Actueel

Brexit, inflatie en importheffingen: zo gaan Double Dutch-zussen Raissa en Joyce er slim mee om

Raissa en Joyce de Haas van tonic- en mixersmerk Double Dutch. Raissa en Joyce de Haas van tonic- en mixersmerk Double Dutch. Foto: Double Dutch
Raissa en Joyce de Haas van tonic- en mixersmerk Double Dutch. Foto: Double Dutch
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het is dinsdag wanneer De Ondernemer spreekt met Joyce en Raissa de Haas. De tweelingzussen zijn in Londen, de miljoenenstad waar ze bijna elke maandag en dinsdag te vinden zijn om het Britse deel van hun bedrijf, Double Dutch, in goede banen te leiden. In Groot-Brittannië liggen ook de roots van het premium tonic- en mixersmerk.

In 2013 ondervond Raissa, destijds in de Britse hoofdstad afgestudeerd op een onderzoek naar de frisdrankmarkt, dat het ontbrak aan kwalitatief goede tonics en andere frisdranken om mee te mixen. Haar thesis won een prijs en een geldbedrag, dat wel gebruikt moest worden om aan de andere kant van de Noordzee een bedrijf mee te starten. Dat werd Double Dutch Drinks.

Bijna elke maand bezoeken mijn zus of ik een exportland waar we kijken of alles goed loopt qua distributie en marketing

Raissa de Haas

Internationale uitbreiding van Double Dutch

Twaalf jaar later groeit het merk nog als kool, zo bleek toen De Ondernemer de zussen vorig jaar zomer voor het laatst sprak. En de ambitie van de zussen groeit even hard mee. Hoe staat het in februari 2025 met Double Dutch? ,,Het gaat goed met de groei in het algemeen. Ons bedrijf breidt uit, internationaal en op de thuismarkt hier in het Verenigd Koninkrijk. Verder zijn we druk met het ontwikkelen van nieuwe smaken en formats die eraan zitten te komen, ook wordt er in het derde kwartaal een nieuw flesje (‘nog mooier, meer premium’) gelanceerd. We zijn dus goed bezig’’, aldus Raissa.

Lees verder onder de advertentie

Even stil zitten is er dus amper bij. Of hebben de ondernemende zussen het in deze eerste maanden van het jaar net iets minder druk? De lente en zomer lenen zich meestal meer voor cocktails en mocktails. Klopt dat beeld? Joyce: ,,Januari en februari zijn zeker wel de twee rustigste maanden van het jaar, maar vergeet de steeds populairdere Dry January niet. In België is dat in februari en heet het ‘Tournée Minérale’. Je ziet dat de mocktails in die periode nog succesvoller zijn. Daarentegen is het natuurlijk erg rustig met festivals en andere events en is er geen lente- of zomeractivatie waar we rekening mee moeten houden. Voor ons is het de perfecte tijd om nieuwe campagnes te bedenken en plannen te maken voor het zomerseizoen. Wanneer je kijkt naar de horeca, richten we ons momenteel meer op de verwarmende drankjes, wintercocktails bijvoorbeeld.’’

Lees ook: Joyce en Raissa (Double Dutch Drinks): ‘Brexit biedt startups in Engeland meer kansen’

Trip naar groeimarkt zoals Dubai

Het gaat erg lekker met Double Dutch in de horeca. Ook op retailvlak zijn de De Haas-zussen zeer ambitieus. Hoe staat het met de verovering van onze schappen? ,,We zijn met verschillende retailpartijen in gesprek’’, vertelt Raissa. ,,Hopelijk kunnen we snel meer vertellen. Overigens gaat het nu ook erg lekker in de Arabische wereld. Daar is het nu - tot in april - hoogseizoen en dat merken we aan onze exportcijfers. Plus, het is er bijna altijd goed weer, dat zie je eveneens terug in de cijfers.’’

Lees verder onder de advertentie

,,Ik ben net een weekje terug van een zakelijke trip naar Dubai. Bijna elke maand bezoeken mijn zus of ik een exportland waar we kijken of alles goed loopt qua distributie en marketing. Ook reizen we naar belangrijke groeimarkten die ontzettend interessant voor ons kunnen zijn. Inderdaad het Midden-Oosten, waar we flink investeren in activaties en distributie-uitbreiding’’, zegt Raissa

Het gaat erg lekker met Double Dutch in de horeca. Ook op retailvlak zijn de De Haas-zussen zeer ambitieus. Het gaat erg lekker met Double Dutch in de horeca. Ook op retailvlak zijn de De Haas-zussen zeer ambitieus. Foto: Simon Hanna
Het gaat erg lekker met Double Dutch in de horeca. Ook op retailvlak zijn de De Haas-zussen zeer ambitieus. Foto: Simon Hanna

Terug van de exotische oorden anno 2025 naar het Verenigd Koninkrijk van vijf jaar geleden. Het moment dat het land de EU verliet, de Brexit. Hoe kijkt de tweeling terug op die roerige periode? ,,We hadden ons destijds al zo goed mogelijk voorbereid op de Brexit. Vanaf 2016 zijn we daar actief mee geweest. Nu, vijf jaar later, is er voor ons weinig verschil. Wel of geen Brexit. Tenminste voor het Britse deel van Double Dutch’’, aldus Raissa.

Lees verder onder de advertentie

,,We produceren nog steeds in het grootste deel van het VK en exporteren het meest vanuit het VK. Dat is natuurlijk een pak makkelijker dan wanneer we de dranken zouden moeten importeren naar Groot-Brittannië. Het nadeel is dat Brexit hogere kosten met zich meebrengt. Denk aan de douane- en administratiekosten die gestegen zijn. We hebben een Europese dochteronderneming opgestart, dat betekent dat we met zowel de EU als Britse wet- en regelgeving rekening moeten houden. Het maakt alles wat omslachtiger.’’

Met de Eurostar reizen we tussen Londen en Antwerpen en dat werkt prima. Geen lange wachttijden op de luchthaven

Joyce de Haas

Verdeling productie en distributie in het VK en EU

De productie en distributie van de Double Dutch-mixdranken zijn ruwweg fifty-fifty verdeeld over het VK en de EU (met als spil de haven van Antwerpen). Nodig, want op die manier hebben de niet-Britse klanten veel minder last van de administratieve rompslomp en gaat de distributie van de producten ook veel sneller. ,,Twee jaar terug zijn we ook terug naar het vasteland verhuisd’’, vertelt Joyce. ,,Nu vind je ons ongeveer negentig dagen per jaar in het VK, elke maandag en dinsdag. De rest van het jaar wonen en werken we in België en Nederland. Met de Eurostar reizen we tussen Londen en Antwerpen en dat werkt prima. Geen lange wachttijden op de luchthaven. Of we ook liever reizen met de trein vanwege het klimaat? Zeker! Los van de heel praktische treinreis zou ik me schamen als ik elke week in het vliegtuig zou stappen.’’

Brexit, coronapandemie, inflatie en importheffingen

Het is duidelijk: over elke zakelijke stap - letterlijk en figuurlijk - is door Raissa en Joyce lang en goed nagedacht. Het is de basis van een succesvolle onderneming. Daar horen ook zwarte cijfers bij. In augustus 2024 vertelden de twee dat ze dit in 2025 verwachten. Denken ze dat nu vroeg in het nieuwe jaar nog steeds? ,,Het gaat de goede kant op! We hebben het afgelopen jaar, net als de meeste andere bedrijven, met steeds weer moeilijke marktomstandigheden te maken gehad. Brexit, de coronapandemie, inflatie en nu weer de onzekerheden omtrent de export, de heffingen. Er gebeurt sinds 2020 elk jaar wel iets. Het zijn telkens flinke, maar ook mooie uitdagingen. Of we wachten met het veroveren van de Amerikaanse markt met Trump aan de macht? Weet je, de wereld is voor ons groot genoeg. Er zijn genoeg kansen op andere plekken, zoals de Arabische wereld.’’

Lees verder onder de advertentie

Weet je, de wereld is voor ons groot genoeg. Er zijn genoeg kansen op andere plekken

Raissa de Haas

Nederlands, Vlaams of Brits

Raissa en Joyce: noem ze naast topondernemers gerust ook wereldburgers. Maar toch, als laatste vraag: de in het Nederlandse Helmond geboren en in Vlaanderen opgegroeide zussen die vaak in Groot-Brittannië te vinden zijn, hoe worden ze het liefst gezien? Als Nederlanders, Vlamingen of Britten? ,,We voelen ons toch het meest Nederlands. Als iemand ons in het buitenland vraagt waar we vandaag komen, dan is het antwoord altijd: ‘100 procent Nederlands’. Maar we hebben een Vlaams accent en daar raken we niet van af’’, lacht Raissa. ,,Het VK heeft een speciaal plekje in ons hart, toch zijn we absoluut niet Brits!’’

De zussen De Haas met hun drankjes. De zussen De Haas met hun drankjes. Foto: Double Dutch
De zussen De Haas met hun drankjes. Foto: Double Dutch

Lees ook: Double Dutch-zusjes verkopen 3 miljoen (!) flesjes per maand: zelfs de Britse koning drinkt deze gin-tonic

Lees verder onder de advertentie