wij fors in. Uiteraard staat het partners vrij te kiezen met wie ze werken en dat geldt ook voor het ontwikkelen van eigen initiatieven.”