Een snelle rekensom leert: Tenfold bouwde afgelopen jaar zo’n 250.000 kuub aan kisten; goed voor bijvoorbeeld een wijk van meer dan 2000 tiny houses van elk 6 x 5 x 4 meter. Kisten van 14 meter lang, 5 meter breed en 4 meter hoog.
De zwaarste machines die in onze kisten zijn vervoerd, waren voor de mijnbouw in de VS. Die machines zijn zó groot en zwaar, dat ze niet in een container kunnen worden geschoven
Lading gelijk aan gewicht dertig olifanten
Kisten waar tot zo’n 155.000 kilo aan vracht mee wordt vervoerd. Per schip. Machines die naar Australië worden verscheept, of naar de VS. Zo’n kist met lading weegt evenveel als dertig olifanten samen. Aan de binnenkant zijn ze verstevigd met zware stalen frames.
,,Zo gingen acht machines naar de Verenigde Staten die kroontjes van aardbeien halen”, zegt directeur Joost Meijs van Tenfold in het ED. Die machines verzetten evenveel werk als 1700 mensen. De zwaarste machines die in onze kisten zijn vervoerd waren voor de mijnbouw in de VS. Die vergruizen stenen om er metalen uit te halen. Die machines zijn vaak zó groot en zwaar, dat ze niet in een container kunnen worden geschoven.”
Lees ook: Deze innovatie gaat een complete markt veranderen
Tenfold bouwt kratten van 100.000 euro
De oplossing van Tenfold? ,,We bouwen de kisten er omheen. Voor die kisten zoeken we - in de buurt van hun bestemming - manieren voor hergebruik. Ook al kosten sommige van die ‘kratten’ 100.000 euro; lege kisten terughalen willen we liever niet, vanwege de ecologische footprint.”
Milieubelasting is steeds meer een ‘dingetje’ waar Tenfold zich op richt. Zo zoekt het Eindhovense verpakkingsbedrijf, samen met producenten van folie, naar plastic voor de rekwikkelfoliemachines die Tenfold maakt. Die omwikkelen bijvoorbeeld hoge stapels dozen op pallets met plastic om te voorkomen dat die stapels tijdens het transport omkiepen.
Voor die kisten zoeken we - in de buurt van hun bestemming - manieren voor hergebruik. Lege kisten terughalen willen we liever niet, vanwege de ecologische footprint
Machines die Tenfold leverde, verwerken samen zo’n 36.000 kilometer folie per jaar. Meijs: ,,Plastic moet je kunnen hergebruiken. Veel bedrijven zoeken naar manieren om klimaatneutraal te werken. Ook verpakkingen en manieren van transport spelen daarbij een rol.”
Dozen van graskarton en kisten van duurzaam geproduceerd hout
Tenfold heeft volgens Meijs de kennis en kunde om daarbij van het begin tot het eind te helpen, als het om verpakken gaat. Zijn bedrijf levert zakken van gerecycled plastic, dozen van graskarton en kisten van duurzaam geproduceerd hout.
,,Maar we kijken ook naar ergonomie”, zegt Meijs. ,,Neem verpakkingstafels die in hoogte kunnen worden versteld. We hebben kennis van automatiseren; om te verpakken met minder mensen. Handen die daardoor vrijkomen kunnen binnen het bedrijf iets anders doen. Of je kunt juist méér verpakken met hetzelfde aantal werknemers. We helpen bedrijven met de logistiek.”
Lees ook: Topdrukte bij DAF: 'Wie in de eerste helft van dit jaar een nieuwe truck wil moet snel zijn'
ASML en defensie ook klant van Tenfold
Ook defensie en chipmachinemaker ASML uit Veldhoven zijn klant bij Tenfold, dat voor onder meer die bedrijven een track-and-tracesysteem ontwikkelde. ,,Daarmee kun je niet alleen zien waar lading staat, sensoren registreren ook temperatuur, luchtvochtigheid of schokken waaraan hightech componenten zijn blootgesteld tijdens het transport”, zegt Meijs.
,,Voor ASML hebben we kisten gemaakt met geveerde stalen frames waarin onderdelen worden vervoerd. Die frames hangen ook weer aan verende constructies in de kisten, voor extra demping van trillingen. Over het binnenframe komt een kap, die wordt gevuld met stikstof om de onderdelen van chipmachines tijdens het transport koel en droog te houden. We werken ook samen met een bedrijf dat hele dure schilderijen vervoert met kisten waarin temperatuur en luchtvochtigheid heel precies worden geregeld.”
Over Tenfold
Bij Tenfold werken 150 mensen. In vestigingen in Eindhoven, Breda, Drunen en Weert. De omzet is nu nog zo’n 40 miljoen euro. Het bedrijf is ontstaan uit het samengaan van acht verpakkingsbedrijven, zoals Van Veghel en Prokonpack in Eindhoven. De laatste acquisities dateren van begin maart: Holland Packing in Breda en De Witt Verpakkingen in Drunen. De komende jaren (streven is rond 2030) wil Tenfold (in het Nederlands tienvoudig) uitgroeien tot top drie speler in Europa.
De grootste klant van Tenfold, qua aantal verpakkingen, is DAF Trucks en Paccar Parts, de onderdelenpoot van het moederconcern van DAF.
Overnames in Duitsland staan op de planning
Meijs: ,,We zoeken vooralsnog vooral bedrijven die we kunnen overnemen in Duitsland. Ook daar zitten veel van onze klanten. In Duitsland kijken steeds meer ondernemers in onze business om zich heen omdat ze geen opvolger hebben. Nederland telt meer dan duizend verpakkingsbedrijven. Ook hier zie je meer consolidaties. In de regio Eindhoven zijn tientallen bedrijven in onze branche gevestigd. Onder andere vanwege de hightechindustrie.
We zoeken vooralsnog vooral bedrijven die we kunnen overnemen in Duitsland. Ook daar zitten veel van onze klanten
,,Ons grote voordeel is dat we actief zijn in die sector, maar we werken ook voor defensie, de luchtvaart, we verhuizen medische apparatuur. Of machines van failliete bedrijven van A naar B, transporteren kerkklokken, robots; er komt steeds méér bij om te verpakken.”
Lees ook: Hoe topman Martin van den Brink ASML liet uitgroeien tot ’s werelds grootste chipmachinefabrikant