Compact en flexibel. Deze twee woorden speelden gisteravond een belangrijke rol tijdens het binnenstad in zaal Parrotia in Roosendaal. Compact in de zin van minder vierkante meters aan winkeloppervlakte in zowel Roosendaal als Bergen op Zoom. Daarvoor pleiten de wethouders Cees Lok (Roosendaal) en zijn Bergse collega Patrick van der Velden.
Als het aan die laatste ligt, komen er niet alleen minder winkels in aanloopstraten zoals de Lievevrouwestraat, maar kunnen er net zo goed ook zaken sluiten in de traditionele winkelstraten om plaats te maken voor woningbouw.
Jean-Pierre Stander, voorzitter van de Bergse ondernemersvereniging Sterck, is het met Van der Velden eens. "Voor een bruisende binnenstad is het heel fijn als er veel mensen wonen. Ook tussen de winkels. Zo voorkom je letterlijk zwarte gaten als alles dicht is." Uiteraard is het niet de bedoeling dat er straks helemaal geen winkel meer over is in de stadsharten. Met leegstandspercentages van gemiddeld 13 procent proberen beide steden van alles te doen om het tij te keren.
OverlegSamantha van Rooij, lid van de Roosendaalse binnenstadsdirectie, meldt tijdens het debat dat er op 4 november een ondernemersoverleg is over het aanstellen van een gezamenlijke acquisiteur voor het centrum. "Voor een winkelcentrum als de Roselaar is dat niet nodig, maar voor kleinere vastgoedeigenaren kan het een plus zijn om samen winkelformules binnen te halen. We zullen ook een top 10 opstellen van winkels die we graag in onze stad willen."
En hoe zit het met outletdorp Rosada? Trekt het, zeker na de uitbreiding, beide binnensteden leeg of valt het reuze mee? Bezoeker en VVD-politicus Maarten 't Hof uit Bergen op Zoom vindt dat het strak geleide Rosada heel goed als voorbeeld kan dienen voor de binnenstadsondernemer.
"Rosada leert ons hoe belangrijk bereikbaarheid is, want een grote discussie in de Bergse binnenstad is altijd het parkeren. Rosada is ook architectonisch goed opgezet, al kun je daar lelijk over denken. Alle winkels zijn daar op elkaar afgestemd, het is een compact geheel. Als je een pak nodig hebt, kun je er slagen."
MeerwaardeOndernemer Leon Videler vindt dat binnensteden en Rosada elkaar kunnen versterken. Videler, die al sinds jaren een modezaak runt in Roosendaal en in Bergen op Zoom, nam pas een zaak over in Rosada. "En dat is een meerwaarde voor mijn winkels. Als ik iets van de collectie overhoud, kan ik dat in Rosada verkopen."
Jeroen Verwolf, manager bij Wereldhave (eigenaar van de Roselaar), stelt dat er steeds minder verschil is tussen nieuwe en oude collecties die bij Rosada worden verkocht. "Dat vinden wij geen goede zaak, het idee van een outlet verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Dat houden we goed in de gaten." Verwolf wil vechten om de consument. Om hem of haar ter wille te zijn. "Daarom pleiten wij ook voor elke zondag open." Dat laatste ligt gevoelig bij sommige ondernemers, bleek ook gisteravond. Een aantal ondernemers uit de zaal liet weten dat het vooral voor speciaalzaken moeilijk is om iedere zondag open te zijn, ook al vanwege hogere personeelskosten. Toch verwachten de meesten dat het die kant opgaat, juist om die geliefde klant te blijven koesteren.
Leon Videler constateerde dat het geen zin heeft gratis parkeren in te voeren in binnensteden. "Dat werkt niet, dan gaat het winkelpersoneel massaal parkeren op plekken waar de consument dan geen ruimte meer heeft."
FlexibelJonge ondernemers pleitten tijdens het debat vooral voor huurcontracten van maximaal een jaar. "Als je meteen vijf jaar vastzit aan een contract, is het niet te doen." Maarten 't Hof sloot daar op aan: "Een binnenstad moet nooit af zijn. Flexibel denken is het toverwoord, anders lopen we vast."