Met tranen in zijn ogen staart hij vooruit. BijRipperda in Den Nul wordt al vijf generaties gerund door de familie Ripperda, maar de 39-jarige telg Leon gooit definitief de handdoek in de ring.
Het raakt hem dat zijn droom niet voortduurt. Dat het familiebedrijf waar zijn ouders liefst veertig jaar aan het roer stonden ophoudt te bestaan. Maar het raakt hem ook dat hij nu inziet dat hij er veel meer voor zijn gezin moest zijn. Zondag wordt voor de laatste keer een knalfeest gegeven in het dorp, daarna is de locatie waar 125 jaar feesten, partijen en evenementen werden gehouden en iedereen uit eten kon verleden tijd.
Lees ook: 125 jaar oud familiebedrijf heeft dankzij de vergrijzing een mooie toekomst
,,Het ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten. In een gezin waar al generaties lang in de horeca wordt gewerkt krijg je die skills gauw mee. Niet zeuren, maar denken in kansen’’, zegt Ripperda in de Stentor. ,,Mijn ouders hebben de zaak veertig jaar lang gehad en ik zag ook hoe zij in moeilijke tijden er iets moois van probeerden te maken. Dat plezier en enthousiasme heb ik van hun gekregen.’’
Als jonge knaap was Leon altijd in de buurt van de zaak. Daarnaast werkte hij bij Grolsch en was hij medeorganisator van onder meer De Smaak van Deventer. Eigenlijk lag het niet in de lijn der verwachting dat hij de zaak van zijn ouders zou overnemen.
,,In 2009 wilden mij ouders de zaak verkopen, er waren alleen nog krabbels nodig. Maar toen kwam de financiële crisis en wilde niemand meer instappen. Je moest gewoon dom doorgaan, omdat het niet verkocht werd. Uiteindelijk ben ik jaren later, in 2015, ingestapt en nam ik de hele zaak drie jaar later over.’’
Met het vertrouwen van de bank op zak waagde Ripperda de sprong en investeerde flink in de zaak. Hij liet in een aanbouw een grill installeren, ging een samenwerking met barbecuegigant Weber aan en wilde zich in de markt profileren als BBQ-specialist van de regio. ,,Ook introduceerden we de Proeftuin van Salland voor in het restaurant. We wilden meer doen met lokale gerechten. Het team stond klaar, we hadden een chef-kok, maar toen was het maart 2020 en klapte alles in elkaar door corona.’’
,,Je kan wel stellen dat mijn tijd als ondernemer erg roerig was. Dat heb ik niet zo gewild. Het was leven in de waan van de dag door de coronacrisis. Daar kwam ook nog bij dat het dak grondig aan renovatie toe was, maar we moesten op onze handen zitten’’, zegt hij.
‘Besef dat je het bedrijf moet loslaten’
,,Toen we weer open mochten, draaiden we in 2022 gigantisch goed. Een mooie herstart voor de komende jaren, dachten we. Maar intussen stegen de bouwprijzen zo hard dat we wel móésten investeren in het dak. Plannen lagen klaar en we verschoven het naar 2023. Dan zouden we er genoeg geld voor hebben’’, zegt Ripperda.
Toen viel de bom. Een offerte van 300.000 euro kwam op de deurmat voor de renovatie. ,,Toen moest ik rationeel overwegen wat het best was om te doen. Wat mijn gedachtes waren? Het is...’’ De emoties komen als Ripperda terugdenkt aan dat moment. ,,Het is wanhoop. Pure wanhoop. Wanhoop dat je het niet voor elkaar krijgt. Wanhoop omdat je de zaak van je familie wil redden. Maar je realiseert dat het niet kan. En dat is zo ontzettend pijnlijk.’’
Het waren donkere dagen, zoals Ripperda het omschrijft. Hij moest het zijn ouders vertellen, maar vond het vooral moeilijk om het aan Robert Koerhuis te vertellen. Zijn beste vriend en zakenpartner. ,,Hij werkt hier al 25 jaar. Is altijd meegegroeid met de zaak, zorgden samen voor de exploitatie, echt de man van de vloer en het gezicht van het bedrijf. Hem vertellen dat het pand verkocht moest worden, was zwaar. Dan komt het besef pas dat je waarschijnlijk het bedrijf moet loslaten.’’
Ik haalde er zoveel passie uit, dit raakt waar je vandaan komt, wat je hebt meegekregen en wat je er voor hebt opgegeven
Leon Ripperda eigenaar BijRipperda
,,Ik ben zo dankbaar, en daarom emotioneert het mij om dit te vertellen. Ik haalde er zoveel passie uit, dit raakt waar je vandaan komt, wat je hebt meegekregen en wat je er voor hebt opgegeven. Nu realiseer ik mij wat voor lastige tijd ook mijn ouders hebben gehad met de zaak. Ik moet er gewoon van huilen, jeetje wat een klote-interview eigenlijk, haha.’’
Lees ook: De overdracht van het familiebedrijf: start bij de kinderen, niet bij de financiën
‘Liever geen rooie cent’
Hoe moeilijk de keuze ook was, Ripperda is nu vooral blij. ,,Laten we het erop houden dat we een heel gelukkig gezin zijn, maar dat het op gezondheidsvlak moeilijk is. Nu ik uit de zaak ben, heb ik veel meer tijd voor mijn vrouw en kind. Het maakt me niets uit als ik geen rooie cent op de bank heb, de liefde van mijn gezin is al rijkdom. Ik heb er inmiddels vrede mee dat BijRipperda ophoudt te bestaan, zeker als ik zie wat ik ervoor terugkrijg.’’
Zijn enthousiasme voor het vak is hij in ieder geval niet verloren. Door al zijn ervaring in de horeca en evenementenbranche kreeg hij de kans om docent te worden aan Hogeschool Saxion, bij de studie Hospitality Business School. Hij geeft les over evenementen en gebruikt vooral voorbeelden uit zijn leven.
,,Studenten moeten vooral toepassen. Het is niet erg als je fouten maakt. Sterker nog, ik wil juist dat ze fouten maken, want daar leren ze enorm veel van.’’
Een barrel van een caravan
Ripperda zegt te beseffen dat hij nu een leven heeft teruggekregen. ,,Ik zit hier als een gelukkig man op school. Een lichtpunt voor volgend jaar? We hebben een barrel van een caravan gekocht, echt een ouderwetse. Die ga ik opknappen en ik kijk er enorm naar uit om met mijn gezin in de schoolvakantie op de bonnefooi lekker op vakantie te gaan. Daar is de afgelopen jaren geen ruimte voor geweest. Alle randvoorwaarden kloppen nu om juist dát geluk na te streven.’’