In 1962 begonnen opa en oma De Rouw in het centrum van Vught hun eigen winkeltje met verse banketproducten. In 1994 namen Doris en Arthur de Rouw de zaak over. Nu ruim zestig jaar later bestaat het familiebedrijf nog steeds. ,,Vroeger woonden we ernaast, maar dat paste na een tijdje niet meer,” vertelt Niels de Rouw. ,,Mijn babykamer van toen is nu het kantoor geworden.”
Van twee werknemers bij opa en oma is het personeelsbestand gegroeid naar vijftig man. ,,We hebben geen last van personeelstekort. Vaak komen mensen vragen of ze hier mogen werken. We hebben medewerkers en stagiaires vanuit de hele wereld, die speciaal naar ons toekomen om het vak te leren. We vervaardigen alles in eigen huis, hier kun je het vak nog echt leren. We willen deze kennis en kunde dan ook graag overdragen aan de volgende generatie.”
Universiteit aan de keukentafel
Niels volgde na de middelbare school de opleiding Patisserie. ,,Op het MBO wilde ik de opleiding banketbakkerij in één jaar doen in plaats van drie. De docenten zeiden dat dat nooit eerder gedaan was, maar gingen graag de uitdaging met me aan. Het lukte me en ik rondde het mooi af met een 8,9. Daarna ging ik een jaar me specialiseren in de patisserie. Tegelijk studeerde ik Bedrijfskunde aan het HBO. Ik won in dat jaar ook nog het NK Patisserie. Dat alles tijdens een fulltime werkweek, nu ben ik gelukkig klaar met studeren.”
De beste lessen leerde hij echter aan de keukentafel, wat in huize De Rouw ‘universiteit aan de keukentafel’ wordt genoemd. ,,Een docent op een opleiding geeft enkele keren per jaar les over chocolade verwerken. Bij ons in het bedrijf werken dagelijks echte vakmensen die niets anders doen dan met chocolade werken. Zij beschikken over zo’n enorme ervaring dat zij de chocolade niet meer hoeven te temperaturen, maar letterlijk zien of deze de juiste temperatuur heeft.”
Patisserie de Rouw staat bekend om de nougatinetaart. Een taart die het waard is om ervoor om te rijden, belooft de omschrijving. Het recept is van zijn opa en echt een familiegeheim. Verder omvat het assortiment prachtige taarten voor alle gelegenheden, chocola in alle vormen en voor alle gelegenheden, hartige en zoete koekjes en voor Koningsdag natuurlijk tompouces. Voor het Suikerfeest was er een speciaal Eid Mubarak-assortiment. Op dit moment wordt het volledige assortiment overgezet op halal-gelatine, want de patisserie wil meegaan met de tijd. Alles is dagvers, alle gebakjes en taarten die in de winkel liggen worden ’s ochtends vroeg gemaakt.
Pa, je hebt meer dan 40 miljoen views, je bent een influencer!
De klanten komen uit heel het land. Dat komt ook mede door de social media van de patisserie. ,,Alle credits daarvoor gaan naar mijn zus. Zij beheert de socials en maakt zelf alle content.” Dat doet ze goed, want de patisserie heeft 204.000 volgers op Instagram. Een recente reel is 11,6 miljoen keer bekeken, de meeste filmpjes tikken de 100.000 views aan. Ook op Tiktok is het bedrijf actief. ,,Mijn ouders begonnen op Instagram met 4.000 volgers, het groeide binnen twee jaar naar de 204.000. De filmpjes zijn niet in scene gezet, dit is wie en wat we zijn. Lisa maakte de opnames gewoon met haar telefoon terwijl we bezig zijn met een productieproces en het is allemaal heel echt. Ik denk dat mensen dat waarderen.”
Klanten en medewerkers waarderen de filmpjes. ,,Een collega die geen social media heeft, vertelde dat dat zijn zoon hem zag op TikTok. ‘Pa, je hebt meer dan 40 miljoen views, je bent een influencer,’ zei hij. Hoe leuk is dat.” Maar heb je er zakelijk ook wat aan? Hij denkt na: ,,Je kunt het niet meten natuurlijk. Maar we krijgen wel vaak mensen in de winkel die vragen om ‘die ene taart van Instagram’.”
Visagie
Over een tweede vestiging hoeft hij niet lang te denken. ,,Iedereen vraagt dat. Ik kan het niet uitsluiten, maar daar ligt niet mijn focus. Ik ben van mening dat er nog zo veel andere manieren zijn om ons bedrijf te verbeteren. We willen vooral doen wat bij ons past. De winkel met banketbakkerij erachter nu is een echte beleving. Mensen zien vanuit de winkel de patissiers aan het werk en mogen proeven. Brabantse gezelligheid. De verkoopdames die op zaterdag - de drukste dag - verkopen, krijgen vooraf visagie zodat ze er nog representatiever uitzien. Alles moet kloppen.”
Wat zijn dan de plannen? ,,Eerst op het niveau van mijn ouders komen. Zowel als vakman maar ook als ondernemer kan ik nog veel van mijn ouders leren. Ze behoren tot de top van de wereld en zijn aangesloten bij de Relais Desserts, de internationale vereniging van toppatissiers. Je kunt dat vergelijken met de Michelinsterren van de restaurants. Als mijn zus en ik op dat niveau zijn, gaan we verder. Ik geloof in de kracht van online, daar willen we meer mee doen want daar liggen nog veel kansen.
In mijn ogen is ondernemen een levensstijl en moet je je uren niet willen tellen
Zijn zus en hij staan sinds vijf jaar fulltime in de zaak. Hij houdt van ondernemen. ,,Als mensen vragen hoeveel uur ik werk, dan is het antwoord 32 uur terwijl ik een knipoog geef. Mijn wekker gaat vroeg en eigenlijk ben je nooit klaar. Met enige regelmaat wordt mijn korte nachtje nog korter omdat ik dan weer een nieuw idee heb. We hebben een familiebedrijf en doen de zaak met z’n allen. Het is onze passie. Een familiebedrijf is niet alleen een bedrijf maar een emotie. In mijn ogen is ondernemen een levensstijl en moet je je uren niet willen tellen. Als het voelt als werken, kan je beter wat anders gaan doen.”
Lees ook: Perfectie bij elke bonbon: Yentl was kok, nu patissier
Afgelopen week bezocht René van der Zel, de eigenaar van XXL Nutrition, de winkel in Vught. Niels had hem een berichtje gestuurd als fan. ,,Ik schreef dat ik veel van hem had geleerd op het gebied van ondernemen en dat ik graag naar zijn podcast luister. Ik maakte een filmpje van onze zaak om te laten zien dat ik zo trots op de winkel ben. Hij stuurde een berichtje terug, dat had ik niet verwacht. René is iemand waarnaar ik echt opkijk, hij is ook heel benaderbaar. Hij kwam langs en plaatste een berichtje op LinkedIn. Ik kreeg er veel reacties op, ook van mensen uit de sportschool die ik niet kende. Zo leuk, dat is de kracht van social media.”