In de eerste vier maanden van 2024 zijn er al 33 ongevallen met fatbikes geregistreerd, meldde VeiligheidNL, kenniscentrum voor letselpreventie, vorige week. Over heel vorig jaar kwam het aantal aangegeven ongelukken uit op 59 (tegenover zeven in 2022). Deze groeicijfers zorgen ervoor dat de roep om strengere wetgeving flink toeneemt.
Ook broers Joeri en Thomas Visser, sinds 2022 eigenaar van fatbikemerk Stoer Bikes, zijn verrassend genoeg voorstander. „Voor ons is regulering alleen maar mooi, het maakt de markt volwassen. Spelers met goedkope troep vallen af of worden gedwongen zichzelf te verbeteren en hogere kwaliteit te leveren”, stelt Joeri. Volgens de ondernemer hebben jonge fietsers te weinig inzicht in het verkeer, vandaar dat zijn bedrijf zich richt op een volwassenere en dus meer ervaren doelgroep.
Twintigplussers als doelgroep voor Stoer Bikes
Slechte reclame is ook reclame, vinden de ondernemers. Thomas: „De publiciteit van de afgelopen jaren heeft een bijdrage geleverd aan de bekendheid en populariteit van fatbikes. Natuurlijk zijn er mensen die ze daarom links laten liggen, maar er zijn juist ook mensen nieuwsgierig geworden. Wij zien in ieder geval nog steeds groei in onze verkoop, ook na het rumoer in de afgelopen tijd. Juist ook omdat wij ‘veilige’, niet opvoerbare bikes bieden. Die insteek betaalt zich nu terug.”
De publiciteit van de afgelopen jaren heeft een bijdrage geleverd aan de bekendheid en populariteit van fatbikes
Sinds de start van Stoer Bikes is veiligheid een belangrijke pijler binnen het bedrijf. „We zagen al snel dat een fatbike geen product voor kinderen is, zoals brommers dat bijvoorbeeld ook niet zijn”, vertelt Joeri. „Daarom richten we ons nadrukkelijk op twintigplussers.” De prijzen liggen dan ook in het premium segment, tussen ongeveer 2.999 en 3.495 euro, daarbij is de zithoogte met 91 centimeter hoger dan gemiddeld en kunnen de fietsen door een gesloten Bafang-systeem lastig worden opgevoerd en dus niet sneller dan de wettelijke 25 kilometer per uur.
Stoer Bikes in gesprek met wethouder
Joeri vervolgt: „Op het moment dat er ongelukken gebeuren met onze bikes, worden wij erop aangekeken. Er is ons veel aan gelegen dat wij niet in een negatieve spiraal belanden, want dan is het zo klaar met je merk.” In dat kader zijn de ondernemers meerdere keren in gesprek gegaan met de Amsterdamse wethouder van Verkeer & Vervoer en hebben zij met de politie meegedacht over betere regulering en het veiliger maken van het populaire vervoersmiddel.
Op het moment dat er ongelukken gebeuren met onze bikes, worden wij erop aangekeken
De broers hebben namelijk hetzelfde doel voor ogen als Nederlandse en Europese overheden. In binnensteden worden auto’s en andere niet duurzame voertuigen steeds vaker geweerd. Stoer Bikes wil met de fatbikes, maar ook met citybikes en elektrische bakfietsen waar zelfs een heel gezin op kan – die deze zomer worden geïntroduceerd – een alternatief bieden voor auto’s en scooters. Voor privé én professioneel gebruik. Zo levert het al gepersonaliseerde bikes aan bedrijven als Van der Valk, Febo en Chantal Janzen’s mediabedrijf &C.
Thomas en Joeri zijn optimistisch
Ook al liggen fatbikes nu onder vuur, Thomas en Joeri zien de toekomst optimistisch tegemoet. „Afgelopen weekend was hier nog een hip stel dat een bike zocht om met z’n tweeën de stad mee in te gaan, in plaats van een scooter”, illustreert Thomas. „Binnenkort komen we na aanhoudende vraag met een lager instapmodel. Ik kan me voorstellen dat dit naast voor vrouwen tevens interessant kan zijn voor ouderen. Het is aan ons om zo de associaties met jongeren te doen vergeten.”
Het is aan ons om de associaties met jongeren te doen vergeten
Momenteel vormen de veiligheidsnormen en de duurzame groeipotentie van de fatbikeproducent de belangrijkste inkoopargumenten voor fietsendealers uit het hele land. Naar verwachting denkt het de ruim veertig Nederlandse verkooppunten de komende maanden uit te breiden naar honderd. Joeri: „In de prognose voor dit jaar willen we naar drieduizend fietsen, tegenover een paar honderd vorig jaar. Een serieuze groei.”
Opschalen van Stoer Bikes na investering
Het jonge bedrijf heeft in eerste instantie veel energie gestoken in het neerzetten van goede producten en vlekkeloze leveringen. Nadat vorig jaar een investeerder is aangehaakt, kan het nu opschalen. Daarbij hebben de ondernemers goed geluisterd naar het advies van een andere grote partij die tipte niet online te starten, maar eerst een retailnetwerk op te zetten. „Je graaft anders je eigen graf, waarschuwde hij”, vertelt Joeri.
Lees ook: Meer werkgevers stimuleren fietsregelingen: derde werknemers heeft nu ‘fiets van de zaak’
„Als er technische hulp of onderhoud nodig is, dan zijn fietsenwinkels de beste contactpunten. En dat werkt inderdaad perfect. Zo leveren we, anders dan veel andere bedrijven, de bikes compleet af. Hierdoor kan er geen discussie ontstaan als fietsen niet goed in elkaar zijn gezet. De klant krijgt een kwalitatief en veilig product en wij lopen minder risico. We hebben dan ook nagenoeg geen retouren door dit beleid.”
Een van de grootste mobiliteitsspelers van Europa
De inspanningen en strategie van Stoer Bikes vallen steeds meer op. De fietsen zijn onlangs door het AD en HLN als beste getest voor 2024, een model is genomineerd voor de German Design Award en het bedrijf is eind vorig jaar in Aalsmeer verkozen tot Starter van het Jaar.
De ambities zijn groot, binnen tien jaar willen de ondernemers een van de grootste mobiliteitsspelers in Europa worden. De komende drie jaar concentreert het zich op uitbreiding in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Spanje. Een stap voorwaarts is de onlangs geopende Stoer Bikes brandstore annex verhuurplatform in Barcelona. Een initiatief dat gretig wordt opgepikt door hotels, restaurants, strandtenten en andere toeristische trekpleisters, waar de Stoer bikes te huur zijn. Dit snelle succes maakt dat er al naar andere steden als Valencia wordt gekeken.
Ook in Nederland ziet de aanbieder veel potentie in de verhuur van fatbikes. Een samenwerking met hotelketen Van der Valk is net beklonken en er lopen gesprekken met geïnteresseerde bedrijven in Amsterdam. Thomas: „Via ons platform kunnen organisaties fietsen reserveren, terwijl wij de afhandeling, het overzicht en onderhoud voor onze rekening nemen.” Het draagt allemaal bij aan het uiteindelijke doel: „Zoveel mogelijk van onze bikes op de weg hebben.”