Nieuws Actueel

Patatje mét van sterrenniveau

Zeg maar dag tegen tl-lichten en klodders mayo. Hippe, chique frietzaken veroveren de stad. Dat schrijft het AD.

Malou Seijdel | Foto: Frank Jansen 6 juni 2016

Friet luxe snackbar Den Haag 1065

Eerst was er de biohamburger, toen de duurzame hotdog en nu zijn daar de biologische frieten, geserveerd in stijlvolle kartonnen puntzak in plaats van het plastic bakje dat we kennen van de snackbar om de hoek. Inclusief huisgemaakte truffelmayonaise en satésaus naar sterrenkokrecept.

SnackbarIn de Haagse Prinsestraat openen de deuren van het Friet District: een chique frietzaak - snackbar is hier een vies woord - waar de patat gemaakt wordt van biologisch geteelde aardappelen en de sauzen het resultaat zijn van maandenlang proeven en testen. Het interieur is uitnodigend. Licht valt vrolijk door de grote ramen in de serre, meubels zijn hip en industrieel, lijstjes hangen aan de muren en hier en daar staat een gezellig plantje. Geen spoor van tl-lampen of plastic stoelen.

Friet District wordt gerund door horecamannen Enzio van Vloten en Dennis Sterk, grote investeerder echter is Niven Kunz. Dié kennen we als eigenaar en chef-kok van het met een Michelinster bekroonde restaurant Niven in Rijswijk. Van Vloten en Sterk werkten beiden in de bediening van dat restaurant.

KwaliteitDe patatten die vanaf vandaag verkrijgbaar zijn in de Prinsestraat, zijn exact de frietjes die Kunz zelf het liefst eet. "Patat moet wat mij betreft kwalitatief goed zijn, ambachtelijk én biologisch," vertelt hij. "En het belangrijkste natuurlijk: smaakvol." Kunz creëerde voor naast de friet, onder meer een satésaus. Maar wie liever mayonaise of appelmoes eet, kan die saus er bij krijgen. Niet uit het potje, maar de biologische variant, wederom naar recept van Kunz zelf.

De patat wordt geserveerd in zijn schil. Kunz: "Volgens het no waste principe: we gooien zo min mogelijk weg." En hoeveel betalen we dan voor zo'n biologische verantwoord, duurzaam frietje? "Niet veel meer dan voor een 'doorsnee' patatje: drie euro," aldus Kunz. De sterrenchef is overigens zelf niét in de keuken van de zaak te vinden. "Ik heb gezorgd voor de financiering en geholpen bij de start. Ook help ik met de promotie via sociale media en bij de pers. Mijn bereik is een stuk groter dan dat van Dennis en Enzio."

Sergio HermanBehalve Kunz is er nog een sterrenchef die een uitstapje maakt naar de frieten. Onlangs kondigde de Zeeuwse Sergio Herman (bekend van restaurants Pure C en The Jane) aan meerdere patatzaken in Nederland te gaan open. De eerste vestiging van het Friet Atelier Amsterdam opent half juni in de Venestraat in Den Haag. Het atelier moet 'het kroondomein worden van patat van culinaire topkwaliteit' in combinatie met speciale sauzen die Herman voor dit doel heeft ontwikkeld. Om er echt iets moois van te maken speurde hij stad en land af op zoek naar de allerbeste aardappels. Het interieur van het Friet Atelier wordt geleverd door de bekende meubel- en interieurontwerper Piet Boon. Het frietje van Herman kost 3,5 tot 6 euro.

Kunz kondigde net iets eerder dan Herman aan dat 'zijn jongens' de biologische frietzaak zouden beginnen. Toch baalt Kunz allerminst van nog een frietzaak met sterrennaam in Den Haag. "Ik geloof echt niet dat Friet District en Frites Atelier elkaar in de weg zitten," zegt hij. ,,Toen ik net met Niven in Rijswijk begon, zaten daar ook meerdere gerenommeerde restaurants, zoals Savarin, Crème Crue en Grand Canteen. Als ergens meerdere zaken in één segment bestaan, versterken zij elkaar alleen maar."

TrendFoodtrendwatcher Marjan Ippel kijkt er niet van op dat sterrenchefs zich aan de friethandel wagen. "Sterrenkoks die een onderneming in de fastfoodsector beginnen, zagen we de laatste jaren al vaker. Ron Blaauw opende een paar jaar terug hotdog-restaurant The Fat Dog in Amsterdam, Robert Kranenborg begon er burgertent Thrill Grill en Julius Jaspers streetfoodrestaurant HappyHappyJoyJoy. Eerlijk gezegd had ik al eerder verwacht dat chefs frietzaken zouden openen." Lachend: "Ik juich deze ontwikkeling overigens van harte toe: ik ben een enorme frietfan!"

Volgens Ippel is een frietzaak voor chefs dé manier om hun reputatie te verzilveren. "De bekende naam hebben ze al, met een frietzaak kunnen ze een breder publiek trekken," legt ze uit. "Want waar een etentje in een sterrenrestaurant niet voor iedereen is weggelegd, kunnen de meesten wél een sterrenpatatje betalen. Bovendien is uit eten gaan - vooral avondvullend tafelen - niet meer van deze tijd. In een mooie patatzaak kan men gezellig buiten de deur eten, inclusief een goed glas wijn of ambachtelijk bier, zonder dat het zeeën van tijd kost."