De sluiting van niet-essentiële winkels in combinatie met de feestdagen heeft gezorgd voor een enorme toename in online bestellingen. Wegens topdrukte kon PostNL niet langer meer alle pakketjes ophalen bij (web)winkeliers. Gevolg: webwinkels kunnen minder versturen en consumenten wachten langer op hun bestellingen. Om het probleem op te lossen, heeft PostNL consumenten opgeroepen hun retouren vast te houden tot tenminste 7 januari. Veel webwinkels verlengen daarbij hun retourtermijn, soms tot wel 60 dagen.
Toestroom aan retourpakketten
Retourspecialist BuyBay, die geretourneerde producten voor (web)winkeliers verwerkt en verkoopt, verwacht daarom dat het deze maand nog druk kan worden met retourpakketten. Uitgaande pakketjes staan immers nog in het distributiecentrum klaar om verzonden te worden en tegelijkertijd komen er al nieuwe ladingen geretourneerde producten binnen. Het retourbedrijf heeft de capaciteit daarom opgeschroefd en staat met 250 mensen paraat om webwinkeliers in deze periode bij te staan.
Lees ook: Hoogleraar Kitty Koelemeijer: 'Met retourkosten los je het echte probleem van webwinkels niet op'
(Gratis) retouren kostenpost voor webwinkels
Voor (online) winkeliers zijn de vele retouren een bekend probleem, omdat de logistieke kosten hoog zijn en ze zorgen voor verspilling. BuyBay geeft geretourneerde producten daarom een tweede leven en verkoopt door deze weer door te verkopen aan een nieuwe klant.