Sinds zijn studie woonde Ruben (nu 38), samen met zijn vrouw, in Rotterdam. Hij werkte in verschillende commerciële functies bij een bedrijf in voedingssupplementen en vitaminen en kwam in die hoedanigheid bij winkels als Kruidvat, Etos en Albert Heijn. Affiniteit met retail was er dus al. Zijn schoonouders waren eigenaar van twee HEMA-winkels: een in Katwijk en een in Rijnsburg. ,,In 2016 nodigden ze mijn vrouw en mij uit voor een lunch. Mijn schoonvader vertelde dat hij aan het afbouwen was met zijn werk. En hij zei tegen mijn vrouw: ‘Als je het nog wil, dan moet je het nu echt zeggen’. Daarmee bedoelde hij de zaken overnemen. Mijn vrouw werkt in een hele andere business en was best overvallen met het voorstel.”
Terug in Rotterdam zette de vraag van zijn schoonvader hem aan het denken. ,,Ik zocht zelf graag het ondernemerschap op. En ondernemen binnen de HEMA, het mooiste merk van Nederland en met een enorme historie, dat leek me geweldig. De puzzelstukjes vielen op zijn plek. Ik vertelde mijn vrouw erover en zij zei: ‘Ik had dat ook bedacht, maar durfde het jou niet te vragen’. Toen kwam alles dus samen.” Ruben schreef zijn businessplan op en maakte een afspraak met zijn schoonouders. Die waren in eerste instantie niet gelijk enthousiast. ,,We hebben een hele goede band, ze wilden onze relatie niet op het spel zetten. Uiteindelijk hebben ze het omarmd.”
De HEMA-winkel in Katwijk moderniseren
De bedrijfsovername van het filiaal in Katwijk was in 2019. Ruben was toen 32 jaar. ,,We deden de overname gefaseerd, ik draaide eerst een tijdje mee. Het is ook een grote stap.” Zijn schoonouders hielden het filiaal in Rijnsburg nog even aan. ,,En toen stond ik zelf aan het hoofd. Ik wilde er volle bak voor gaan en wilde de winkel moderniseren. We pakten de vloer, het licht en de indeling van de winkel aan. Dat deden we in de eerste weken van 2020. Het was spannend, ook een grote uitgave, maar een mooie uitdaging om de winkel naar je eigen hand te zetten. Dat deden we soepel met ons team in twee weken.”
Lees ook: Jeroens interieurzaak Spektakel is de Leukste Winkel van Nederland
Het werd maart 2020 en corona brak uit. ,,Iedereen liep met mondkapjes, de winkel was halfdicht want we mochten niet alles verkopen. Ook onze horeca-afdeling moest dicht. Er kwam amper meer geld binnen. Ik moest de salarissen betalen, maar hoe dan? We stonden er toen gelukkig goed voor en we hadden een goede samenwerking met de bank.”
HEMA was geen essentiële winkel
De Katwijkse vestiging is een ‘seizoenswinkel’. Normaal gesproken is het er vanaf Pasen tot na de zomervakantie druk door al het toerisme dat op de kustplaats afkomt; heel atypisch voor HEMA. ,,Die zomer bleef iedereen vanwege de pandemie in eigen land en daardoor hadden we het super druk. Zo konden we de slechte start van het jaar gelukkig goedmaken.” Maar in het najaar verergerde het virus weer, en voor kerst zat ons land weer potdicht. ,,We mochten niks meer. We probeerden aan te tonen dat HEMA een essentiële winkel was, daar heeft het moederbedrijf hard voor gestreden. Maar helaas mislukte dat. Het was een rare periode. We mochten wel verzorgings- en beautyproducten verkopen, maar kleding weer niet. Uiteindelijk moesten we volledig dicht. Het haalt alles in je naar boven wat je als ondernemer hebt. Je pakt alle kansen die er zijn.”
Omnichannel
Als Ruben terugblikt op die periode, wordt hij blij van de saamhorigheid binnen het team dat er toen was. ,,We gingen thuisbezorgen. We hadden extra telefoons, fietsen en posten ons assortiment op social media. Het was een druppel op de gloeiende plaat, maar iedereen was strijdbaar. Iedereen wilde meedoen, de collega’s uit de horeca en van de versafdeling namen bestellingen aan. Achteraf gezien was het een gave periode die ik niet had willen missen. Ik leerde omnichannel te denken. In die twee, drie jaar heb ik geleerd waar andere ondernemers tien jaar over doen.”
Het was een krankzinnig jaar: ik had net die tweede winkel erbij, corona was redelijk onder controle en ik kon weer naar de bank
Ruben
Toen belde zijn schoonvader: zullen we eens praten over Rijnsburg? ,,Hij had twee jaar corona erop zitten en vond het wel tijd om ook deze vestiging over te dragen. Ik was megablij, maar dacht ook: ho even, er is nog corona. We zijn het gesprek aangegaan en binnen een paar dagen was het rond.” Ruben kocht zijn schoonouders uit, net als bij een andere bedrijfsovername. In het voorjaar van 2022 belde de eigenaar van de HEMA in Lisse en Roelofarendsveen. ,,Ik had al eens eerder tegen hem gezegd: als je er klaar voor bent, zou je mij dan willen bellen? Die kans komt maar een keer voorbij. Het was een krankzinnig jaar: ik had net die tweede winkel erbij, corona was redelijk onder controle en ik kon weer naar de bank.” De goedkeuring van HEMA was er en begin 2023 was de deal rond. Toen was Ruben eigenaar van vier HEMA-winkels.
De vier HEMA-winkels hebben eigen kansen
Alle vier de HEMA’s van Ruben hebben een eigen publiek en eigen hardlopers. Het assortiment van elke winkel is afgestemd op de wens van de lokale klant, de uitstraling en de bestickering is in elke winkel grotendeels hetzelfde, om het echte ‘HEMA-gevoel’ te benadrukken. De indeling mag je, in overleg, zelf bepalen. ,,In Katwijk is onze winkel in de zomer helemaal gericht op het strand en de zomer, totaal anders dan bijvoorbeeld in Rijnsburg.” Ook de horeca in Katwijk loopt goed. ,,Als je kijkt naar de openingstijden, dan doen we in het dorp echt niet onder met de andere cafeetjes en restaurants.” Maar aan de andere kant heeft Katwijk ook te maken met oplopende leegstand en vergrijzing. ,,Ik kan hier zo vijf winkeliers noemen die geen opvolging hebben voor hun zaak. Daar gaan we nog wel echt last van krijgen.”
Ik kan hier in Katwijk zo vijf winkeliers noemen die geen opvolging hebben voor hun zaak. Daar gaan we nog wel echt last van krijgen
Ruben
Ruben heeft 150 man in dienst in alle HEMA’s
Het was altijd de ambitie van Ruben om meer dan één winkel te hebben. ,,Zeker. Je moet kijken waar je kracht ligt. Door de combinatie van de theoretische en de praktische kant vind ik mijn werk heel leuk. Het is de allerbeste functie die ooit zou kunnen hebben.” Hij heeft twee operationeel managers voor zich werken die aanspreekpunt van de teams zijn. ,,Toen ik alleen Katwijk had, deed ik op administratief gebied heel veel zelf. Ik was een control freak. Nu hebben we bijna 150 man in dienst en er gebeurt heel veel: leveringen, roosters, personeel. Ik kan niet meer alles doen. Nu heb ik de zaken goed op orde.”
Als er een Wibra naar het dorp komt, dan vragen mensen of ik hen als concurrent zie. Nee hoor, liever een goede buur dan een verre vriend
Samen sterk
Hoe ziet hij het omvallen van Blokker? ,,Als ondernemer vind ik dat heel erg. Voor de mensen die het betreft, die jaren met hart en ziel hebben gewerkt, is het heel naar. Ook voor de winkelstraat: ga maar weer een nieuwe huurder voor het pand vinden. Ligt er een kans voor ons als ondernemer? Zeker, daar spelen we op in en krijgen veel vraag naar artikelen”.
Lees ook: Wéér groei voor Action: koopjesketen opent recordaantal nieuwe winkels
Ruben gelooft niet echt in concurrentie. ,,Als er een Wibra naar het dorp komt, dan vragen mensen of ik hen als concurrent zie. Nee hoor, liever een goede buur dan een verre vriend. Als dat een winkel is waarvoor mensen graag naar het dorp komen, dan is de kans groot dat ze naar mijn winkel gaan. Dat geldt ook voor andere winkels en restaurants. Als die voor traffic zorgen, is dat goed voor het dorp. We vullen elkaar aan. Ik heb er meer last van als ze wegvallen, want dan is er weer een lege plek, dan dat als ze naast me zitten. Uiteindelijk moet je het met elkaar doen.”