Nieuws Retail
Jubileumjaar Kruidvat: 'We zijn geen trendsetters, maar volgen de trend"
Drogisterij Kruidvat begon in 1975 als 'voordeelwinkel'. De keten schudt nog altijd graag de prijzen op, tot ergernis van leveranciers en concurrentie. ,,Het woord 'actie' zit in ons dna.''

Kruidvat-topman Ed van de Weerd. Foto: AD/Frank Jansen.
,,Weet je welk artikel we tijdens de coronacrisis veel minder verkopen?'' Kruidvat-topman Ed van de Weerd geeft in het AD alvast een hint door in het filiaal in Leidschendam langzaam naar het schap te lopen waar het medicijn ligt waar hij op doelt. Het goede antwoord op deze quizvraag: diarreeremmer. De verklaring? ,,We wassen sinds maart veel beter onze handen waardoor bacteriën minder vrij spel hebben. Met als voordeel dat diarree kennelijk minder voorkomt.''
Het hoofd van Van de Weerd (51) zit vol met dit soort feitjes en cijfers over wat er in zijn winkels wel en niet goed verkoopt. ,,Hardlopers van dit moment? Koffie, zeep, wasmiddelen, vitamines. En zo'n beetje alles wat verkoudheid tegengaat. Mensen willen serieus niet verkouden worden, dus kopen ze massaal neusdruppels en hoestsiroop. Paracetamol blijft met voorsprong ons meest verkochte product. Dat was ook voor de coronacrisis al het geval, die doosjes zijn niet aan te slepen.''
Lees ook: Strabo: waarom de winkelleegstand minder hard stijgt dan de Retailagenda beweert
Dik een jaar is Ed van de Weerd baas van Kruidvat, de drogisterijketen die deze week haar 45ste verjaardag vierde met de opening van een nieuwe winkel in Roermond. Kruidvat is met bijna duizend filialen de grootste winkelformule van ons land. Van de Weerd verwacht niet dat er nog tientallen nieuwe winkels bijkomen. ,,Openen van winkels is voor ons geen doel op zich, uiteindelijk bewegen we altijd mee met de markt. Dat is onze bedrijfsfilosofie. We zijn geen trendsetters, maar volgen de trend. Als een bepaalde winkelstraat of -centrum het goed doet, dan zijn we erbij.''
Toch kun je gerust stellen dat Kruidvat niet vies is van rebels gedrag. Het was in 1975 de eerste drogist in Nederland waar zelfbediening werd ingevoerd. Ook het stunten met prijzen en het verkopen van branchevreemde artikelen zoals treinkaartjes, klassieke muziek en sinds kort ook testamenten en samenlevingscontracten, hoort volgens Van de Weerd bij het succes.
,,Het idee van deze keten komt uit het brein van Dick Siebrand, een rasechte ondernemer. Hij werkte als inkoper bij de voormalige Groenwoudt-supermarkten en dacht dat een soort zelfbedieningswinkel voor non-food ook zou kunnen werken. De voordeeldrogisterij was geboren. Op 10 september 1975 ging de eerste Kruidvat-winkel aan de Kei in Hilversum open.''
Leveranciers wilden Kruidvat niet meer leveren en dus: een eigen merk
De weerstand onder de leveranciers was groot. ,,Ze waren niet gediend van een drogist die hun artikelen onder de adviesprijs in de schappen wilde leggen. In het begin lukte het niet eens om de winkel vol te krijgen, leveranciers wilden niet leveren uit angst dat andere drogisterijen hun producten zouden boycotten.'' De oplossing was het eigen merk. Binnen een jaar lagen er huidverzorgingsproducten van het Kruidvat-merk in de schappen, herkenbaar aan de bruinglazen potten. ,,En die potten zijn nog steeds populair.''
Door het enorme aantal winkels kan Kruidvat de prijzen laag houden. ,,Mooi voorbeeld zijn onze luiers, die zijn minstens zo goed als de merkluiers. Dat merk je ook aan de verkoop, Kruidvat-luiers staan standaard in de top 5 van meest verkochte artikelen.''
Alle filialen in Nederland bleven tijdens de coronapiek open, dat was voor de medewerkers - Kruidvat heeft 15.000 mensen in dienst in Nederland, België en Frankrijk - af en toe een behoorlijke uitdaging. ,,Zeker, de meeste klanten houden zich aan de veiligheidsmaatregelen, maar niet iedereen. Dat zorgt af en toe voor wrevel en dat is en blijft een lastig verhaal. Het afstand houden in sommige van onze winkels is ook moeilijk, aangezien we veel minder ruimte hebben dan een supermarkt. We hebben het aantal producten in sommige filialen dan ook teruggebracht om meer ruimte te maken. Natuurlijk scheelt dat omzet, maar je wilt de risico's voor je medewerkers en klanten zoveel mogelijk beperken.''
"We gaan ons assortiment per stad of regio afstemmen op het winkelend publiek. In de nieuwe winkel in Roermond ligt de nadruk op beauty. Waarom? Omdat er in de Limburgse stad veel jongeren shoppen, onder wie beautyproducten populair zijn''
De voordeeldrogist is groot geworden met winkels die volstaan met spullen die aan de hand van acties worden verkocht. Van de Weerd tornt niet aan de vele acties ('dat is onze kracht'), maar heeft wel een nieuw winkelconcept ontwikkeld waarbij de artikelen overzichtelijker worden gepresenteerd. Ook zelfscankassa's doen hun intrede, alhoewel er volgens het bedrijf altijd een caissière van vlees en bloed in de buurt blijft. ,,We gaan daarnaast ons assortiment per stad of regio afstemmen op het winkelend publiek. In de nieuwe winkel in Roermond ligt de nadruk op beauty. Waarom? Omdat er in de Limburgse stad veel jongeren shoppen, onder wie beautyproducten populair zijn.''
1250 winkels
Kruidvat telt meer dan 1250 winkels in Nederland, België en Frankrijk. De drogisterijketen maakt - net als Trekpleister en ICI Paris XL - sinds 2002 deel uit van het Aziatische concern A.S. Watson. Watson is de detailhandeldivisie van CK Hutchison Holdings uit Hongkong. Met 15.000 winkels, 140.000 medewerkers en twaalf merken in vijftien landen, is A.S. Watson de grootste health& beauty-retailer ter wereld.
Het bedrijf noteerde in 2018 een omzet van ruim 19 miljard euro. Hoe groot het Nederlandse aandeel in het bedrijfsresultaat is, wordt niet bekendgemaakt.