Onder 75-plussers deed 36 procent online-aankopen, zegt het CBS op basis van een enquête onder 6000 Nederlanders.
Lees ook: Gen Z en millennials voorop: online shopping blijft groeien in populariteit
Het CBS maakt onderscheid tussen het online kopen van spullen zoals meubels, kleding of boeken enerzijds en het leveren van onlineproducten of -diensten zoals e-books, spellen en kaartjes anderzijds. 42 procent van de mensen kocht dit jaar online kaartjes voor een concert, film of het theater. Dat was vorig jaar nog 38 procent. Ook werd vaker een abonnement voor internet of mobiele telefoon gekocht of muziek via een streamingdienst
Bijna de helft van de mensen die online-aankopen deed, had klachten over de aanschaf. De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten. Ook hadden mensen last van technische problemen bij bestellen of betalen en moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie en wettelijke rechten.
Sinterklaas en kerst
Met Black Friday en de feestdagen in december is de drukte van online bestellen alleen nog maar meer toegenomen. De pakketbezorgers van PostNL en DHL verwachten dat ondanks die drukte alle bestellingen op tijd bij de klant zullen zijn.
Volgens PostNL zijn er niet of nauwelijks vertragingen door een goede afstemming met webwinkels. ,,De spreiding van kortingsacties was belangrijk en ook hebben winkels hun magazijnen in weekenden opengedaan”, licht een woordvoerder toe bij NU.nl. Het bedrijf zegt niet of de bezorging beter is gegaan dan vorig jaar, omdat er toen door het herstel van de coronacrisis nog veel onzekerheden waren.