Nieuws Actueel

Revolutionaire zeecontainer viert 50-jarig jubileum in Rotterdam

Je zou het op het oog niet zeggen, maar de zeecontainer is een van de belangrijkste uitvindingen van de 20ste eeuw. De introductie van de metalen laadkist, vandaag exact 50 jaar geleden in Rotterdam, betekende een transportrevolutie. En geloof het of niet, er is nog best wat te verbeteren aan de container.

Leon van Heel 4 mei 2016

Containers. Grote metalen dozen met twee deuren aan de voorkant. In de Rotterdamse haven zijn ze alomtegenwoordig, schrijft het AD. Op de kades, op vrachtwagens, op schepen. Honderdduizenden. Ze zitten vol met elektrische apparaten uit China, fruit uit Brazilië, groenten uit Afrika, drank uit Engeland, kleding uit India, vlees uit Argentinië en chemicaliën uit de Verenigde Staten.

In het scheepsruim50 jaar geleden kwamen de eerste containers aan. Hoe al die goederen voor dinsdag 3 mei 1966 de Rotterdamse haven bereikten? Gewoon op een hoop in een scheepsruim. Havenarbeiders waren soms weken bezig met inpakken, passen, meten en vastzetten. ,,Het verschepen van whisky was onmogelijk,'' zegt Bart Kuipers, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. ,,De dokwerkers dronken het op.'' Nee, dan de containers. De vracht ligt droog, veilig achter slot en grendel. Ze laten zich ook nog gemakkelijk stapelen.

De verslaggever van het Algemeen Dagblad zag het in 1966 verbluft aan. Iedere 2 tot 3 minuten werd een container van boord op een vrachtwagen gehesen, noteerde hij over het allereerste containerschip in Rotterdam, de Fairland uit New York. ,,Op deze manier heeft men slechts 12 tot 16 uur tijd nodig om het schip te laden en te lossen.'' De Fairland verlaat de haven al weer op dezelfde dag als het gekomen is, nadat ze vijftig containers heeft afgeleverd.

RecordVijf decennia later zijn de schepen flink groter en de kranen sneller, maar ligt een containerschip nog steeds zelden langer dan een dag in de haven. In Rotterdam heeft een schip pas 11.051 containers in één scheepsbezoek gelost en geladen. Overslagbedrijf ECT tekende voor dit Europees record.

Wereldhandel,,De impact van de zeecontainer op de wereldeconomie is gigantisch,'' zegt Bart Kuipers. Omdat containers standaardmaten hebben zijn schepen, kranen, treinen en vrachtwagens over de hele wereld op ze ingericht, legt hij uit, waardoor transport snel en goedkoop is gemaakt. Hij verwijst naar het invloedrijke blad The Economist dat stelt dat de container meer heeft gedaan voor de groei van de wereldhandel dan alle handelsakkoorden in de afgelopen 50 jaar.

EfficiënterToch kan nog sneller, efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker, zegt directeur Leo Ruijs van ECT, het grootste en oudste containeroverslagbedrijf van de Rotterdamse haven. Niet toevallig viert ECT ook dit jaar het 50-jarig jubileum. Europe Container Terminals is opgericht door bedrijven die brood zagen in die revolutionaire laadkist. De Fairland was de eerste klant.

InnovatiefRuijs doet zijn verhaal op de Maasvlakte, waar computergestuurde wagentjes de containers rondrijden. Kranen hoger dan de Erasmusbrug hijsen van en naar de schepen. De terminal heeft sinds kort onbemande, op afstand bestuurde, kranen. ,,Ja, dit is een innovatieve omgeving.'' Maar toch, vervolgt hij, hoe geavanceerd het op de Maasvlakte ook oogt, er is nog een wereld te winnen in containertransport.

Er is namelijk iets geks met die laadkisten, legt hij uit. Eenmaal volgestopt en op weg, verdwijnen ze uit beeld tot ze op hun bestemming zijn. Een volgsysteem, zoals bij postpakketjes, is er niet. Omdat er allemaal verschillende verzenders zijn, is geen overzicht wanneer welke containers waar naartoe moeten gaan. ,,Zouden we dat wel hebben, dan kunnen we hun reis beter plannen,'' legt Ruijs uit.

Dan gaat het vooral om het organiseren van spoorvervoer en binnenvaart, de goedkoopste manieren om containers vanaf de zeeschepen landinwaarts te brengen. ,,Nu gaan containers vaak met de vrachtwagen. Als we zouden weten dat meer containers tegelijkertijd dezelfde kant op moeten, kunnen we die samen op een boot zetten of per trein laten reizen. Behalve in de kosten, scheelt dat files en is het beter voor het milieu.''