Nieuws Retail

De Groenhoek gooide het roer om en bereikt nu meer (jonge) klanten

Van een gemiddelde groentewinkel met een paar zuurkool- en andijviemaaltijden, veranderde de Groenhoek in IJmuiden afgelopen jaar in een waar groenteparadijs met een uitgebreide maaltijdservice, zelfgemaakte dressings en een eigen jamlijn. Bryan Wiersma is trots dat de nieuwe visie hem en baas Dick van Doornik niet alleen nieuwe klanten opleverde, maar ook de titel Winkelier van het Jaar 2019.

Anna Neeltje de Boer | Marco Bakker 18 augustus 2019

De Groenhoek

,,Drie jaar geleden kwam ik als parttimer bij de Groenhoek’’, vertelt Wiersma. ,,Ik wilde dit twee jaar doen, afstuderen als docent Geschiedenis en voor de klas gaan staan. Ik ben afgestudeerd, maar inmiddels volledig in dienst bij de Groenhoek. Hier ligt mijn passie.’’

Meer (jonge) klanten

Hij wilde het roer omgooien. Daarom begon hij twee jaar geleden met het schrijven van een nieuwe visie. Er werden stappen gezet, veranderingen doorgevoerd. Het doel: meer klanten, meer jonge mensen. ,,We hebben een uitgebreide maaltijdservice opgezet. Maken niet alleen gewone stamppotten meer, ook Indiase curries, Thaise kippensoep, lasagne, zoete aardappelstamppot, noem het maar op. Van Aziatisch tot Mexicaans. Alles puur natuur, zonder pakjes en zakjes. En er is altijd keuze tussen zo’n tien maaltijden.’’

Neem de klant mee in het proces

Er werd geïnvesteerd in een nieuwe keuken en dat bleek geen overbodige luxe, op maandag worden er bijvoorbeeld al zo’n 120 maaltijden gekookt. ,,We fotograferen het eten en zetten de foto’s op Facebook. We zijn actief op social media. Nemen onze klanten mee in het proces, mee naar de boer, vertellen hoe iets geteeld wordt, dat het onbespoten is. Dat vinden onze klanten leuk. Ik heb tijdens mijn studie een minor Ondernemerschap gedaan. Dat heb ik hier handig kunnen toepassen.’’

Lees ook: Winkelier van het Jaar De Zuivelhoeve bundelt krachten met concurrent

De beste kwaliteit

De nieuwe aanpak wierp zijn vruchten af. Het werd drukker en er moest personeel bijkomen. ,,We hebben er zeker 30 vaste klanten bij. We willen niemand teleurstellen. Alleen de beste kwaliteit is goed genoeg. Zelfs met kerst serveren we volwaardige driegangendiners: van hazenpeper tot varkenshaas in champignonroomsaus.’’

Eigen jamlijn

Alles wordt zelfgemaakt. ,,We hebben een eigen jamlijn, verkopen onze eigen dressings, appelmoes en rabarbermoes en hebben een scala aan verse sappen. Mensen komen hier niet alleen voor het groente en fruit, maar voor het hele assortiment.’’

Krachten bundelen

Krachten moet je bundelen, vinden de Noord-Hollandse groentemannen. Daarom hebben ze diverse samenwerkingen lopen. ,,We hebben de melk van een boer uit de buurt in onze schappen liggen, gebruiken het beste vlees van de slager en de lekkerste gamba’s van de visboer. En andersom hebben zij dan ook weer stamppotjes van ons liggen. Dat is enorm leuk.’’

Lees ook: &Meer: wandborden, design, vintage en nog veel, veel meer

Thuisbezorgd

En ondanks dat er veel veranderd is, zijn ze de ontwikkelingen nog steeds niet zat. ,,We hebben een half jaar geleden een website laten bouwen. Daar kun je maaltijden bestellen. Het geld kun je overmaken of aan de deur betalen, maar we willen er een webshop bij waarop je kunt betalen met iDeal. En daarnaast willen we à la Thuisbezorgd ook gezonde maaltijden gaan bezorgen. Hier in de omgeving kun je alleen maar ongezond eten als shoarma en pizza’s bestellen. We weten nog niet of we dat via een bestaande service willen gaan aanbieden, of dat we zelf iets gaan ontwikkelen. We denken altijd na over de volgende stap, want als je eenmaal achterloopt is het heel moeilijk om je achterstand weer in te halen.’’

Hapje eten

Wiersma is gepassioneerd en erg blij met het behalen van de titel Winkelier van het Jaar 2019. ,,Ik wist dat we goed bezig waren en dat het tot de mogelijkheden behoorde, maar evengoed was het een verrassing.’’ Het vieren van een feestje is nog even uitgesteld tot na de vakantie, als iedereen weer aanwezig is: ,,Maar dan gaan we zeker feestelijk een hapje met elkaar eten.’’

Grootste consumentenverkiezing van Nederland

Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.