Nieuws Actueel
Transporteurs dolblij met nieuwe A4

Transporteurs zijn profiteren al volop van de verlengde A4 tussen Delft en Schiedam, meldt het AD. Minder drukte betekent minder file, minder file zorgt voor een snelle doorgang en die snellere doorgang zorgt weer voor een dikkere portemonnee.
"Naast het feit dat vrachtwagenchauffeurs sneller op de plaats van bestemming aankomen, wordt er eigenlijk ook geld verdiend aan het feit dat er minder schade wordt gereden", vertelt een woordvoerster van Transport Logistiek Nederland (TLN), de ondernemersvereniging voor transport en logistiek in Nederland.
Schaderoute "De A13 tussen Delft en Rotterdam staat namelijk al jaren in onze top 20 van trajecten met de meeste economische schade voor vrachtverkeer. Nu de drukte daar begint af te nemen, kunnen chauffeurs iets veiliger over de weg. En ja, dat is voor de financiën van transporteurs weer positief."
Al jaren staat het stuk van de A13 tussen knooppunt Ypenburg en het Kleinpolderplein bij veel transportbedrijven bekend als 'schaderoute'. De totale waarde van de schade die er gereden werd in 2015 is nog niet berekend, maar in 2014 was het nog een forse 6,9 miljoen euro.
Alleen op de A20 - tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein - en op de A58 in Noord-Brabant maakten transporteurs duurdere klappen (resp. 7,0 miljoen euro en 8,4 miljoen euro).
Minder gebruikHet doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam kan er wellicht snel voor zorgen dat de A13 niet meer voorkomt in de top drie van het beruchte lijstje van TLN. Volgens de Verkeers Inlichtingen Dienst (VID) kiest nu al een kwart van de weggebruikers, die regelmatig gebruikmaakten van de A13, nu voor de A4.
Uit een analyse van de VID is gebleken dat er sinds de openstelling van de A4 afgelopen 18 december in de richting van Amsterdam minder gebruik is gemaakt van de A13 in dezelfde richting. De verkeersdrukte richting het zuiden bleef op de A13 ongeveer gelijk.