Nieuws Actueel

'Organisatie van het Nationale Vuurwerk is pure topsport'

Groter, kleurrijker en drukker. De tiende editie van het Nationale Vuurwerk wordt spectaculairder dan ooit. Aan de vooravond van het tweede lustrum blikt bedenker en organisator Klaas Rohde terug en vooruit. "Dit evenement gaat me aan het hart. Het hóórt bij Rotterdam", schrijft het AD.

Sander van der Werff | Foto: Marlies Wessels 14 december 2016

Ruhde

Rohde, eigenaar van het Amsterdamse organisatiebureau Fjuze, weet het nog als de dag van gisteren. Het is september 2007 en hij mag zijn plan voor een jaarlijkse, grote vuurwerkshow pitchen op het Rotterdamse stadhuis. Aan de vergadertafel zit een delegatie hoge ambtenaren en burgemeester Ivo Opstelten. "Ik voelde me een kleine jongen'', zegt Rohde. "De zenuwen gierden door mijn keel. Ik legde in anderhalf uur uit wat onze plannen waren. Daarna zei Opstelten met zijn zware stem: 'Dit moesten we maar doen'.''

Rohde en zijn team werken zich de maanden daarna uit de naad om een show op de Wilhelminakade in elkaar te draaien. Maar die gaat - letterlijk - de mist in. "Wat hadden we hard gewerkt om het allemaal rond te krijgen. Kane op het ene ponton, vuurwerk op het andere en 15.000 mensen op de kade. We waren er helemaal klaar voor, maar plotseling trok het helemaal dicht. We hadden alles tot in de puntjes voorbereid, maar tegen die mist waren we kansloos. De show ging gewoon door, maar er was niets te zien.''

Het jaar erop verhuist het feest naar de Boompjeskade omdat op de Wilhelminakade de bouw van De Rotterdam begint. Het vuurwerk wordt vanaf de brug afgestoken. Nu zit het weer wél mee. Min 7, droge lucht. De leidingen van de mobiele toiletten bevriezen, maar voor het vuurwerk is die kou ideaal. "Bij helder weer komen de kleuren goed tot hun recht. Dit was een fantastische editie.''

In 2011 vindt Fjuze in het Rotterdamse organisatiebureau JMR een gelijkwaardige partner. Samen bouwen ze het evenement verder uit.

Topsport

Als de hekken en het entreegeld verdwijnen, schieten de bezoekersaantallen richting de 50.000. "Veel mensen hebben geen zin meer om zelf vuurwerk af te steken'', verklaart Klaas Rohde het succes. "Dit is mooier, veiliger en minder belastend voor het milieu. Ik verwacht dat het dit jaar weer drukker wordt. Op de kades is genoeg ruimte voor nog meer publiek. Je hebt geen last van de mensen voor je, je hoeft alleen maar naar boven te kijken.''

De organisatie van het Nationale Vuurwerk is pure topsport, zegt Rohde. Waar zijn collega's in Sydney een volle maand hebben om hun vuurwerk ter plaatse op te bouwen, moet dat in Rotterdam in een paar uur gepiept zijn. "De show in Australië is natuurlijk veel groter, maar de voorbereidingstijd die wij hebben, is echt minimaal. De Erasmusbrug wordt pas om zes uur 's avonds afgesloten. Wij hebben dus zes uur om alles neer te zetten. Dat is zó spannend.''

Om die tijdsdruk wat te verlichten, wordt een deel van het vuurwerk - met 3.000 bommen, Romeinse kaarsen en flower shots meer dan ooit - dit keer vanaf een ponton ter hoogte van het Leuvehoofd afgeschoten. De vuurwerktechnici kunnen een deel van de show daardoor eerder voorbereiden. "Ik zou aan de andere kant van de Erasmusbrug ook graag een ponton willen leggen. Dan komt er nog meer diepte in de show.''

Fjuze en JMR zijn maanden bezig met het Nationale Vuurwerk, dat welgeteld 480 seconden duurt. Maar het bereik is enorm. Behalve alle mensen op de kades keken er bij de vorige jaarwisseling 2,7 miljoen mensen op tv naar het knalfestijn.

Volgens Rohde is Rotterdam ideaal voor dit evenement. "Hier wordt groot gedacht. Van alle evenementen die wij organiseren, heeft dit de langste levenscyclus. En de rek is er nog lang niet uit.''