Nieuws Actueel

Quooker: Groot geworden vanuit kelder Unilever-topman

Walter Peteri (52) voorziet de komst van een Quooker-generatie. Kinderen die zó gewend zijn aan kokend-waterkranen, dat ze niet meer anders willen en kunnen. Hij toont zijn iPhone, een inmiddels breed omarmd product dat aanvankelijk ook met scepsis werd ontvangen.

Eric Oosterom | Foto: Bart Hoogveld 9 maart 2016

Quookerbroersgroeisucces1065

De Quooker-kranen zijn vooral in Noordwest-Europa in steeds meer keukens te vinden. Sinds vorig jaar is ook Dubai toegevoegd aan het lijstje landen waarmee het bedrijf handelt. Dit rijke, verwesterde en theedrinkende moslimland ziet Walter als een goede opening om voet aan de grond te krijgen in Azië̈.

VoldoeningHeel makkelijk gaat het niet, dat uitbreiden. "In Dubai gaat het dak er nog niet af." Walter (rechts op de foto) zag het vaker: taalbarrières en culturele verschillen die snelle internationale groei in de weg staan. Hij heeft geleerd ermee om te gaan. "Zo gaat het met alle nieuwe landen waar we de Quooker introduceren. Het kost tijd om succesvol te worden, altijd meer dan je van tevoren denkt. De voldoening is des te groter wanneer het lukt. Zoals in januari, toen we het nieuwste model lanceerden in Zwitserland.

Het succes - afgelopen jaar verkocht Quooker wereldwijd zo'n 72.000 kranen - schrijft Walter ten dele toe aan de samenwerking met zijn broer Niels. Ze leiden het bedrijf samen, als gelijkwaardige partners. Walter ontfermt zich over de commercie, Niels (55) is de technicus. Henri, vader van de twee en voormalig topman bij Unilever, sleutelde jaren in zijn kelder aan de kraan. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de allereerste Cup-a-Soup. Daar ontstond een grote frustratie: waarom zou je vijf minuten moeten wachten op kokend water, terwijl de soep al in vijf seconden klaar kan zijn? Hij nam ontslag en begon thuis met het bouwen van een kokend-waterkraan. In 1985 nam Niels het Quooker-project van zijn vader over. Hij vond het zonde dat de ontwikkeling destijds moest worden gestaakt wegens geldgebrek. In 1993 was daar het telefoontje naar broer Walter. "Ik heb binnenkort iets dat verkoopbaar is. Heb je geen zin om mee te doen?"

MiddenwegZo ontstond de ideale situatie, oordeelt Walter nu. "We zijn tegenpolen in alles. Hij is de cowboy, ik ben wat conservatiever. Zo komen we altijd op een middenweg uit: niet te gek, maar ook niet te afwachtend. Los daarvan kunnen we elkaar als broers door en door vertrouwen." De buitenwereld hoort het bloed, zweet en tranen-verhaal van onze vader graag. "Maar in 1993 moest echt alles nog beginnen, terwijl Quooker op dit moment mogelijk het snelst groeiende maakbedrijf van Nederland is. Twee zoons die een succesvolle, internationale onderneming van de uitvinding van hun vader maken: dat is ook een mooi verhaal toch?"

Een Quooker-kraan is te koop vanaf 890 euro. quooker.nl