Nieuws Actueel

Motoren in overvloed

Voor duizenden motorrijders is een bezoek aan Goedhart Motoren een dagje uit. De motorzaak van 4000 vierkante meter is de grootste in de Benelux. Het AD nam een kijkje in de showroom in Bodegraven.

Bert van den Hoogen | Foto: Sandra Zeilstra 17 januari 2017

Goedhart Motoren

De eerste lentedag is nog ver weg, dus de motorrijder is nog lang niet met zijn hobby bezig. Toch zijn Berry en zoon Joost Goedhart hard aan het werk. Ze hebben deze winter 600 vierkante meter bij laten bouwen en voordat het motorseizoen weer losbarst moet dat nieuwe deel van de winkel tiptop in orde zijn. ,,Door die uitbreiding kunnen we nu het shop-in-shop concept nog beter neerzetten'', vertelt Berry. Joost: ,,De importeurs stellen steeds hogere eisen aan het dealerschap. Je moet een minimum aan assortiment aanbieden. Niet alleen de motoren, ook de kleding en merchandise van het merk. Wij doen dat meteen in de overtreffende trap. We willen ons onderscheiden.''

Elf motormerken

Goedhart Motoren onderscheidt zich al door het grote aanbod met 450 motoren in de showroom. Ze zijn dealer van elf motormerken. Joost: ,,Ik denk dat we daarmee uniek zijn in Europa. Je ziet wel bedrijven die dealer zijn van drie of vier merken, maar geen elf. Doordat wij zoveel merken hebben, is het hier makkelijk om verschillende motoren met elkaar te vergelijken en om een motor in te ruilen voor een ander merk. Alleen Harley Davidson en BMW hebben we niet, omdat deze fabrikanten exclusiviteit willen. Zij zitten in een heel andere motorwereld.''

De motorrijders die bij Goedhart komen, bestaan voor 90 procent uit hobbyrijders en 10 procent die de motor gebruiken voor woon-werk verkeer. Berry: ,,Een motorfiets is emotie. Het gevoel van vrijheid.''

Hype

Die beleving zag hij 35 jaar geleden overkomen uit Amerika. Net als het windsurfen werd het motorrijden een hype. In die tijd werkte Berry nog bij fietsenzaak Nomen in Boskoop en sleutelde in zijn vrije tijd in allerlei garageboxen aan motoren. Hij ging in motoren handelen en begon in 1988 zijn zaak in het centrum van Bodegraven. In 2003 was de noodzakelijke uitbreiding alleen mogelijk door een nieuw pand aan de Europaweg te bouwen, dat na vijf jaar eigenlijk al te klein was. Joost: ,,In 2009 hadden we weer plannen voor uitbreiding, maar toen kwam de crisis. Omdat motorrijden een hobby is, gingen mensen daar als eerste op bezuinigen. De verkoop van nieuwe motoren liep landelijk terug van 20.000 naar 11.000. Veel kleine dealers moesten ermee stoppen.''

Evenementen

Goedhart kon in die jaren niet groeien, wel de omzet stabiliseren. Sinds 2012 groeit de omzet weer bovengemiddeld. Op een zaterdag met mooi weer komen er zomaar 2000 tot 3000 klanten naar de winkel. Joost: ,,Er komen zoveel mensen, omdat we meegaan in de hobby en niet commercieel willen overkomen. Al onze medewerkers zijn motorrijders. Dat is een vereiste. We organiseren ook veel evenementen. In september komen er 15.000 bezoekers naar onze megamotormarkt. In het seizoen hebben we iedere twee weken wel een evenement, zoals de speciale merkendagen of de racekidsdag. We hebben ook een horecagedeelte en een terras. Dat is voor klanten een plek om elkaar te treffen.''

De liefde voor motorfietsen is maar een deel van het succes. De 33 medewerkers hebben ieder hun specialiteit. De zeven motorverkopers zijn ieder gespecialiseerd in een of twee merken. Zo is dat ook bij de motorkleding, onderdelenafdeling en in de werkplaats, waar Kees Oosterwijk vanaf het begin al de leiding heeft. Dat houdt Berry en Joost vrij om zich voornamelijk op de verkoop te richten. Joost: ,,Motoren vond ik altijd al leuk en ik merk dat ik de omgang met klanten ook leuk vind.''

Online

Na de laatste uitbreiding werken Berry en Joost al aan de volgende ontwikkeling. Joost: ,,Online wordt nog belangrijker. Het wordt letterlijk een verlengstuk van de winkel. Het wordt mogelijk om in onze webshop een motoronderdeel te bestellen en vervolgens de montage in onze werkplaats in te plannen. Onze wens is dat je een nieuwe motorfiets voor 13.00 uur kunt bestellen en er dezelfde middag nog mee weg kunt rijden. Dat past helemaal bij de nieuwe generatie motorrijders.''

Gerelateerde artikelen Eigenaar Jeffrey van 'Brug te huur' maakte van passie een bedrijf Broers Coronel gaan vol gas in business