Wat nou koffie? Thee! In vele smaken en op een zo duurzaam mogelijke manier op kantoor. Dat is in een notendop het businessmodel van ondernemer David Hovanesian en zijn zakenpartner Storm Wouters. Met hun bedrijf Teazie willen de twee mannen kwalitatief hoogstaande en duurzame thee een prominentere plek geven op de werkvloer. Maandelijks komt de aanbieder op kantoor langs om de theesmaken in de zogenaamde ‘theebar’ te wisselen. Geen gewone thee, maar een duurzame drank met veel minder verpakkingsmateriaal.
We hebben onze eigen elektrische bus en twee nieuwe medewerkers die voor ons op pad gaan
David Hovanesian
Teazie gooide hoge ogen in podcastserie Droomstart
Enkele jaren terug, net na de start van Teazie, gooide David al hoge ogen bij de jury van Droomstart, een podcastserie van De Ondernemer waarin gezocht werd naar het meest innovatieve ondernemersplan. In het voorjaar van 2023 spraken we de Brabander voor het laatst. ,,We merkten dat het laten groeien van de startup een zeer kapitaalintensief proces is. Daardoor worden we een klein beetje afgeremd in onze ambities’’, vertelde David destijds.
Inmiddels is het januari 2025 en blijkt dat er met die groei van Teazie weinig mis is. ,,2024 is een topjaar voor ons geweest’’, aldus David. Dat mag je best een understatement noemen: bijna 265.000 kopjes thee werden er het afgelopen jaar geserveerd uit de theebars, er werden ruim 15.000 doosjes en overige verpakkingsmaterialen bespaard met de bulkverpakkingen. Dat is een besparing van ongeveer 270 kilo afval. Tot slot zijn er in 2024 meer dan 2.500 dispensers met 50 theeën geplaatst bij Teazie-abonnees.
Lees ook: Hoe het duurzame thee-abonnement van Teazie groeit met nog grotere ambities
Minder bescheiden, meer ambitie
,,De laatste keer dat ik je sprak, zaten we echt nog in de onderzoeksfase. We hebben ons in 2024 nog meer gefocust op ‘koude acquisitie’. Met het product op zak zijn we op pad gegaan om Teazie te pitchen en om mensen gratis kennis te laten maken met de theebar. Ruim driekwart van onze klanten hebben we op deze manier binnengehaald. Overigens doen we de acquisities niet meer in de Toyota Yaris van Storm’’, vertelt David.
David: ,,We hebben onze eigen elektrische bus en twee nieuwe medewerkers die voor ons op pad gaan. Sindsdien hebben we hard gewerkt aan een gestructureerde salesmethodiek die zorgt voor voorspelbare resultaten. Daarnaast meten we een hoop relevante KPI’s, waardoor we ook snel kunnen bijsturen. Weet je, we zijn niet bang meer om ook op de grote bedrijven af te stappen om de mensen daar te vertellen over ons product. We kunnen prima opschakelen en zijn niet meer zo bescheiden als het gaat om onze bovengrens, wanneer je kijkt naar de grootte van een potentiële klant.’’
We gaan dit jaar goed onderzoeken welke andere afzetmarkten we kunnen bedienen
Geen grootspraak, want onder de nieuwe afnemers van Teazie zien we grote jongens als IKEA, Leaseweb, Stahl, investeringsbank FMO, retailorganisatie INretail en Brink’s Financial Solutions. Om IKEA als voorbeeld te nemen: lekker, Teazie op een kantoor van de Zweedse meubelgigant, maar waarom geen theebars in de IKEA-winkels? Een warme kop thee bij het uitzoeken van een nieuw stapelbed of keuken? ,,Dat is inderdaad een goed plan. De mogelijkheden zijn enorm en thee wordt overal gedronken’’, aldus David. ,,We gaan dit jaar goed onderzoeken welke andere afzetmarkten we kunnen bedienen. We hebben een sterke basis en op logistiek vlak kunnen we steeds meer. Daarnaast is het verrassingselement, geen theezakjes maar een bar, nog altijd een factor van succes. Het werkt gewoon goed.’’
Met de juiste data op zoek naar nieuwe theesmaken
Uiteindelijk is de smaak van de thee natuurlijk het belangrijkste voor de drinker. Is het aanbod van de theesoorten ook flink gegroeid de afgelopen periode? David: ,,Daar kijken we elk jaar naar. We verzamelen veel data over onze thee-afname en seizoensinvloeden en kunnen zo zien welke theeën het goed doen. Een theesoort die minder populair is, faseren we langzaam maar zeker uit. Dit jaar gaan we ongeveer achttien nieuwe smaken introduceren. Daar zijn we druk mee bezig op dit moment. Overigens merken we dat de vraag naar biologische thee steeds groter wordt, dus die ga je vaker aantreffen in ons aanbod. Dat past natuurlijk prima in onze bedrijfsvoering.’’
In de horeca is een hele wereld te winnen wanneer je kijkt naar het huidige aanbod van de betere thee
David Hovanesian
Op zoek naar nieuwe investeringen
Kortom: genoeg aanleiding voor Storm en David om de investeringsplannen voor de komende jaren goed om het vizier te hebben. ,,We hebben al veel bewezen, de markt is klaar voor Teazie. Daarom gaan we voor een investering in het eerste of tweede kwartaal van 2025. In welke vorm, bijvoorbeeld sharefunding of crowdfunding, dat zoeken we nu uit. Hoe dan ook: we willen fors opschalen en kijken naar nieuwe afzetmarkten en -kanalen. Bij die nieuwe kanalen kan je bijvoorbeeld denken aan de horeca. Daar is nog een hele wereld te winnen wanneer je kijkt naar het huidige aanbod van de betere thee. Het eten en de koffie is vaak prima, maar de thee blijft nog te vaak achter.’’
Is David zelf de thee nooit zat? Drinkt hij na een lange dag van ondernemen zelf nog wel thee, thuis op de bank in huize Hovanesian? ,,Storm en ik zijn ook met Teazie gestart om mensen een stukje variatie in theedrinken te bieden. Als ik elke dag vijf keer dezelfde thee zou moeten drinken, dan was ik er zo op uitgekeken. Aangezien we binnenkort bijna 70 smaken thee bieden, kan ik ook thuis nog wel een tijdje vooruit met de thee’’, lacht David. ,,Daarnaast: ik lust ook gewoon koffie!’’
Lees ook: Duurzame koffie op de werkvloer? ‘Aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden’