Nieuws Retail

De radicale overlevingsstrategie van Blokker

Verdergaan met één keten was eigenlijk het enige dat Blokker Holding nog kon doen. Dat zegt retaildeskundige Paul Moers. ,,Het gaat nooit lukken om al die probleemketens uit het slop te trekken. Door de andere merken te verkopen vangen ze geld en dat kan gebruikt worden voor investeringen in Blokker.''

ANP 16 mei 2017

Blokker reorganisatie dolle dagen marskramer ontslagen 1968

Vernieuwingsslag

Moers wijst erop dat bij vrijwel alle ketens van het Blokker-conglomeraat sprake is van ,,zwaar achterstallig onderhoud'', alleen bij Blokker zelf was een vernieuwingsslag ingezet. Daarbij waren er volgens hem bijna geen onderlinge synergievoordelen tussen merken als Leen Bakker, Xenos en Intertoys.

Groeicijfers

De detailhandelexpert heeft goede hoop dat de nu ingezette focus op Blokker die keten er echt bovenop gaat helpen, omdat filialen van Blokker die afgelopen tijd volgens de nieuwe winkelinrichting zijn omgebouwd inmiddels behoorlijke groeicijfers laten zien. ,,Blokker gaat nu met vierhonderd winkels verder die alle kans van slagen hebben'', verklaart Moers, die daarbij opmerkt dat dit waarschijnlijk wel een pijnlijk besluit voor Blokker is geweest.

Meest kansrijke keuze

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is het met Moers eens. ,,Dit was de meest kansrijke keuze'', verklaart hij. ,,Het is Blokker niet gelukt om de andere ketens weer levensvatbaar te maken en als je zelf geen antwoord meer hebt dan kun die ketens beter verkopen.''

Action

Dat het zover heeft moeten komen bij Blokker is volgens Molenaar overigens niet allemaal de schuld van de opkomst van webwinkels. Hij wijst erop dat de vele alleenstaanden van tegenwoordig ook hele andere dingen zoeken als zij ergens gaan winkelen, zoals sociale interactie. Daarnaast kampt Blokker net als HEMA ook al een tijd met stevige concurrentie van Action. Die is begonnen als discounter maar begeeft zich de laatste jaren steeds meer in het iets hogere segment, aldus Molenaar.

Gruwelijk veel geld

Wat er nu met de andere Blokker-ketens die in de etalage worden gezet gaat gebeuren, hangt volgens de beide experts vooral af van de partijen die ze overnemen. Moers rekent erop dat er sowieso kopers te vinden zullen zijn, maar die zullen er dan wel ,,gruwelijk veel geld'' in moeten stoppen om ze op te kalefateren. ,,Vooral voor private investeringsmaatschappijen kan het interessant zijn. Die kunnen dan flink in de kosten gaan snijden en zo'n keten vervolgens doorverkopen'', schat Moers in.

Video

Algemeen directeur Rob Heesen van Blokker baarde vorig jaar opzien met een interview met ingestudeerde antwoorden in het NOS Journaal. Bekijk boven het artikel de video.

Blokker gaat nu met vierhonderd winkels verder die alle kans van slagen hebben

Retaildeskundige Paul Moers