BMW verkocht in het vorige kwartaal bijna 588.000 auto's en zit daarmee op het niveau van het sterke kwartaal van vorig jaar. Tegelijkertijd betreurde men het feit dat het Duitse merk door het onderdelentekort ‘niet volledig aan de vraag kon voldoen’. In dat licht bezien is het des te vreemder dat BMW's hoofd Duurzaamheid Monika Dernai onlangs tegenover het Britse Auto Express beweerde dat we beter geen nieuwe auto's kunnen kopen.
Lees ook: Nieuwe verdienmodellen: wat jij kunt leren van de Premium-prijzen bij Disney en BMW
‘Doorbreek klimaatschadelijke cyclus’
Volgens haar is het verkeerd om constant een klimaatschadelijke cyclus te voeden door nieuwe auto’s te verkopen en ze korte tijd later op de markt voor gebruikte auto’s te duwen. In plaats daarvan zouden de oorspronkelijke kopers hun auto’s langer moeten houden. Dat klinkt als een slecht businessmodel voor BMW. Immers: hoe moet een autofabrikant geld verdienen als hij niet voortdurend nieuwe auto’s produceert?
‘Interieur opfrissen’
De oplossing volgens Monika Dernai: de industrie en haar klanten kunnen de voertuigen modern houden met upgrades. ,,Je zou bijvoorbeeld het interieur kunnen opfrissen”, aldus Dernai. Een auto moet volgens haar zo zijn ontworpen dat je bijvoorbeeld de stoel kunt verwijderen en een nieuwe kunt plaatsen. ,,Dan is het een gebruikte auto die eruitziet als een nieuwe auto. Op die manier kunnen autofabrikanten nog steeds een bedrijfsmodel hanteren dat de samenleving als geheel ten goede komt.’’
Lees ook: BMW-topman Frank Weber: ‘Autofabrikanten maken hun beloftes niet waar'
Lijnrecht tegenover verdienmodel
Het verhaal van Dernai klinkt plausibel. Zeker wanneer de elektrische auto gemeengoed is, want deze auto's hebben zeer weinig bewegende onderdelen en verouderen motorisch gezien dus veel minder snel. Maar als verdienmodel gaat er voor autofabrikanten natuurlijk niets boven de verkoop van nieuwe auto’s. Zoiets maak je nooit goed met de verkoop van een paar nieuwe stoelen en deurbekleding.