Paul Moers stelde in een eerder interview met De Ondernemer 'HEMA een brug te ver te vinden voor Parcom', omdat de investeerder geen retail in zijn portefeuille heeft. De investeerder heeft wel succesvolle overnames op zijn naam staan, maar die waren allemaal afkomstig uit andere sectoren. Ook voorspelde Moers dat Parcom, die de familie Van Eerd (Jumbo) en Marcel Boekhoorn (oud-eigenaar) als medefinanciers heeft, zich op de internationale expansie van de keten zal richten. Geen goed idee, aldus Moers, want daarvoor is HEMA niet onderscheidend genoeg.
Retailexpert en directeur van Retaildenkers Rupert Parker Brady heeft een positievere blik op de combinatie Parcom-HEMA. ,,Moers heeft wel gelijk dat Parcom geen retail in zijn portefeuille heeft, maar wat je niet hebt kun je ook inhuren. Bovendien heeft deze partij wel veel ervaring met food, met bedrijven als Bakkersland, Qizini en Koninklijke Euroma.’’
Lees ook: Retailexpert Paul Moers: 'Wat moet een investeerder als Parcom met HEMA?'
Colette van Eerd (Jumbo) ooit begonnen bij HEMA
De combinatie van de Jumbo-familie met HEMA vindt Parker Brady een goede match. ,,Colette van Eerd (chief customer officer van Jumbo, red.) is ooit begonnen als trainee en later manager bij HEMA. Zij heeft dus echt gevoel bij dat bedrijf. Hardop denkend kan ik me voorstellen dat de familie Van Eerd voorop gaat en Boekhoorn meer op de achtergrond komt te staan bij een overname. Colette kan dan ook vrijgemaakt worden om zich helemaal over HEMA te ontfermen, waarom zou zij niet de HEMA-ceo kunnen worden? De familie Van Eerd heeft in ieder geval meer gevoel bij HEMA dan je op eerste gezicht zou zeggen.’’
De retailexpert vervolgt: ,,HEMA is zeker niet op sterven na dood. Los van de schulden is het een gezond bedrijf, waar heel veel consumenten in Nederland en België naartoe gaan voor hun dagelijkse aankopen. Ook is de website onlangs verbeterd en draait die nu heel goed. Ja, op het gebied van innovatie kan nog wel een slag gemaakt worden, zoals Moers ook stelt. Maar de tijd van deze winkelketen is zeker nog niet voorbij.’’
HEMA heeft nu juist een sterke beleving in Nederland. Dat is een kracht die je moet benutten
Rupert Parker Brady, retailexpert
HEMA-winkels in het buitenland
Moers en Parker Brady zijn het erover eens dat de nieuwe eigenaars van de winkelketen zich niet op internationale expansie moeten gaan richten. ,,Dat zou jammer zijn, want HEMA heeft nu juist een sterke beleving in Nederland. Dat is een kracht die je moet benutten. In het buitenland is de HEMA maar een new kid on the block. Aan de andere kant heeft HEMA wel ontzettend veel vestigingen in Nederland. Dat zou misschien wel wat minder kunnen; de nieuwe eigenaar kan erover nadenken om alleen de echt goede locaties te behouden.’’
HEMA wordt nu sterk centraal aangestuurd, maar de kracht van kleinere winkels en franchisers wordt onvoldoende benut
Rupert Parker Brady, retailexpert
Voorbeeld nemen aan voordelige assortiment Kruidvat en Action
Volgens de retailexpert is er veel hoop voor HEMA als de winkelketen zijn assortiment uitbreidt en moderniseert, met verrassende en voordelige producten. Wat dat betreft kan de keten een voorbeeld nemen aan Action of Kruidvat, waar het assortiment regelmatig wordt verwisseld en klanten vaker een reden hebben om binnen te wippen, in plaats van alleen maar functionele aankopen te doen. Ook mag er volgens Parker Brady wel wat meer aandacht komen voor de franchisers. ,,HEMA wordt nu sterk centraal aangestuurd, maar de kracht van kleinere winkels en franchisers wordt onvoldoende benut. Wat gebeurt er met de franchisers bij een overname?’’
Lees ook: Burgerinitiatieven WeLoveHema en HouDeHema brengen gezamenlijk bod uit