Nieuws Actueel
Nieuwegeinse winkelcentrums trekken weer mensen van buiten
Bijna twee derde van de Nieuwegeiners trekt in de eigen woonplaats de portemonnee voor niet-dagelijkse producten als shampoo, zeep, kleding en schoenen. Maar er loert gevaar in de toekomst.

Dat analyseert de gemeente in aanloop naar een nieuwe winkelvisie. Wethouder Johan Gadella is in ieder geval optimistisch gestemd. ,,De klanten uit Nieuwegein vonden de weg terug naar onze binnenstad. Ook de regio heeft ons weer ontdekt," stelt hij.
Jarenlang was de binnenstad een bouwput, maar sinds zo'n twee jaar is CityPlaza helemaal klaar. En het winkelcentrum wint terrein, waar bijvoorbeeld de Utrechtse binnenstad marktaandeel inlevert, onderzocht de provincie Utrecht eerder.
Maar CityPlaza kent veel modezaken en die zijn gevoelig voor concurrentie van internet. Ook dreigt de leegstand in Nieuwegein, die sinds 2010 al opliep van 1,2 naar 7,4 procent, nog verder op te lopen naar 14,7 procent. De lege vierkante winkelmeters liggen vooral in CityPlaza en Liesbosch/Laagraven.
Hoop
Voor Liesbosch/Laagraven gloort er hoop. Al jaren wil Decathlon daar een grote sportwinkel openen van 3000 vierkante meter, met speelvelden voor sportclinics en om producten uit te proberen. Maar dat plan stamt al uit 2011 en ligt sinds die tijd min of meer in de ijskast. Eerst moet er een oplossing komen voor het verkeer, dat nu nog een kleine, doodlopende weg op rijdt.
Een nieuwe winkelvisie moet meer mogelijk maken in Nieuwegein. De gemeente wil de komende maanden allerlei belanghebbenden, van pandeigenaren tot consument, betrekken bij het nieuwe beleid. Het oude beleidsdocument uit 2010 zit niet alleen de Decathlon dwars, maar ook bijvoorbeeld pick-uppoints van supermarkten op bedrijventerreinen.