Nieuws Recreatie en toerisme

Reisorganisaties dupe van chaos op Schiphol, ANVR vraagt om opheldering

Terwijl Schiphol als gevolg van de staking van KLM-medewerkers de ene na de andere luchtvaartmaatschappij benadert met het verzoek om vluchten te cancellen, nadert de officiële meivakantie met rasse schreden. Het leidt tot extreme drukte bij reisorganisaties, die creatief moeten handelen en tegelijkertijd een stortvloed aan vragen van klanten ontvangen. ANVR spreekt ondertussen van een probleem dat al veel langer bestaat.

Van onze redactie 29 april 2022

Schiphol staking topdrukte reisorganisaties

Topdrukte op Schiphol zorgt voor problemen binnen reisorganisaties. Foto's: ANP

"Wij informeren momenteel de betrokken passagiers", staat in een verklaring van Corendon. ,,Die reageren over het algemeen zeer opgelucht omdat ze heel erg opzagen tegen de vermoedelijke chaos op Schiphol. De vakantiegangers die nu op Rotterdam landen, worden op de terugreis desgewenst met bussen naar Schiphol gebracht als daar bijvoorbeeld hun auto staat. Daarnaast communiceren we zo goed als we kunnen met onze klanten over maatregelen om minder oponthoud te hebben bij de security. Denk hierbij aan het inchecken van grote stukken handbagage.”

Annuleren behoort voor Corendon niet tot de opties

Schiphol heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd dit weekend boekingen te annuleren en voor komende week geen nieuwe boekingen aan te nemen. ,,Annuleren doen we niet, want daar hangt de volledige vakantie van mensen aan vast", zei Corendon-topman Steven van der Heijden eerder. ,,En boekingen stopzetten kan niet, want alles zit al wekenlang vol." Dit weekend zou Corendon naar eigen zeggen honderden reizigers naar hun vakantiebestemming vliegen vanaf Schiphol.

Reisorganisator TUI blijft bij het eerdere standpunt geen vluchten te annuleren. ,,De meivakantie is bij uitstek een gezinsvakantie. Die reizigers willen we niet teleurstellen", aldus een woordvoerster. Wel zegt TUI steeds in gesprek te zijn over oplossingen. Wat die mogelijk kunnen zijn, kon de zegsvrouw nog niet zeggen. ,,We zitten er bovenop. Wat we kunnen doen, doen we."

"Het is niet eerder gebeurd dat Schiphol zo’n wanprestatie leverde"

Woordvoerster Sunweb

Sunweb heeft zelf geen vluchten die dit weekend vertrekken vanaf Schiphol. Klanten van de reisorganisatie vliegen met luchtvaartmaatschappijen Transavia en Vueling. ,,Transavia heeft gezegd geen vluchten te annuleren en voorlopig zijn vluchten van onze reizigers niet geannuleerd”, aldus een woordvoerster van de reisorganisator.

Kosten kunnen in de miljoenen gaan lopen

Sunweb kijkt ondertussen met een juridisch team naar de mogelijkheden om de opgelopen schade door de drukte op Schiphol te kunnen claimen bij de luchthaven. Volgens de woordvoerster kunnen de gemaakte kosten in de miljoenen euro’s gaan lopen. De reisorganisatie spreekt van een unieke situatie. ,,Het is niet eerder gebeurd dat Schiphol zo’n wanprestatie leverde.”

Toch vreest de woordvoerster ervoor dat dat wel gaat gebeuren of dat vliegtuigen met grote vertraging vertrekken. Sunweb zegt reizigers vanwege de onduidelijkheid nauwelijks te kunnen informeren. ,,We kunnen wel het callcenter opschalen en dat hebben we natuurlijk gedaan. Daarnaast raden we reizigers aan gewoon om wel naar de luchthaven te gaan en daar drie uur van tevoren te zijn.”

Lees ook: KLM-biograaf Ties Joosten: ‘De simpele waarheid is dat de luchtvaart moet krimpen’

De Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) heeft deze week om opheldering gevraagd over de problemen op het vliegveld. ANVR schrijft op haar digitale thuis dat de chaotische situatie op Schiphol afgelopen zaterdag dan wel werd veroorzaakt door een wilde staking onder het KLM-bagagepersoneel, maar dat dit vervolgens ook grote problemen gaf voor reizigers van reisorganisatoren die met andere airlines op vakantie zouden gaan.

ANVR zag probleem ook vóór coronacrisis al

,,Deze problemen zijn niet nieuw”, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam. ,,Ook in de jaren vóór corona waren er flinke problemen in de meivakantie en liepen de wachttijden sterk op. Er stond reeds een overleg met Schiphol gepland op directieniveau, maar vooruitlopend hierop is door de ANVR gevraagd hoe dit nu zo uit de hand is gelopen en wat hieraan wordt gedaan."

Door de ANVR is tevens gevraagd waarom zaterdag alle reizigers werd gevraagd niet naar Schiphol te komen terwijl de problemen zich concentreerden op (de bagage van) KLM-reizigers. Tenslotte zijn vragen gesteld over de financiële schade.

Reisorganisatoren zitten met geannuleerde vluchten voor vakanties, waarbij alternatieven aan het begin van de meivakantie niet of nauwelijks voorhanden zijn. ,,Met een drukke zomer in het vooruitzicht willen wij de zekerheid hebben dat onze passagiers op goede wijze op Schiphol kunnen vertrekken en terugkeren", aldus Oostdam.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws