Nieuws Actueel

Hoe Tom Cruise zonnebrillengigant Ray-Ban van de afgrond redde

Ondanks de glansrijke start van misschien wel het bekendste zonnebrillenmerk ter wereld, het Italiaanse Ray-Ban, belandde de onderneming in een dip. Maar met een deal van 50.000 dollar per jaar met Unique Product Placement of Burbank wist het bedrijf een ongekende comeback te maken.

Anna Neeltje de Boer | Foto's: ANP 14 juli 2018

Tom cruise ray ban Italie zonnebril bril brillen quentin tarantino wayfarer aviator product placement risky business top gun 1 1

De deal, die in 1982 gesloten werd, betekende dat de verschillende modellen in films en televisieprogramma’s zouden verschijnen. Een slimme zet, zei ook filmmaker Quentin Tarantino in 1994, want: “Als de film z'n werk doet, voel je de neiging je te kleden als de held.”

Wayfarer

Zo werden sigaretten, auto’s en modeaccessoires op subtiele wijze aangeprijsd. Zagen we acteur Tom Cruise met de Ray-Ban Wayfarer in Risky Business – zijn eerste hoofdrol.

Product placement

Een niet onverdienstelijk staaltje product placement. In de de maanden na de première van Risky Business (1983) explodeerde de vraag naar de Wayfarer. Dat jaar verkocht het merk 360.000 brillen, wat goed was voor een omzet van 1.5 miljoen dollar. Dat ook muzikanten als Michael Jackson en Madonna de brillen gingen dragen, droeg daar uiteraard aan bij.

Top Gun

Niet heel veel later zagen we de acteur als luitenant tijdens de Vietnamoorlog met de Ray-Ban Aviator in Top Gun (1986). De film was de perfecte wervingscampagne voor het Amerikaanse leger (de sollicitaties vermeerderde met 500 procent), maar ook voor de pilotenbril. Het bleek niet alleen een stoer, maar ook tijdloos model die nog steeds door menig bekend en minder bekend mens gedragen wordt.

Tom cruise ray ban Italie zonnebril bril brillen quentin tarantino wayfarer aviator product placement risky business top gun 2
Tom cruise ray ban Italie zonnebril bril brillen quentin tarantino wayfarer aviator product placement risky business top gun 3