Actueel

Niet verkopen, maar aankopen begeleiden

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Els is sinds 1999 makelaar. "Voornamelijk bij diverse bureaus en een woningbouwvereniging, dus vooral aan de verkoopkant," vertelt ze. Maar Els miste het klantcontact en vond aankoopbegeleiding altijd al een van de fijnste aspecten van haar vak. "Omdat je actief met je vak bezig bent en je eigen kennis en ervaring kunt inzetten. Veel meer nog dan bij verkoop. En het is ook heel dankbaar werk, mensen rekenen op je."

Belangen behartigenDe markt is klaar voor het begeleiden van huisaankopen, zo stelt ze. ,,De markt is weer booming. De vraag is groot: er worden ontzettend veel woningen verkocht. Maar kopers laten zich weleens leiden door de gekte." Els' doel is om het verschil te maken voor starters en doorstromers. "Mensen denken achteraf soms teveel te hebben betaald of krijgen gebreken voor hun kiezen. Starters hebben geen of weinig ervaring en weten vaak niet hoe alles werkt, zoals welk bod ze moeten uitbrengen en wat de onderzoeksplicht en het energielabel inhouden. Een aankoopmakelaar - zoals ik - behartigt de belangen van de koper, ook na de koop." Maar, Els weet dat het gevoel bij een huis en de buurt vaak de doorslaggevende factor zijn. "En natuurlijk heb ik de markt nu mee. Maar het kan je wel echt veel geld en problemen achteraf besparen."

Veel gegadigdenHaar werk is divers: "Zelf een waarde-indicatie hebben, daarop een onderhandelingsstrategie baseren en een eerste bod doen. Of beoordelen of een bouwkundige keuring nodig is en die regelen. Laatst heb ik geholpen met een erfgrens die ogenschijnlijk niet correct was vastgelegd. En soms willen klanten een stukje grond bijkopen of verbouwen. Dan kan ik na raadpleging van de gemeente advies geven over onder meer de mogelijkheden, het bestemmingsplan en de procedure." Els ervaart dat klanten met een aankoopmakelaar nét iets serieuzer worden genomen. "En dan wil het sneller lukken een pand - soms noodgedwongen voor de vraagprijs - te kopen ondanks vele gegadigden.'' Gidsen kan ook: "Bijvoorbeeld van mensen buiten de regio die hier de weg niet kennen. De markt is in deze regio nog niet 'Amsterdams oververhit'. Er valt nog genoeg terrein te winnen."

Lees verder onder de advertentie