Onder een flauw voorjaarszonnetje wemelt het zelfs op maandagmiddag van de toeristen in het hart van de historische binnenstad. Wie maar even post bij de winkel van Royal Delft aan de Markt ziet dat de stroom van buitenlandse bezoekers daar een constante is. De toerist is écht terug in Delft, weet Royal Delft-topman Henk Schouten als geen ander in het AD. Dat maakt hij op uit de laatste jaarcijfers over 2023 van het Delfts blauw-bedrijf.
Die kwamen eerder deze week naar buiten en laten een voorzichtig positief beeld zien. Vooral de toename van het aantal bezoekjes aan de Porceleyne Fles, het museum dat vertelt over het kenmerkende aardewerk, schetsen een gunstig toekomstperspectief voor het bedrijf. ,,Ik ben zeker tevreden”, zegt Schouten. ,,We zien weer net als voor de uitbraak van het coronavirus een gestage groei in het toeristische segment.”
Schaduw
In 2019 bezochten zo'n 120.000 mensen het Delftse museum waar sinds 1653 onafgebroken de traditionele tegeltjes, borden en vazen met precisie worden gedecoreerd. Daarna volgden twee nare jaren waarin het coronavirus een gitzwarte schaduw over de wereld wierp. ,,Tijdens het dieptepunt in 2021 kwamen er slechts 25.000 bezoekers binnen”, vertelt Schouten. In 2022 kwamen er 84.000 mensen bij de Fles over de vloer. ,,Dat waren er vorig jaar voor het eerst meer dan vlak voor corona: 126.000.’’ Daarmee komt het streven van Royal Delft om jaarlijks 200.000 bezoekers aan te trekken een stuk dichterbij, beaamt de topman.
Mede door de toename van het aantal bezoekers aan het museum steeg de netto omzet van 7,1 miljoen euro in 2022 naar bijna 8,4 miljoen euro in 2023. Maar niet alleen de omzet steeg, ook de kosten namen fors toe voor Royal Delft. Onder aan de streep hield het bedrijf in 2023 maar 179.000 euro over. Dat is een schril contrast met de 558.000 euro die Royal Delft een jaar eerder overhield.
Naast de verkoop van Delfts blauw heeft Royal Delft ook een vastgoed tak, die vooral dient als stabiele basis om met het verhuren van panden in onder meer Leerdam, Haarlem en Utrecht extra inkomen te genereren. Zo is het bedrijf niet totaal afhankelijk van de meer onvoorspelbare stroom toeristen die tulpenvazen en tegeltjes koopt. Precies bij het ‘robuuste fundament’ (zo noemt de Royal Delft-topman het zelf) ging het vorig jaar dus minder goed.
Vertimmeren
De huurder van één van die panden in Utrecht zei vorig jaar na lange tijd z’n contract op. Zo liep het bedrijf vorig jaar ten opzichte van een jaar eerder 336.000 euro mis. Royal Delft heeft het gebouw vervolgens laten verduurzamen voor zo’n twee miljoen euro. ,,Het pand is inmiddels weer voor de komende tien jaar verhuurd aan een andere partij”, vertelt Schouten.
De financiële tegenvaller rondom het Utrechtse pand is dan wel de grootste, maar het is niet de enige verklaring voor het fors lagere bedrag onderaan de streep in 2023. Zo kreeg Royal Delft de afgelopen jaren vanwege corona overheidssteun. Maar omdat het virus niet meer zo heftig om zich heen grijpt, is de coronasubsidie inmiddels flink afgebouwd.
Elektrische ovens
Naast de marge van onzekerheid rondom de instroom van toeristen, houdt Schouten ook sterk rekening met stijgende kosten om de Porceleyne Fles de komende jaren te verduurzamen. ,,De levensloop van de ovens loopt langzaam af. We moeten daarnaast op den duur ook van het gas af. Het wordt qua techniek niet zozeer lastiger om het aardewerk in elektrische ovens af te bakken”, vertelt hij. ,,Maar we krijgen mogelijk wel te maken met de vraag of er voor ons genoeg ruimte is op het stroomnet zodra we overgaan op elektrische ovens.”
Lees ook: Broers sluiten noodgedwongen laatste Delfts Blauw-aardewerkfabriek in Gouda: ‘Alles geprobeerd’