2024 begint voor Natasja Dijkmans met een nieuw avontuur. Op een bedrijventerrein in Duiven is ze gestart met de verkoop en verhuur van vazen met kunstbloemen aan bedrijven. De 52-jarige onderneemster werkte jarenlang in het hotelwezen, catering en de evenementenwereld, maar na de coronaperiode wilde ze iets anders. Iets nieuws.
Dat nieuwe werd BloomFever, een startup gespecialiseerd in de verkoop en verhuur van zijden bloemenboeketten in combinatie met mooie vazen. Het idee daarvoor ontstond rond de trouwerij van Dijkmans in 2023. ,,Als je aan trouwen denkt, denk je aan bloemen. Maar kies je dan voor verse bloemen of kunst? Wij kozen voor het laatste. Verse bloemen kosten honderden euro’s en dat voor één dag. Daarna gaan ze de kliko in. Ik kreeg daar een slecht gevoel bij”, vertelt de geboren Limburgse aan de Gelderlander.
Verse bloemen kosten honderden euro’s en dat voor één dag. Daarna gaan ze de kliko in. Ik kreeg daar een slecht gevoel bij
Natasja Dijkmans
Dijkmans stortte zich na de trouwerij volledig op kunstbloemen. De kwaliteit daarvan is de laatste jaren sterk verbeterd en sommige zijn haast niet meer van echt te onderscheiden. Prijzig zijn ze wel: voor een vaas met een flinke bos kunstbloemen betaal je al snel 400 euro. Dat geldt voor zowel een veld- als herfstboeket en in de zomer willen mensen een tulpenvaas met tulpen. ,,Dat zette mij aan het denken. Steeds meer bedrijven stoppen met verse bloemen. Geen gedoe meer met verwelkte bloemen of stinkend water. Maar eigenlijk willen ze best wel een mooi gevulde vaas bij de entree, een eyecatcher.”
Steeds meer bedrijven stoppen met verse bloemen. Geen gedoe meer met verwelkte bloemen of stinkend water. Maar eigenlijk willen ze best wel een mooi gevulde vaas bij de entree
Natasja Dijkmans
De website van Dijkmans ging eerder deze maand online en ze heeft de eerste bedrijven al binnen. Ze wisselt en schikt de boeketten zelf op locatie. Het goedkoopste abonnement kost 24,95 euro per maand, de duurste 60 euro. ,,Dat is goedkoper dan elke week verse bloemen laten bezorgen. En dat kunstbloemen slecht voor het milieu zijn, klopt niet. Niet slechter dan echte bloemen in elk geval. Die komen vaak met het vliegtuig uit Afrika. En gaan dus maar kort mee, kunstbloemen jaren”, aldus Dijkmans.
Trend, al even bezig in Westen
In het westen van het land is de trend om over te stappen van echte bloemen naar zijden kunstbloemen al een tijdje aan de gang, de verkoop ervan verdubbelt ieder jaar, geeft Dijkmans aan. Met de vestiging van BloomFever in Duiven is de trend nu ook naar het oosten overgewaaid. Dijkmans: ,,Ik richt mij op Gelderse bedrijven en hoop de komende maanden te kunnen groeien.”
Hoe de toekomst eruit ziet? ,,Dat vind ik best spannend. Ik hoop dat het aantal abonnementen toeneemt en wellicht dat ik ook het pakket uitbreid. Dat ik de gehele inrichting van een ruimte voor mijn rekening neem. Dus naast de bloemen ook kunstvoorwerpen en decoraties. Maar dat is iets voor later.”
Lees ook: Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans’ Reflower werkt