Nieuws Actueel
Mulder Vastgoedonderhoud doet veel meer dan schilderen alleen
Aan de laatste details aan de hoofdingang wordt gewerkt, maar het pand van Mulder Vastgoedonderhoud aan de Beatrix de Rijkweg heeft nu al een hele transformatie ondergaan: van klinisch wit naar flitsend blauw. Het is een gevolg van de naamswijziging, die in alle opzichten de lading dekt.

Tot aan januari droeg het Almelose bedrijf, stammend uit 1935, immers de naam 'Mulder Schilders'. Maar in de afgelopen twee decennia is er veel veranderd, verklaart eigenaar Maurits Jansen. "We doen inmiddels zoveel meer dan alleen een laklaag aanbrengen", zegt de Almeloër.
Toen hij samen met zijn broer Jeroen het bedrijf in 1997 overnam, was dat nog wel het geval. Maar het duo zette al vroegtijdig een koerswijziging in. "Tot dan was het meer 'u vraagt, wij draaien'. Tegenwoordig verwacht de klant een pro-actieve houding: 'Het schilderwerk ziet er niet meer goed uit, maar de schilder heeft nog niet gebeld.' Daar hebben we in eerste instantie op ingezet. En inmiddels heeft het schilderen plaatsgemaakt voor volledig vastgoedonderhoud."
PartnerZijn broer is uit het bedrijf gestapt, om in het Duitse Stadtoldendorf met Freizeitpark Mammut een compleet nieuwe uitdaging aan te gaan. Maar Jansen ontwikkelde steevast door, samen met sparringspartner Marc Nijeboer, die al geruime tijd een sleutelrol had als projectleider en dit jaar mede-eigenaar wordt.
Lange termijn"Waar veel schilders vroeger, en tegenwoordig nog regelmatig, zich beperkten tot hun primaire taak, kijken wij verder. Het lakwerk kan er goed uitzien, maar aan de binnenkant kan wel vocht zitten. Dat lossen we dan op. Schuurt een raam in het kozijn, dan passen we dat aan, zodat er geen vocht achterblijft. Zorgt te dun glas voor condens, dan kunnen we dat vervangen. En daarin denken we ook vooruit. Doordat onze mensen in het systeem zien dat we bijvoorbeeld over vier jaar pas weer onderhoud plegen, moet het ook tot die tijd goed zijn. Zo maken we een langetermijnplanning, die klanten op den duur geld bespaart, doordat ze niet voor onverwachte kosten komen te staan."
Innovatie is een kernwoord voor Jansen. Zo ontwikkelde hij in 2008 een softwaresysteem waarmee langdurig onderhoud wordt vastgelegd en waarin alle participerende partijen, zoals aannemers en opdrachtgevers, inzicht krijgen in toekomstige taken.
InternationaalDe onderneming is weliswaar regionaal gericht, maar het werkgebied strekt door de perfectionistische filosofie inmiddels tot aan Deventer. En het bedrijf heeft ook al een aantal bijzondere projecten verricht buiten de landsgrenzen. "Voor Tesla zijn we op diverse locaties in Noorwegen aan het werk geweest, voor Nike in hartje Londen en Oostenrijk. Dat zijn bedrijven die extreem hoge eisen stellen. De Nederlandse aannemer die in opdracht van die bedrijven werkt kon lokaal geen partij vinden die daaraan voldoet en benaderde ons. Het is niet zo dat we daar onze omzet mee behalen, maar dat zijn wel bijzondere projecten, waar we trots op zijn."
Foto: Lenneke Lingmont