Actueel

Ex-profvoetballer Niels Kokmeijer: van horrorblessure tot badjasgigant

beeld deondernemer
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Waarom heb je voor een niet-alledaags product als de badjas gekozen?

Het is nu zo’n elf jaar geleden dat mijn vrouw Saskia van Haaren en ik het plan hadden om een webshop te beginnen. Zij had een goede HR-functie bij een sportschoolketen en ik werkte als bondscoach van het Nederlands beachsoccerteam voor de KNVB. We wilden kinderen en daarom ook iets vrijer zijn als het gaat om werk. Inkomsten halen uit iets leuks. Zo kwamen we op het idee om een webshop op te zetten.

We zijn gaan kijken naar producten waarmee we konden scoren. Denk aan helmen en tassen. Uiteindelijk kwamen we bij badjassen uit omdat Saskia er toevallig eentje voor zichzelf bestelde op een Amerikaanse site. Volgens mij betaalde ze destijds 40 dollar verzendkosten en dat is flink. Dat moest anders kunnen. Dit in combinatie met een uitgebreid marktonderzoek heeft ons doen kiezen voor dit product. We zijn begonnen met badjasparadijs.nl en hebben daarna enkele domeinnamen en webshops overgenomen.

Lees ook: Demy de Zeeuw scoort met BALR 10 miljoen omzet, maar geen cent naar traditionele marketing

Lees verder onder de advertentie

Waar hebben jullie zoal naar gekeken tijdens dat onderzoek?

Het doel was om Nederland in deze nichemarkt voor ons te winnen. We zijn vooral gaan kijken naar het aantal aanbieders en de domeinnamen die nog vrij waren. Een aantal overnames volgden waardoor we steeds groter werden. Een eigen productie liet niet lang op zich wachten en zo ontstond ons merk ‘Badrock’.

Organische traffic speelt in ons vakgebied een belangrijke rol en ook dat hebben we goed voor elkaar. Google iets met badjassen en je vindt ons als eerste onder de betaalde koppelingen. We hebben inmiddels meer dan honderd badjas gerelateerde domeinnamen en daarmee zijn wij de grootste partij. We zitten ook in België en Duitsland. Kijk je naar het product zelf, dan zie je dat een badjas meestal als cadeau wordt besteld. Bijkomend voordeel is dat een badjas niet snel te groot of te klein is en dus niet vaak retour wordt gestuurd. Op die manier hebben we alle voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Het uitkopen van concurrenten moet een flinke investering zijn geweest.

Dat was het zeker. Vooral badjas.nl en badjassen.nl waren behoorlijk investeringen. Naast geld zit er ook ontzettend veel tijd in. Zo zijn we naar Amerika geweest om te kijken hoe het grootste badjassenbedrijf daar te werk gaat. Ze hebben ons geholpen bij de eerste eigen productie. We hadden er allebei een goed gevoel bij. En nee, een badjas is geen sexy product, maar we zijn er precies op tijd ingestapt. De markt van vandaag is flink verzadigd waardoor het bijna onmogelijk is om een webshop te beginnen met een bestaand product.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: John de Wolf: waarom jij werkzoekende 45-plussers moet aannemen

Waar komt jouw kennis van ondernemen eigenlijk vandaan?

Eigenlijk ben ik altijd wel ondernemend geweest. Voordat ik profvoetballer werd, heb ik economie en communicatie gestudeerd. Slechts een jaar, want toen ging ik naar FC Volendam. Toch heb ik mijn financiële zaken als speler altijd in eigen beheer gehouden. Ik deed ook altijd zelf de contractonderhandelingen en later, toen ik bij de KNVB werkte, was ik naast bondscoach ook verantwoordelijk voor de budgetten.

Ik heb ook nog een tijdje bij een beursbedrijf in Amsterdam gewerkt. Daar deed ik de avondhandel. Gewoon, omdat ik het leuk vond. Sport alleen was nooit voldoende voor mij. De combinatie met ondernemen is perfect.

Lees verder onder de advertentie

Heeft jouw verleden als profvoetballer bijgedragen aan het succes dat je nu hebt?

Zeker niet. Dit is echt iets wat Saskia en ik vanaf de grond hebben opgebouwd. Mijn naam staat ook op geen enkele badjassensite.

beeld deondernemer

Je hebt in het verleden met Demy de Zeeuw bij Go Ahead Eagles gevoetbald. Hij is behoorlijk succesvol met BALR. Kunnen jullie iets voor elkaar betekenen?

Demy heeft het natuurlijk geweldig gedaan met zijn bedrijf. Niets dan respect daarvoor. We hebben het wel eens gehad over badjassen voor BALR, maar daar is niets serieus uit voort gekomen.

Lees verder onder de advertentie

Wat typeert jou als ondernemer?

Ik ben behoorlijk enthousiast. Daardoor zie ik snel kansen en ben ik niet bang om dingen aan te pakken. Mijn vrouw is daarentegen iets behoudender en dat maakt ons tot een sterk geheel.

Over kansen gesproken, waar zie jij ze voor jullie bedrijf?

Op dit moment zijn we aan het onderzoeken of we de stap naar Scandinavië kunnen maken. Daar kun je niet omheen omdat deze landen veel gebruik maken van de badjas. In België gaat het ook goed en in Duitsland zijn we inmiddels op zoek naar een partner die vanuit daar de zaken voor ons kan doen. Richting de klant heeft dit namelijk veel voordelen. Denk aan het wegvallen van een taalbarrière, de snelheid van leveren en de lagere kosten van retourneren.

Lees ook: Ronald Waterreus: van PSV tot eigen business in keepers-handschoenen

Lees verder onder de advertentie

Jullie zijn nu elf jaar onderweg. Wat heb je geleerd in die tijd?

Het klink een beetje cliché, maar ik denk echt dat succes staat met je eigen passie en inbreng. Sommige mensen in onze omgeving zeiden dat wij kansloos waren toen we met het idee voor een webshop in badjassen kwamen. Dat had het ook kunnen zijn, maar omdat we er vanaf moment één super serieus mee zijn omgesprongen, staan we waar we nu staan.

Dat wil niet zeggen dat we nooit een tegenvaller hebben gehad. Zo zijn we ooit in zee gegaan met een Turkse fabrikant die onze productie zou gaan draaien. Daar hebben we een flinke aanbetaling voor gedaan, maar er is nooit iets geleverd. Dat doen we nu natuurlijk anders. We stellen andere voorwaarden, treffen een andere betalingsregeling, enzovoorts.

Je zei in het begin van dit interview dat jullie dit ooit zijn begonnen om iets vrijer te zijn qua werk. Daar komt op deze manier niet veel van terecht.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar het zit gewoon in ons om zaken fanatiek aan te pakken. Om er honderd procent voor te gaan. Het was alleen nooit de bedoeling dat we zo groot zouden worden. Waar we op zoek waren naar iets meer vrijheid, is het nu pure drukte. Het is de keerzijde van de webshop. Deze is er namelijk vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. Dat betekent dat mensen je ook op zondag bellen over een bestelling en je er dus eigenlijk nooit echt rust van hebt.

Lees verder onder de advertentie

We hebben inmiddels twee inpakkers in dienst, maar voorheen deden we het zelf. Laat ik voorop stellen dat we ontzettend blij zijn met dit succes. De zaken gaan goed en we vinden het allebei leuk om te doen. Ik verwacht zelfs dat we binnen enkele jaren uit dit nieuwe pand groeien. Wederom een mooie ontwikkeling, maar mocht er in dat geval een koper om de hoek komen, dat zou dat wel eens een interessante optie voor ons kunnen zijn.

Sport alleen was nooit voldoende voor mij. De combinatie met ondernemen is perfect

Niels Kokmeijer, oud-profvoetballer/medeoprichter badjasparadijs.nl