ActueelRetail

Moderetailer Omoda brengt aantal retouren drastisch terug dankzij voetscan

In alle 35 Omoda-winkels staat sinds een paar weken een scanapparaat voor Persoonlijk Maatadvies, dat klanten helpt online de juiste maat te kopen. Foto: Omoda
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Hallo! Dág!” Jan Baan loopt groetend de winkel in Zierikzee binnen. Hij mag dan topman van Omoda zijn, de afstand tot de werkvloer is klein. ,,Iedereen die op het hoofdkantoor werkt, moet verplicht twee keer per jaar een dag meelopen in de winkels", vertelt hij in het AD. ,,We halen weliswaar het grootste deel van onze omzet binnen via de website, maar wij vinden onze winkels heel belangrijk. Daar ontmoeten we onze klanten en kun je ze de echte ‘winkelbeleving’ geven.”

Lees ook: De succesvolle groei van Omoda in de winkelstraat: ‘Honderd winkels in Nederland is niet onze strategie’

Het nieuwe systeem, dat de naam ‘Persoonlijk Maatadvies’ heeft gekregen, brengt iets van die winkelbeleving naar de online klant. Want klanten die ingelogd hebben, krijgen advies over de juiste maat. Joke Wielenga uit Emmeloord heeft net haar voeten laten inmeten in de winkel in Zierikzee. ,,Ik koop veel online, maar vind het eigenlijk leuker om in de winkel te kopen. Dan kan ik de kleuren zien, voelen, passen. Mijn rechtervoet is wat groter dan de linker en ik heb een hoge wreef", zegt de Emmeloordse. ,,En precies dat is er net uitgekomen, toen ik mijn voeten heb laten opmeten. Leuk dat dat bevestigd wordt. Ik twijfelde over de maat. De computer adviseerde me die schoen tóch in maat 40 te nemen. Dit gaat me zeker helpen bij online aankopen.”

Lees verder onder de advertentie

Iedereen kent het probleem wel: maat 40 ís niet altijd maat 40. ,,Bij het ene merk valt maat 40 kleiner uit dan bij het andere. Het kan zelfs zo zijn dat een bepaalde schoen, van een bepaald merk, het éne jaar net iets kleiner of groter uitvalt dan het volgende. Dat heeft met het productieproces te maken", legt Baan uit. ,,In de winkel los je dat op door de verkoper voor je te laten lopen. Drie, vier, zes keer heen en weer naar het magazijn met wéér een andere maat of wéér een ander paar. Dat kan online niet. Dus bestel je maar meerdere paren tegelijk. Dat hoeft nu niet meer.”

Wij konden het alleen maar maken omdat we over drie dingen beschikten: winkels waar klanten hun voeten kunnen inmeten, kapitaal om er twee jaar lang in te kunnen investeren, en vrijwel alle voorraad in onze eigen magazijnen

Jan Baan

Zonder de winkels had Omoda het systeem niet kunnen ontwikkelen. ,,Klanten moeten eerst hun voeten laten opmeten, dan worden die gegevens gekoppeld aan hun mailadres. Als je daarna inlogt op de website, krijg je advies over de juiste maat.” Bang dat andere webwinkels het systeem nu gaan kopiëren, is hij niet: ,,Wij konden het alleen maar maken omdat we over drie dingen beschikten: winkels waar klanten hun voeten kunnen inmeten, kapitaal om er twee jaar lang in te kunnen investeren, en vrijwel alle voorraad in onze eigen magazijnen. Van al onze schoenen wordt met behulp van röntgenstralen een driedimensionaal beeld gemaakt. Dan is het wel handig als je die schoenen ook daadwerkelijk hébt. Veel webwinkels hebben geen magazijnen of voorraad, die hebben het logistieke proces uitbesteed of hebben de producten niet eens zelf staan in hun distributiecentrum.”

Lees ook: China-expert John Lin: ‘Kleinbedrijf in Nederland kan online lessen trekken uit China’

Lees verder onder de advertentie

Röntgenfoto van schoenen

Dat ‘röntgenapparaat’ - waarvoor Omoda een speciale vergunning gekregen heeft - staat in de magazijnen bij het hoofdkantoor van Omoda in Zierikzee. ,,Hier gebeurt het", wijst Baan trots. Het heeft wel iets weg van wat je ziet bij de controle op luchthavens: een lopende band en daarop bakjes waarin je spullen door een apparaat geleid worden dat er ‘doorheen’ kijkt. Bij Omoda worden de schoenen gevuld met fijne korreltjes waar de röntgenstralen niet doorheen gaan. Zo ontstaat een driedimensionaal beeld van de schoeninhoud: breedte, lengte, hiel, kuitwijdte, hoogte van de wreef, voetboog. Schoen voor schoen wordt gecheckt of dat helemaal goed gegaan is. Dan worden de beelden in het computersysteem opgeslagen. Als daarna de klant zijn eigen meetgegevens ook geüpload heeft, kan er online eenvoudig een match gemaakt worden.

In alle 35 Omoda-winkels staat sinds een paar weken een scanapparaat voor Persoonlijk Maatadvies, dat klanten helpt online de juiste maat te kopen. Foto: Omoda

Omoda heeft de ambitie ‘de stylist onder de online fashion-verkopers’ te worden met persoonlijke aandacht én modeadvies online. Baan: ,,Online hebben wij nu voor schoenen dit nieuwe systeem, Persoonlijke Maatadvies. Dat houdt ook rekening met je persoonlijke voorkeur voor iets strakkere of juist iets wijdere schoenen. Ruim de helft van de retouren is vanwege een verkeerde maat. Verder heeft bijna alles met smaak te maken. Laten we eerlijk zijn, de één heeft meer modegevoel dan de ander. Mensen kunnen soms wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een outfit. Wij verkopen niet alleen schoenen, maar ook kleding. We helpen klanten nu door kledingstukken te laten zien in verschillende combinaties. Dat noemen wij ‘Ontdek de look’, ” zegt Baan.

Lees verder onder de advertentie

Al die retouren kosten heel veel tijd en geld, veel gedoe met pakketjes die heen en weer moeten. Het is ook niet wat je wil voor het milieu, die extra kilometers

Jan Baan

,,Hetzelfde jasje, ander shirt, broek en schoenen er onder. Dezelfde kleding op verschillende modellen. Dat werkt.” Zo maakt Omoda al twee jaar lang voor ieder product minimaal twee verschillende looks en daarvan weer video’s, op verschillende modellen, waardoor er nu al tienduizenden looks zijn gemaakt.”

Lees ook: Waarom jonge ondernemers Marijn en Luc juist wél fysieke sneakerwinkel openen in e-commercetijden

Winst voor klant én milieu

Baan is ervan overtuigd dat met dit systeem - deels in eigen huis ontwikkeld en uniek in de schoenenmarkt - alleen maar winst te halen valt: voor het milieu, voor de klant én voor Omoda zelf natuurlijk. Omoda heeft altijd een vriendelijk retourbeleid gehad. Retouren zijn gratis en er wordt niet moeilijk over gedaan. Dat blijft zo. Maar ideaal is het niet, verklaart Baan. ,,Klanten staan er niet bij stil wat er allemaal moet gebeuren voor zo’n geretourneerde schoen weer in de vakken ligt. Veel mensen denken zelfs dat ze gewoon worden weggegooid, maar dat is niet zo. Al die retouren kosten heel veel tijd en geld, veel gedoe met pakketjes die heen en weer moeten. Voor de klant én voor ons. Het is ook niet wat je wil voor het milieu, die extra kilometers.” En zo verkleint Omoda zijn eigen, ecologische voetafdruk.

Lees verder onder de advertentie

En als we dan toch over kleine voetjes hebben: het systeem is een uitkomst voor kindervoetjes, zegt topman Jan Baan. ,,Kindervoeten groeien snel. Vaak zitten ze al met hun tenen tegen de neus voor je het als ouder in de gaten hebt. Wij kunnen nu voorspellen wanneer je kind waarschijnlijk uit zijn schoenen gegroeid is. Dan sturen we een mailtje: tijd voor nieuwe schoenen!”

In september was Jan Baan te gast in De Ondernemer Live. Daarin vertelt hij over het succes van Omoda en de uitdagingen die er nog liggen. Bekijk het fragment in de video hieronder.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Duurzame stappers: steeds meer ondernemers richten zich op 'refurbished’ schoenen