Nieuws Actueel

Deze ex-profsnowboarder helpt nu ondernemers groeien met zijn blog

Het boek The 4-Hour Workweek is een ware bestseller met 2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Een werkweek van 4 uur, dat willen we allemaal wel. Het AD was nieuwsgierig: wie is het gelukt? Hoe doe je het? Aflevering 9: Pim Stigter (30).

Babette Rijkhoff 7 mei 2018

Pimstigter blogger snowboarder

Op het moment dat The 4-Hour Workweek in de boekhandel verschijnt is Pim Stigter professioneel snowboarder. Al enige tijd is hij aan het nadenken hoe hij zijn leven gaat invullen als straks zijn sportcarrière voorbij is. Want eenmaal geproefd aan een bestaan vol reizen en vrijheid lonkt het kantoorleven allerminst. Dan ziet hij het boek bij een vriendin in de boekenkast staan en begint te lezen.

,,Het inspireerde mij enorm. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Zelfstandigheid heeft mij altijd getrokken, maar hoe mijn ouders het deden, elke week vijftig tot zestig uur werken, dat wilde ik niet. En door het boek van Tim Ferris kwam ik er achter dat ondernemen slimmer kan. Het werd een van mijn lievelingsboeken.”

Omdat Pim het boek van Ferris niet superpraktisch vindt - ,,Het is geen handboek om te starten voor een onderneming, want hoe stuur je bijvoorbeeld een factuur?” - start hij een blog waarin hij zijn lezers meeneemt op zijn zoektocht naar financiële vrijheid. ,,Want als je iemand anders iets probeert te leren, dan leer je daar zelf ook weer van.” Zijn ambitie: minder tijd achter een beeldscherm en meer beleven van wat de wereld te bieden heeft en dat delen met mensen die hem dierbaar zijn.

Smoothies

,,Ik ben allerlei methodieken gaan uitproberen: hoe kun je emailmarketing toepassen, welke software gebruik je daarvoor, hoe genereer je een passief inkomen en hoe werkt dropshipping en affiliate marketing. Ik heb hier twee jaar heel veel tijd in gestoken. Toch was ik nog niet helemaal tevreden, omdat ik dingen aan het proberen was, maar nog niet een eigen idee had voor een onderneming. Totdat ik veel bezig was met het paleo-dieet. Toen dacht ik: Ferris is ook veel bezig met lifehacks. Hoe kun je met minder tijd en moeite gezonder gaan leven? Dus ik besloot om een smoothie e-boek te gaan maken.”

Maar voordat Pim het boek daadwerkelijk ging maken testte hij - geheel volgens de regels van Ferris - eerst of er wel klanten waren voor zijn product. ,,Ik heb een profiel gemaakt van mijn ideale klant, dat waren vrouwen van 25 tot 40 jaar, en honderd mensen uit mijn mailinglist die voldoen aan deze beschrijving een mail gestuurd met een aanbieding van 50% korting als ze het boek als eerste zouden bestellen. Binnen 24 uur had ik negen bestellingen. Ik had 135 euro verdiend, nog voordat ik een website, logo of zelfs een product had. Het experiment was geslaagd!

Markt verzadigd

Pim ging als de wiedeweerga aan de slag met het maken van zijn smoothieboek. Lachend: ,,Het was een flinke klus die ik behoorlijk had onderschat. Tot in de late uurtjes heb ik teksten zitten schrijven, via YouTube heb ik tutorials bekeken over Adobe-illustrator. Het boek moest er komen. Vier weken later was het af. Ik wilde de verkoop van het e-book gaan automatiseren, maar omdat er verschillende mensen ook bezig waren met smoothies en receptensites was de markt inmiddels verzadigd. Toch heb ik hier heel veel van geleerd.

Via mijn blog probeerde ik anderen enthousiast te maken om in 99 dagen tijd een eigen bedrijf te starten dat een passief inkomen genereert. Door mijn ervaringen te delen op mijn blog kwam ik er achter dat ik niet alleen wilde bloggen over ondernemen, maar mensen echt wil helpen bij het starten of laten groeien van een onderneming. En dat is wat ik nu precies ook doe, maar dan wel zoveel mogelijk op de Timothy Ferriss-manier.”

Nieuw inzicht

,,Jarenlang droomde ik daarom van een werkweek van vier uur. Het boek The 4-hour workweek vind ik een geweldig boek omdat het helpt efficiënter en vooral effectiever te ondernemen, maar recent ben ik tot een nieuw inzicht gekomen waardoor ik consistent veel meer successen behaal in mijn bedrijf. Als je een bedrijf begint om er zo min mogelijk tijd in te stoppen leidt dat vaak niet tot het gewenste succes. Je wilt juist een bedrijf starten met werkzaamheden die je zó leuk vindt om te doen, dat je er zelfs je vrije tijd aan wilt besteden. Dan voelt werken niet meer als werk en kun je een echte verschilmaker worden. De methodes in het boek kunnen je helpen ervoor te zorgen dat jij daarna het bedrijf bezit en dat het bedrijf niet jou bezit.”