Actueel

Ronalds snackbar ging viral na bezoek van ‘snack-influencer’: ‘Honderden extra klanten’

Snackspert Influencer Snackspert en de kaasfrikandel Foto: eigen beeld.
Influencer Snackspert en de kaasfrikandel Foto: eigen beeld.
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het was een gekkenhuis, vertelt Ronald Joosten precies een maand nadat de vette hap-influencer zijn snackbar bezocht. ,,We hadden eerlijk gezegd al gehoopt dat Snackspert bij ons langs zou komen. We herkenden hem meteen. We dachten dat hij voor onze friet nacho zou komen, dat is ook een bekende en goedlopende snack bij ons. Of de vegan kapsalon. Toch koos hij voor de kaasfrikandel. Mijn collega hielp hem netjes en toen liep hij meteen naar zijn auto om het filmpje op te nemen.” De dag erna stond het filmpje op social media waarin Eke Bosman de snack de hemel in prijst: ‘Een aanwinst voor het snacklandschap in Nederland. Een parel, waaraan hij de hele dag nog aan gaat denken en over gaat dromen. Chapeau!’

Mensen die een stuk in de auto rijden voor de kaasfrikandel in onze lokale snackbar, dat vind ik wel bijzonder

En dat ging meteen viral, het werd 675 duizend keer bekeken en heeft inmiddels bijna vijfduizend likes. Dat is veruit meer dan de andere filmpjes van Snackspert, die zelf 144 duizend volgers heeft. ,,Ik denk dat het komt omdat Wageningen een studentenstad is en veel jongeren het filmpje hebben gezien en gedeeld.” Het was daardoor echt een drukke maand. ,,Er kwamen honderden mensen extra langs van heinde en verre. Net nog iemand uit Doesburg. Mensen die een stuk in de auto rijden voor de kaasfrikandel in onze lokale snackbar, dat vind ik wel bijzonder. Het viel me ook op dat ouderen uit onze stad diezelfde avond nog langskwamen voor de snack. Ik dacht dat zij niet eens internet hadden, maar het tegendeel was waar.”

Lees ook: De plantenwinkel van Nelske gaat viral na briefje op de deur: ‘Verdien er geen k*t aan’

Lees verder onder de advertentie

Samenwerken met lokale ondernemers

Sinds zes jaar heeft Ronald de snackbar samen met zijn zoon Max. Hij kwam op het idee voor een kaasfrikandel toen hij besefte dat je bij kroketten wel keuzes hebt, maar bij de frikandel niet. ,,Je hebt kaaskroketten, luxe kroketten, garnaalkroketten en nog meer, maar er is maar één soort frikandel. Dat zette me aan het denken.”

De kaasfrikandel is een samenwerking tussen snackbar Kruimig, de kaaswinkel ’t Zuivelhoekje en slagerij Elings. ,,We kregen destijds van de gemeente een vergunning voor onze snackbar op voorwaarde dat we zouden samenwerken met andere ondernemers. Daar is deze frikandel een mooi en uniek resultaat van. De kaas is echte Wageningse kaas: Wagenings Roem. Het is leuk om samen te werken met andere ondernemers uit de stad, zo versterken we elkaar.”

Eke Bosman, de Snackspert, neemt een hapje van de kaasfrikandel. Beeld: screenshot Instagram Screenshot Instagram. Eke Bosman, de Snackspert, neemt een hapje van de kaasfrikandel.
Screenshot Instagram. Eke Bosman, de Snackspert, neemt een hapje van de kaasfrikandel.
Lees verder onder de advertentie

Ronald is niet van plan de snack landelijk uit te rollen

Ronald stond met het verhaal ook nog eens in de regionale krant en sindsdien is het hapje bijna is uitverkocht. ,,Ik heb meteen een nieuwe lading besteld bij de kaasboer en de slager. Het is trouwens een kostbaar proces om de kaasfrikandel te maken: je rolt het vlees, kookt het gaar in bouillon, doet de kaas erbij en daarna frituur je ‘m.”

Ik zal je eerlijk zeggen: we hebben zelf nog nooit iets gepost op Instagram. Dat moet ik toch maar eens gaan doen

Terugkijkend op de hype vond hij het leuk om mee te maken. ,,Maar ik ben nuchter genoeg om te weten dat zo’n hype een lucky shot was. Dat gaat niet meer gebeuren en dat hoeft voor mij ook niet. Ik geniet ervan zolang het duurt. Je hebt van die snackbars in de hoofdstad waar elke dag een lange rij voor de deur de staat vanwege goede recensies op social media. Die Amsterdamse toestanden hoef ik niet hoor”, lacht hij. Ook de snack landelijk uitrollen is niet zijn doel. ,,Het is niet mijn droom om zo groot te worden, laat mij maar lekker friet bakken in Wageningen.”

De kracht van social media

Wat heeft hij ervan geleerd? ,,Dat je de kracht van social media niet moet overschatten. Ik sta er echt versteld van. We hebben in een maand een paar honderd volgers op Instagram erbij gekregen. En ik zal je eerlijk zeggen: we hebben zelf nog nooit iets gepost. Dat moet ik toch maar eens gaan doen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: De filmpjes van de patisserie uit Vught gaan geregeld viral op social media